Eftersom jag ville kunna göra lite egna MFT-skivor på sikt så ordnade jag via jobbet några aluminiumstavar som passar perfekt i hålen på MFT-bordet. I ena änden gängades M6-hål för fastsättning av skenor.

Själva fastsättningen blev samma teknik som jag använt för min gångjärnsupphängda skena - några drag med en fil på var sida om en försänkt M6 maskinskruv. Var dock lite extra nog för att få detta så bra centrerat som möjligt eftersom det inverkar på noggrannheten på linjeringen.

För att göra en MFT-skiva med sådana här dogs borde det gå att göra två offerrader med hål med 96mm C-C på sidorna av en skiva. Sedan använder man dessa för att linjera skenan med hjälp av "rail-dogsen" samtidigt som man refererar skenans position från ena kanten (med exempelvis hjälpmedlet som är med FSN-OFA satsen).

[Edit: dubbla bilder blev det visst - kanske någon moderator kan ordna det?]

• RailDogs.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
  • Gilla
katos och 2 till
  • Laddar…
badtastex skrev:
Eftersom jag ville kunna göra lite egna MFT-skivor på sikt så ordnade jag via jobbet några aluminiumstavar som passar perfekt i hålen på MFT-bordet. I ena änden gängades M6-hål för fastsättning av skenor.

Själva fastsättningen blev samma teknik som jag använt för min gångjärnsupphängda skena - några drag med en fil på var sida om en försänkt M6 maskinskruv. Var dock lite extra nog för att få detta så bra centrerat som möjligt eftersom det inverkar på noggrannheten på linjeringen.

För att göra en MFT-skiva med sådana här dogs borde det gå att göra två offerrader med hål med 96mm C-C på sidorna av en skiva. Sedan använder man dessa för att linjera skenan med hjälp av "rail-dogsen" samtidigt som man refererar skenans position från ena kanten (med exempelvis hjälpmedlet som är med FSN-OFA satsen).

[Edit: dubbla bilder blev det visst - kanske någon moderator kan ordna det?]
Får man fråga vilken metod du använde för att få hålen centrerade i staven? Är själv inne på att tillverka egna "dogs" med 20mm alu rundstång men har inte tillgång till metallsvarv. Dock pelarborr ifall det kanske räcker.

Nu ska jag väl inte påstå att jag är en expert på metallbearbetning oc jag har heller inte gjort dogsen själv men jag tror att de är borrade med hjälp av svarven och en fast borr. Man spänner fast ämnet i chucken på svarven och har en fast borr som man sedan trycker mot änden. Gängningen kan nog också göras direkt i svarven.

Dock tror jag att precisionen i centrerningen av skenan förstörs lite av min metod att använda nedfilade försänkta M6-skruvar. Har inte använt rail-dogsen tillräckligt mycket för att kunna säga om de är precisa nog.

Ok, jag misstänkte att det var den metoden. Jag såg nämligen något youtube-klipp där dem tillverkade dogsen så i svarven. Får försöka hitta någon med metallsvarv. Maskindelen.se verkar sälja vettigt material till vettiga priser iallafall

Efter att ha inspirerats av dina rail dogs till bosch fsn har jag beställt rundstav i aluminium. Fick dessa levererade idag av maskindelen.se
Köpte 20 mm och 25 mm. Tanken är att tillverka benchdogs genom att borra i absolut centrum och skruva på en bit 25 mm alustav ovanpå 20 mm staven. Då jag inte har en svarv men tillgång till en arboga pelarborr så tänkte jag tvinga fast en träkloss på borrbordet som jag sedan borrar ett 20 mm hål i. Sedan tänkte jag byta borr och centrera rundstaven under chucken genom att placera den i 20 mm-hålet. Återkommer ifall detta fungerar lika bra i verkligheten som i mitt huvud.

För att tillverka rail dogs till Bosch FSN hittade jag en grym tråd i ett mafell-forum. Bosch FSN är ju en Brandad Mafell-skena som jag förstår. De använder platta T-skurvar från KREG som passar i det grunda T-spåret på Mafell/Bosch/Flex-skenorna Länk till tråden: http://mafell-users-forum.freeforums.net/thread/67/mount-mafell-guide-rail-mft

Nu ut till verkstaden...

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Tack för länken!

Jag tror inte att du kommer att få några problem att få hyffsad centring av hålet i dina rundstavar däremot tror jag att både Kregs T-skruvar och nedfilade försänkta maskinskruv lider av ett visst problem med tolerans i spåret. I fallet med MFT- bordet så spelar det ingen roll då man kalibrerar bort det felet innan man skruvar fast allting men med rail dogs har man ju bara en skruv och ingen justermån - det går alltså inte att justera bort ett eventuellt fel.

Redigerat:
Ja det återstår att se vad toleransen på t-skruvarna är i spåret. Det är flera på mafell-forumet som verkar köra med just kreg-skruvarna så jag hoppas att de passar tillräckligt bra för mina applikationer som hobbyhusbyggare.

S
Går det att få tag i T slots i Sverige ? Eller kan någon länka till kreg bultarna
Mätte FSN skenan och fick fram dessa mått 16mm x 1,6mm

Skooda skrev:
Går det att få tag i T slots i Sverige ? Eller kan någon länka till kreg bultarna
Mätte FSN skenan och fick fram dessa mått 16mm x 1,6mm
Inte vad jag har hittat. Jag avvaktar att verktygsproffsen ska ta hem det kit från KREG som innehåller T-bultarna (https://www.kregtool.com/store/c34/clamping-accessories/p70/clamp-blocktrade-set/) Nackdelarna är dock som badtastex skriver att det formodade spelet försämrar precisionen så pass att lösningen inte blir användbar. Just nu använder jag 20 mm aluminium rundstång som "parf dogs" som man lägger skenan emot. Det fungerar OK men är lite bökigt då de är i vägen för sågen ifall man inte pressar ner dem tillräckligt långt i hålen.

En tanke är att låta en mekanisk verksat svarva en liten tapp högst upp på dogsen som centrerar exakt i spåret och som är tillräckligt låg för att skenan ändå ska kunna klämmas. Så har de gjort på qwas dogs. Dock är alla mått på mafells skenor, och därmed även Bosch och Flex så nätta att jag tror det blir problem med att få tillräcklig godstjocklek runt T-bulten som för övrigt lär vara unc-gängad.

S
Var i kontakt med två fin mekaniska verkstäder, båda var positiva till att lösa mitt problem, inväntar pris och tänkte be dem klura på någon fiffig lösning runt T-bulten/spåret

S
Träffat det ena företaget, skissat, produktion nästa vecka :)

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
S
Blir intressant att se hur de gör "T-bulten" den ska i alla fall göras i rostfritt, övrigt blir i aluminium

S
Väntan är olidlig ;) , produktionen är flyttad till nästa vecka

Skooda skrev:
Väntan är olidlig ;) , produktionen är flyttad till nästa vecka
Hur har det gått?

S
Ska hämta de idag :) :) :)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.