Hej!
Min svärfar som är pensionerad snickare har fått problem med astma och kan därför inte pyssla på som han vill. Det gör mig ont att hans lilla snickeri ska stå oanvänt och att han inte kan hjälpa barnen som han vill. Därför vill jag köpa en andningsmask till honom. Han tyckte att de för 600 kr snabbt blir svettiga att jobba i och jag har inte möjligt att lägga 15000 kr på en övertrycksmask. Vad finns det för alternativ däremellan? Taket är runt 3000 kr. Finns det inget får jag väl starta en gofundme och se om det går att få ihop 15 lakan...
Min svärfar som är pensionerad snickare har fått problem med astma och kan därför inte pyssla på som han vill. Det gör mig ont att hans lilla snickeri ska stå oanvänt och att han inte kan hjälpa barnen som han vill. Därför vill jag köpa en andningsmask till honom. Han tyckte att de för 600 kr snabbt blir svettiga att jobba i och jag har inte möjligt att lägga 15000 kr på en övertrycksmask. Vad finns det för alternativ däremellan? Taket är runt 3000 kr. Finns det inget får jag väl starta en gofundme och se om det går att få ihop 15 lakan...
Trend Airshield Pro ligger lite över din budget men långt från femtontusen.
https://www.rockler.com/trend-air-circulating-airshield-pro-34492
Sälj normalt på hyvlar.se också men de får just nu inga leveranser. Hittas även på Amazon.
Axminster.co.uk har en annan variant för ungefär samma peng:
https://www.axminstertools.com/eu/axminster-apf-10-evolution-powered-respirator-101809
//Ronnie
https://www.rockler.com/trend-air-circulating-airshield-pro-34492
Sälj normalt på hyvlar.se också men de får just nu inga leveranser. Hittas även på Amazon.
Axminster.co.uk har en annan variant för ungefär samma peng:
https://www.axminstertools.com/eu/axminster-apf-10-evolution-powered-respirator-101809
//Ronnie
Hej,
Med risk för att låta som en galen prepper vill jag tipsa om militärt överskott.
Du får en gasmask för ~700:- med bra sikt och god ventilation.
Jag köpte en i våras när corona kändes läskigt och samhällets kollaps nära, men den visade sig vara utmärkt när jag slipar betong eller borrade en hel dag i berg med hyrd cobra.
Dem är ju gjorda för att springa runt och kriga i och har därmed väldigt god ventilation. En nackdel är att du får inte in ett par glasögon under masken.
Jag köpte på https://rodastjarnan.com/
Men finns säkert massa ställen.
Lycka till!
Med risk för att låta som en galen prepper vill jag tipsa om militärt överskott.
Du får en gasmask för ~700:- med bra sikt och god ventilation.
Jag köpte en i våras när corona kändes läskigt och samhällets kollaps nära, men den visade sig vara utmärkt när jag slipar betong eller borrade en hel dag i berg med hyrd cobra.
Dem är ju gjorda för att springa runt och kriga i och har därmed väldigt god ventilation. En nackdel är att du får inte in ett par glasögon under masken.
Jag köpte på https://rodastjarnan.com/
Men finns säkert massa ställen.
Lycka till!
Tack för ert engagemang! Svärfar ringde igår och tydligen har han köpt sig en sån där 600-kronorsmask (Sandström) som han egentligen inte ville ha. Vi får väl se, kanske det blir en julklapp ändå.
Militärmask lät ju bra, om det inte vore för att han bär glasögon.
Militärmask lät ju bra, om det inte vore för att han bär glasögon.
Skulle man kunna tänka sig att ordna bättre utsug, städning och filtrera luften i lokalen istället?
Personligen tycker jag inte det är så roligt att jobba med mask någon längre tid och jag kan tänka mig att om man inte är van och har astma så kan det nog vara ett visst "motstånd" att sätta på sig en mask och gå ut och snickra.
Det har ju kommit väldigt mycket olika lösningar senaste åren med utsug i slipbord mm, tyvärr inte så billiga men det borde gå att snickra ihop en egen lösning
Personligen tycker jag inte det är så roligt att jobba med mask någon längre tid och jag kan tänka mig att om man inte är van och har astma så kan det nog vara ett visst "motstånd" att sätta på sig en mask och gå ut och snickra.
Det har ju kommit väldigt mycket olika lösningar senaste åren med utsug i slipbord mm, tyvärr inte så billiga men det borde gå att snickra ihop en egen lösning
Ja, han har byggt en liten skrubb där spånsugen står och så ska han sätta filter på returluften.N Nybyggarn skrev:Skulle man kunna tänka sig att ordna bättre utsug, städning och filtrera luften i lokalen istället?
Hej!N NoiseMaker skrev:Hej!
Har själv nyligen köpt en friskluftmask från Swedendro (Powercap Active). 5000:- ligger något över din budget men jag tycker den är prisvärd, iaf i förhållande till Sundström, 3M etc.. Masken verkar förövrigt vara identisk med den som Axminster säljer. Har bara hunnit använda den i nån vecka, ca 2-3 timmar åt gången. Enda nackdelen jag upplevt är att sikten blir något försämrad. Har monterat tillhörande skyddsfilm på visiret vilket gör att det blänker lite mer i plasten och att synen blir liiiite suddigare på håll. Hur är den att bära en längre stund? Enligt specen väger den 700gr, men den känns definitivt inte som någon blykeps i alla fall och det är inget jag stör mig på. Möjligen att den gärna vill tippa lite framåt när man tittar nedåt. Ljudvolymen från fläkten är inte heller störande, osäker dock om det beror på att jag har lite dålig hörsel eller om den faktiskt går tyst på riktigt. Det mest positiva, förutom att man får andas ren luft, är att den även ger en härlig svalka över ansiktet. Kan säga som så att jag inte saknar den smått äckliga svettiga gummimasken som kladda fast runt ansiktet. Batteritiden kan jag inte orda så mycket om. Har som sagt bara använt den max 3 timmar åt gången, men den sägs ska hålla i 8 timmar. Kan tillägga att masken funkar bra med glasögon.
Nu har jag aldrig testat någon av de dyrare friskluftmaskerna så jag har inget att jämföra med. Men efter en veckas användning får Powercap definitivt tummen upp och jag ser det som väl investerade pengar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden