Verktygstokig
· Halland
· 8 312 inlägg
Biltema och einhell har väl sågar i den prisklassen. Ingen aning om de är bra.
Blir väl typ på Biltema du kan hitta nåt för dom pengarna.https://www.biltema.se/verktyg/stat...rimaskiner/kap--geringssag-ms-255c-2000043511
Gå upp några hundra till å köp.Metabo kgs 216
https://www.bauhaus.se/kap-gersag-metabo-kgs-216-m-klinga
1890kr + xtra klinga.
Köp inte Einhell, dyrt reppel.
Bättre då med billigare Biltema, Meec .
https://www.bauhaus.se/kap-gersag-metabo-kgs-216-m-klinga
1890kr + xtra klinga.
Köp inte Einhell, dyrt reppel.
Bättre då med billigare Biltema, Meec .
Röstar på Metabo eller begagnad kvalitetssåg, t ex mindre Dewalt där du kollar upp att säljaren kan visa kvitto osv (För att undvika stulna grejor)
Vad ska du ha den till? Är det precision och viktigt med exakta vinklar och snygga snitt du är ute efter? Eller är det bara kapfunktionen?
Kapa kan alla göra nämligen.... De billiga låter lite mer dock.
Du önskar även med teleskop så du kan kapa lite bredare stycken. Det är här agnarna skiljs åt från vetet.
De billiga tappar precisionen här, och kan vobbla och glappa lite. Är det inte helt 100 rätt vinkel så syns det mer på en 170 bräda än en 128 trall.
mest så du inte förväntar dig underverk i den prisklassen. Jag har själv gjort det misstaget i mina dagar. Sedan har det slutat med att jag retat mig så mycket på maskinens fel och brister att den hamnat på tippen. Sedan har jag köpt en ordentlig kvalitetsmaskin och blivit nöjd. billig och bra är oftast två helt olika saker.
Kapa kan alla göra nämligen.... De billiga låter lite mer dock.
Du önskar även med teleskop så du kan kapa lite bredare stycken. Det är här agnarna skiljs åt från vetet.
De billiga tappar precisionen här, och kan vobbla och glappa lite. Är det inte helt 100 rätt vinkel så syns det mer på en 170 bräda än en 128 trall.
mest så du inte förväntar dig underverk i den prisklassen. Jag har själv gjort det misstaget i mina dagar. Sedan har det slutat med att jag retat mig så mycket på maskinens fel och brister att den hamnat på tippen. Sedan har jag köpt en ordentlig kvalitetsmaskin och blivit nöjd. billig och bra är oftast två helt olika saker.
Stretchar du budgeten en bit får du ju en Hikoki C8FSHG för 2156kr just nu hos Bauhaus. Lite dåligt med reviews på den men verkar onekligen väldigt prisvärd iaf. Finns en bra genomgång av den på Youtube också om du är intresserad.
Jag har börjat snickra lite i garaget lite olika saker att ha hemma som ett mindre köksö/bar bord. Håller på med en avlastningsbord nu. Jävligt kul. Men har stor behov nu av en riktig kapsåg då jag bara kört med cirkelsåg med lite modifieringar. Men märker nu att det behöver bli lite rakare när det är det gäller detaljer. Budgeten är kring 15-1700. Men ok bra tips om hur dåliga don kan vara när man sågar på breddenS s97danl skrev:Vad ska du ha den till? Är det precision och viktigt med exakta vinklar och snygga snitt du är ute efter? Eller är det bara kapfunktionen?
Kapa kan alla göra nämligen.... De billiga låter lite mer dock.
Du önskar även med teleskop så du kan kapa lite bredare stycken. Det är här agnarna skiljs åt från vetet.
De billiga tappar precisionen här, och kan vobbla och glappa lite. Är det inte helt 100 rätt vinkel så syns det mer på en 170 bräda än en 128 trall.
mest så du inte förväntar dig underverk i den prisklassen. Jag har själv gjort det misstaget i mina dagar. Sedan har det slutat med att jag retat mig så mycket på maskinens fel och brister att den hamnat på tippen. Sedan har jag köpt en ordentlig kvalitetsmaskin och blivit nöjd. billig och bra är oftast två helt olika saker.
Du behöver väl egentligen en bordssåg... men den kostar ju lite mer.Chic0 skrev:
Jag har börjat snickra lite i garaget lite olika saker att ha hemma som ett mindre köksö/bar bord. Håller på med en avlastningsbord nu. Jävligt kul. Men har stor behov nu av en riktig kapsåg då jag bara kört med cirkelsåg med lite modifieringar. Men märker nu att det behöver bli lite rakare när det är det gäller detaljer. Budgeten är kring 15-1700. Men ok bra tips om hur dåliga don kan vara när man sågar på bredden
Ja jag har ju en lite dyrare såg, men om jag hade sökt efter en ny såg idag hade jag antagligen gått på metabos 10tummare. (216 tror jag den heter). Verkar väldigt prisvärd och jag tyckte den kändes väldigt stabil när jag klämde på den i butiken.
Hittade denna idag. Helt ok pris. Till skillnad från den jag har som inte sågar riktigt rakt plus inte mycket man kan justera. Den här vs tex kap sågen på biltema för 1400? Vad vinner jag eller förlorar här ? Mvh


