Tjoflöjt!
Har börjat med både en hallmöbel som projekt nu samt att garderoberna ska göras om så ska kapa en hel del skivor och funderar på att införskaffa mig ett sågbord med klinga då det ser ganska bekvämt ut att kapa skivor i när det ska bli rakt.
Vad ska man undvika att köpa? Kan tillägga att jag kommer ha en budget för detta på kring 3000kr.
Får man någonting vettigt för 3000? eller ska man köpa sig en kap & gersåg? lite mer mångsidig, men kanske inte går att kapa skivor på samma sätt i den?
Ha en toppendag, det ska jag ha!
Har börjat med både en hallmöbel som projekt nu samt att garderoberna ska göras om så ska kapa en hel del skivor och funderar på att införskaffa mig ett sågbord med klinga då det ser ganska bekvämt ut att kapa skivor i när det ska bli rakt.
Vad ska man undvika att köpa? Kan tillägga att jag kommer ha en budget för detta på kring 3000kr.
Får man någonting vettigt för 3000? eller ska man köpa sig en kap & gersåg? lite mer mångsidig, men kanske inte går att kapa skivor på samma sätt i den?
Ha en toppendag, det ska jag ha!
Redigerat:
Skivor och kap- gersåg går inte ihop. Du får inte heller nån vettig bordssåg för 3000:-.
Om du kan skruva upp budgeten lite så skulle jag råda dig att köpa en sänksåg med skena. Makita eller Festool. Scheppach om du vill komma billigare undan men då med lite sämre kvalitet men säkert helt OK för priset.
Om du kan skruva upp budgeten lite så skulle jag råda dig att köpa en sänksåg med skena. Makita eller Festool. Scheppach om du vill komma billigare undan men då med lite sämre kvalitet men säkert helt OK för priset.
Och klarar du dig utan klyvkniv har Bosch en som funkar förträffligt.
För ca. 3700:- får du en Bosch GKT55GCE i L-boxx med 1600mm skena skickad till dig från Tyskland.
Slänger du på en femhundring typ så får du en extra skena, skarvstycke och väska till skenorna.
För ca. 3700:- får du en Bosch GKT55GCE i L-boxx med 1600mm skena skickad till dig från Tyskland.
Slänger du på en femhundring typ så får du en extra skena, skarvstycke och väska till skenorna.
Möjligtvis att du kan hitta något vettigt begagnad. Speciellt om du har 3-fas och plats för en riktig såg. För det priset hittar du tyvärr inget vettigt som är nytt.
För skivor enbart är nog en sänksåg bättre. Skaffa en frigolit skiva och ha som underlag när du skall såga, dvs om du har plats att förvara den. Jag har min fäst i taket, så tar ingen plats i garaget.
För skivor enbart är nog en sänksåg bättre. Skaffa en frigolit skiva och ha som underlag när du skall såga, dvs om du har plats att förvara den. Jag har min fäst i taket, så tar ingen plats i garaget.
Hur du tänkt kapa skivor med kap/ger förstår jag inte.
De som säger att det inte går att hitta en vettig bordssåg för 3.000 spänn behöver man inte lyssna på i alla lägen. För simplare hemmafix behöver man inte alltid ha Festool, jag har en grön Bosch PTS 10 som gjort jobbet många år nu. Knappast något en yrkesman skulle tolerera, men helt okej i mina ögon. Kostar 3.395 på Bauhaus idag, men går säkert att hitta billigare om man letar runt lite, om inte annat i Tyskland.
De som säger att det inte går att hitta en vettig bordssåg för 3.000 spänn behöver man inte lyssna på i alla lägen. För simplare hemmafix behöver man inte alltid ha Festool, jag har en grön Bosch PTS 10 som gjort jobbet många år nu. Knappast något en yrkesman skulle tolerera, men helt okej i mina ögon. Kostar 3.395 på Bauhaus idag, men går säkert att hitta billigare om man letar runt lite, om inte annat i Tyskland.
Bordssåg är bra till mycket, men till att kapa stora skivor så är det bara bökigt. Mycket bättre med en sänksåg på skena. Ska man kapa fullstora skivor på en bordssåg så är det en formatsåg i den större klassen man behöver.Norrhyttan skrev:Hur du tänkt kapa skivor med kap/ger förstår jag inte.
Naturligtvis går går det kapa stora skivor om man bygger ut och inmatningsbord runtomkring bordssågen.
Jag håller med om att sänksåg är bättre till skivor, mitt inlägg var mest en reaktion på att många tycker att man alltid måste ha värsta maskinerna för småfix.vectrex skrev:Bordssåg är bra till mycket, men till att kapa stora skivor så är det bara bökigt. Mycket bättre med en sänksåg på skena. Ska man kapa fullstora skivor på en bordssåg så är det en formatsåg i den större klassen man behöver.
Naturligtvis går går det kapa stora skivor om man bygger ut och inmatningsbord runtomkring bordssågen.
Själv har jag kapat fullstora skivor på bordssågen innan jag köpte sänksåg. Det går, men är jäkla bökigt om man är själv. Nu bygger jag ett stort bord med offerskiva som jag kommer att kapa skivor på med sänksågen men även ha som förlängning på bordssågen.
Förklara för en simpel lekman... Varför skall man ha en sånksåg istället för en "vanlig" cirkelsåg? Jag ser bara en fördel och det är om man skall såga mitt i en skiva, typ göra hål för spishäll eller diskho... eller har jag missat nåt?
Finns många trådar om det, sök och läs.Pear4Life skrev:
Jag är också simpel lekman, men efter att jag köpte sänksågen använder jag cirkelsågen väldigt sällan.
Precisionen och damm-/spånhanteringen är två bra anledningar.
En cirkelsåg med justerbart djup (vilket de flesta har) fungerar bra men är något mer omständig. Och är sällan gjord för att köra på skena. Men det finns många sätt att bygga en egen skena. Men återigen är det ju mindre praktiskt och enkelt. En video som kanske hjälper dig i dina val som visar en hemmabyggd skena: https://www.youtube.com/watch?v=8v1hN-YwwY0Pear4Life skrev:
Sedan med en budget på 3000kr så får du en riktigt bra cirkelsåg, eller en billig sänksåg (särskilt om du ska ha med skenor i det priset).
Dessutom är en cirkelsåg mer praktiskt än en sänksåg till annat, exempelvis kapa reglar eller liknande.
Har själv en Festool sänksåg men ofta åker batteridriven cirkelsåg fram med en rätskiva av något slag bara för att det går fortare.
Så mitt råd: Cirkelsåg går före sänksåg i att ha listan om man inte kan/vill köpa båda
Har precis investerat i en Cirkelsåg med styrskena och började fundera på om jag hade gjort fel? Om jag skulle haft en sånksåg istället... men jag ska nog klara migbmikael skrev:En cirkelsåg med justerbart djup (vilket de flesta har) fungerar bra men är något mer omständig. Och är sällan gjord för att köra på skena. Men det finns många sätt att bygga en egen skena. Men återigen är det ju mindre praktiskt och enkelt. En video som kanske hjälper dig i dina val som visar en hemmabyggd skena: [länk]
Sedan med en budget på 3000kr så får du en riktigt bra cirkelsåg, eller en billig sänksåg (särskilt om du ska ha med skenor i det priset).
Dessutom är en cirkelsåg mer praktiskt än en sänksåg till annat, exempelvis kapa reglar eller liknande.
Har själv en Festool sänksåg men ofta åker batteridriven cirkelsåg fram med en rätskiva av något slag bara för att det går fortare.
Så mitt råd: Cirkelsåg går före sänksåg i att ha listan om man inte kan/vill köpa båda![]()
Jag tycker som sagt en sänksåg ofta är mycket mer klumpig än en cirkelsåg för snabba jobb, min sänksåg åker oftast bara fram när jag vill ha riktigt bra precision eller vill hålla det rent runt mig (såga inne i bostadsytor etc.) Och då har jag en dyr sänksåg som är riktigt bra, hade jag köpt ett mellanting tror jag aldrig den skulle blivit använd utan en bra cirkelsåg skulle alltid varit den jag valdePear4Life skrev:
Vad blev det för såg?
Känner mig rätt dum just nu, men ställer ändå frågan.. Vad är det för skillnad mellan en Sänksåg och en Cirkelsåg? försökt googla fram skillnaden men ser rätt lika ut? eller är det bara jag som är dum? Men tack för tipsen. Hoppar nog sågbord för ett tag framåt, känns lite overkill för tillfället samt att det kan ju vara kul att kunna nyttja lite yta i garaget ocksåbmikael skrev:En cirkelsåg med justerbart djup (vilket de flesta har) fungerar bra men är något mer omständig. Och är sällan gjord för att köra på skena. Men det finns många sätt att bygga en egen skena. Men återigen är det ju mindre praktiskt och enkelt. En video som kanske hjälper dig i dina val som visar en hemmabyggd skena: [länk]
Så mitt råd: Cirkelsåg går före sänksåg i att ha listan om man inte kan/vill köpa båda![]()