4 556 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Hjullager båttrailer
Har en bromsad reko båttrailer som förbrukar väldigt mycket hjullager!?
Bromsarna är BPW s1635-6 och koniska rullager (30204 & 30206) och så sitter det en 3-delad navtätning/packbox längst in på axeln. Är det någon som har erfarenhet av dessa? Hur är dessa tätningar tänkta att fungera egentligen? Gör jag något fel vid montering eller får man räkna med att byta lager varannat år? Jag trailer båten varje gång jag ska ut och fiska och jag förstår att det sliter på lagren att doppa dem så ofta som jag gör, men polaren som gör likadant har inte bytt lager på flera år. Försöker förstås att inte doppa lagren. Vet inte vad han har för lager på sin dock. Alla tips, råd uppskattas.
Bromsarna är BPW s1635-6 och koniska rullager (30204 & 30206) och så sitter det en 3-delad navtätning/packbox längst in på axeln. Är det någon som har erfarenhet av dessa? Hur är dessa tätningar tänkta att fungera egentligen? Gör jag något fel vid montering eller får man räkna med att byta lager varannat år? Jag trailer båten varje gång jag ska ut och fiska och jag förstår att det sliter på lagren att doppa dem så ofta som jag gör, men polaren som gör likadant har inte bytt lager på flera år. Försöker förstås att inte doppa lagren. Vet inte vad han har för lager på sin dock. Alla tips, råd uppskattas.
Mängder av fett avsett för kullager vid byte, kontrollera efter en tid så att lagret är draget ordentligt utan glapp.
Det är aldrig bra för hjullager att doppas - Jag gör det och inte haft direkta problem men som sagt, ju mer fett desto bättre i den frågan. Jag fyller i princip mina koniska lager med fett.
En packbox är generellt bara en gummibussning som skall hålla tätt mot axel och omkringliggande nav/del. Dvs, det skall inte komma in något och det skall inte komma ut något.
Vad har du får problem med lagren - Glapp eller rost?
Glapp åtgärdas genom att enkelt dra åt lite om du vet att lagret är i skick, rost, ja, då har du för lite fett eller läckage i packboxar så vatten tränger in.
Det är aldrig bra för hjullager att doppas - Jag gör det och inte haft direkta problem men som sagt, ju mer fett desto bättre i den frågan. Jag fyller i princip mina koniska lager med fett.
En packbox är generellt bara en gummibussning som skall hålla tätt mot axel och omkringliggande nav/del. Dvs, det skall inte komma in något och det skall inte komma ut något.
Glapp åtgärdas genom att enkelt dra åt lite om du vet att lagret är i skick, rost, ja, då har du för lite fett eller läckage i packboxar så vatten tränger in.
Kopiösa mängder fett, allt utrymme som är upptaget av fett kan inte vattenfyllas! Att ta isär och fetta in lagren är ju väsentligt mindre jobbigt än att byta dem, kanske ta som vana att plocka isär dem någon gång/säsong och fetta in?
Det är rost och det känns som att jag har snålat med fett, eller att jag inte har fått in ordentligt med fett i lagren. Angående navtätningen så förstår jag att den ska täta, men jag undrar just med denna 3-delade, där gummit ligger i en plastbox? Ska denna packas med fett eller bara smörjas med fett?slacker skrev:
Mängder av fett avsett för kullager vid byte, kontrollera efter en tid så att lagret är draget ordentligt utan glapp.
Ja, jag tror nog att jag har snålat aningens med fett.M Maximarcus skrev:
Inget krav direkt att den skall smörjas - Det slutar alltid med att packboxarna blir kladdiga när jag håller på och ett tunt lager på även dem skadar inte.S Sverkele skrev:Det är rost och det känns som att jag har snålat med fett, eller att jag inte har fått in ordentligt med fett i lagren. Angående navtätningen så förstår jag att den ska täta, men jag undrar just med denna 3-delade, där gummit ligger i en plastbox? Ska denna packas med fett eller bara smörjas med fett?
Som fler har nämnt, ju mer fett desto bättre och det omfattar även packboxarna som inte på något sätt tar skada av fettet.
Okej, jag ska försöka packa lagren bättre (med fett) den här gången, har sett videoklipp hur man gör och så har jag inte gjort. Kanske ligger felet där. Tusen tack för snabba och bra svar!slacker skrev:
Klicka här för att svara