Traktorgrävare eller traktor med grävaggregat?

• Antal röster
    62
Jarlingar Jarlingar skrev:
...:rolleyes:...
[bild]
Gullig bild från sandlådan, men ingen rototilt på det grävaggregatet med tillhörande stol...
Lätt att säga att det inte funkar när man inte testat ordentliga grejor. :rolleyes:

Så här kan det se ut när man har betalt för att gräva och klarar en jättetung :crysmile: rt10 i änden av stickan
Grävaggregat utan rototilt gräver en djup schakt i lerig mark, mätband visar djupet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Arg
kristofo
  • Laddar…
Sitter du å super eller är du på riktigt dummare än grus???

TS gå för en 3.5T grävare eller större, då kan du utan bekymmer köra rotortilt om du vill.
På mindre maskiner än så skulle jag inte rekommendera det.

På en liten maskin så vill man ha största möjliga skopa, då är inte 75kg extra något att eftersträva.
För att inte tala om den sämre brytkraften som man gärna vill ha med en större skopa..

• Gilla
kristofo
  • Laddar…
Bandgrävare och köp sedan en jordbrukstraktor.
Då kan du köpa tippkärra, slåtteraggregat och alla möjliga redskap.
Grävarn tar sig fram på ställen som inte tg gör.
Smidigare att flytta massor med grävaren också när dom är runtomsvängande.;)

Sen för att man köper en maskin för 150' är ingen garanti att den håller bättre.
Är alltid nånting som man får byta eller repa när man har maskin.
Hydraulpumpar, slangar, ja allt möjligt kan det bli:thinking::D

Jarlingar Jarlingar skrev:
Sitter du å super eller är du på riktigt dummare än grus???

TS gå för en 3.5T grävare eller större, då kan du utan bekymmer köra rotortilt om du vill.
På mindre maskiner än så skulle jag inte rekommendera det.

På en liten maskin så vill man ha största möjliga skopa, då är inte 75kg extra något att eftersträva.
För att inte tala om den sämre brytkraften som man gärna vill ha med en större skopa..
Om du och jag för en diskussion som avviker från trådstarten men ändå håller sig inom ämnet är det en fördel om du tar tidigare inlägg i beaktande innan du går loss och dödar tråden.

Tycker inte det är nödvändigt att citera, men jag var mycket tydlig med att minigrävare inte var ett lämpligt val för ts. I samma inlägg avrådde jag dessutom från tiltrotator på en gårdsmaskin.

Följande konversation fram tills att du fick slut på argument var alltså en en diskussion mellan mig och dig huruvida det går att på ett vettigt vis använda en tiltrotator på en minigrävare vilket jag gett empiriska bevis för medans du enbart gått på teoretiska resonemang samt försök (?) till personangrepp.

Ha nu en trevlig kväll och är kontot tomt efter kvällens runda kan du pma så swishar jag dig en bakispizza :beer::cool:

Nja när din härskartekniknik kom fram så var det redan avslutat.

Men vi verkar iaf vara överens om att en 3.5T maskin passar TS ypperligt, både mtp ekonomi och applikation.

Jag tycker inte man ska utge sig för att veta mer än man gör, kalla det vad du vill.

F ö avrådde jag nyss från minigrävare, dels är de svårare att hantera, begagnade har ofta arbetat i övre änden av sin kapacitet med dyra reparationer på ingång samt att i dagens läge när när alla överflödiga fibermaskiner får nya hem söderut är marknaden betydligt bredare norr om 8t och det är också vettigare maskiner för gårdsjobb, så som sagt röstar jag på så stor maskin som får plats.

P Prodigys skrev:
Vad ska du göra med åkermarken? Ska den brukas eller vara bete, utarrenderas eller något annat?

Ska du inte bruka den så skulle jag väl säga att det känns överflödigt att ha en vanlig traktor om du skaffar en ordentlig traktorgrävare då traktorgrävare kan fås med drag och tipphydralik. Därtill har du en rejäl lastare som beroende på modell klara av att lyfta det mesta.
Betesmark är planen så det blir grönt och fint. Helt igenvuxet nu. Traktorgrävare känns ju helt klart mest allround, bara att de är så jäkla stora känns det som, de mindre brukar vara dyrare... Jaja, det är ju ett tag kvar till inflytt :-)

A Alingsåstorparn skrev:
Betesmark är planen så det blir grönt och fint. Helt igenvuxet nu. Traktorgrävare känns ju helt klart mest allround, bara att de är så jäkla stora känns det som, de mindre brukar vara dyrare... Jaja, det är ju ett tag kvar till inflytt :)
Då kan du nog lika gärna skippa en vanliga traktor o lägga dom pengarna på en bättre traktorgrävare. Det bli väldigt mångsidigt.

• Gilla
Alingsåstorparn
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Mer tankar

Skall du skaffa larvbandsgrävare måste du tänka på hur du skall få den flyttad på allmän väg såvida du inte har hela hemmanet i ett skifte och aldrig tänker gräva på förtjänst. Även med en ganska stor traktor som dragare och en specialtillverkad lavett med bromsar och 15% viktöverföring från framaxeln till traktorn så kommer lagliga maxvikten emot med många larvbandsgrävare. Poliserna är dåliga på att gissa hur mycket en grävmaskin väger så man kan komma undan med litet överlast men inte hur mycket som helst. Att specialbygga en sådan lavett är inte heller så alldeles enkelt.

Grävmaskiner av samma grundtyp men med hjulunderede har nackdelen att marktrycket blir mycket högt. När de en gång börjar sjunka i vattensjuk lera så finns det inget riktigt underede för maskinen att lägga sig på så de har ett lag att sjunka djupt.

Det där är orsakerna till att många bönder och extraknäckare föredrar traktorgrävare. De går att flytta på allmän väg utan lavett och utan en stor traktor som dragare. Man kan ändå gräva med dem i skogen och på vattensjuka åkrar eftersom marktrycket ofta är lägre än på en grävare med hjulunderrede och när de sjunker så lägger de sig på bottenpansaret och så kan man ofta dra loss sig själv med skopan. Visst..... de är sämre att gräva med men man måste kunna ta sig fram till platsen innan man börjar gräva.

Att dra en jordkärra efter pickup kan du glömma. Skall du få någonting vettigt uträttat behöver du en kippkärra med minst 5 tons lastförmåga. För att dra en sådan behöver man en traktor i 45-hästarsklassen.

En fråga som jag tycker du skall ställa dig är vad du tänker köra med i skogsbruket. Skall du sköta 10 hektar självverksamt så behöver du en lämplig jordbrukstraktor med någon form av kran och någon form av skogskärra. Traktorn vill man gärna ha bottenpansar på men man vill inte förlora frigångshöjd till några fästjärn för grävagregat. Eventuell frontlastare måste gå enkelt att koppla loss.

I mitt fall blev lösningen att jag lejer på grävandet. En kamrat har en jättestor Ukkomestari traktorgrävare som är byggd på Valmet 1102 och han gräver effektivare än jag skulle göra med någon husbehovsmaskin. Varför skulle jag då kasta ut pengar på en grävmaskin.

Alla andra körslor på 4 hektar självverksamt skogsbruk och litet utarrenderad åker sköter jag med en Massey-Ferguson 165 som vi har monterat en Solid 2100 frontlastare på. Gamla Solid frontlastare har den egenskapen att de är lätta att koppla loss och lämna hemma då man skall till skogs. Det finns andra fabrikat och modeller som också går enkelt att koppla loss men det gäller att välja rätt.
På 4 hektar skog är det ekonomiskt vansinne att köpa griplastarvagn så jag kör med vajerkran och en Gisebo boggikärra med fällbara stakar. Det fungerar bra.
Jag skulle säga att på dina 10 hektar skog räcker det ännu gott med vajerkran men om du tänker köpa till mer skog i framtiden så kan det löna sig att skaffa griplastarvagn redan från början. Någon bekent som hade skaffat en sådan menade att man måste ha minst 20 hektar skog om en begagnad griplastarvagn skall betala sig...... inte vet jag men så hade han räknat.
För att köpa en ny misstänker jag att det skulle krävas bortår 100 hektar om det skall bli någon lönsamhet.
H heimlaga skrev:
Mer tankar

Skall du skaffa larvbandsgrävare måste du tänka på hur du skall få den flyttad på allmän väg såvida du inte har hela hemmanet i ett skifte och aldrig tänker gräva på förtjänst. Även med en ganska stor traktor som dragare och en specialtillverkad lavett med bromsar och 15% viktöverföring från framaxeln till traktorn så kommer lagliga maxvikten emot med många larvbandsgrävare. Poliserna är dåliga på att gissa hur mycket en grävmaskin väger så man kan komma undan med litet överlast men inte hur mycket som helst. Att specialbygga en sådan lavett är inte heller så alldeles enkelt.

Grävmaskiner av samma grundtyp men med hjulunderede har nackdelen att marktrycket blir mycket högt. När de en gång börjar sjunka i vattensjuk lera så finns det inget riktigt underede för maskinen att lägga sig på så de har ett lag att sjunka djupt.

Det där är orsakerna till att många bönder och extraknäckare föredrar traktorgrävare. De går att flytta på allmän väg utan lavett och utan en stor traktor som dragare. Man kan ändå gräva med dem i skogen och på vattensjuka åkrar eftersom marktrycket ofta är lägre än på en grävare med hjulunderrede och när de sjunker så lägger de sig på bottenpansaret och så kan man ofta dra loss sig själv med skopan. Visst..... de är sämre att gräva med men man måste kunna ta sig fram till platsen innan man börjar gräva.

Att dra en jordkärra efter pickup kan du glömma. Skall du få någonting vettigt uträttat behöver du en kippkärra med minst 5 tons lastförmåga. För att dra en sådan behöver man en traktor i 45-hästarsklassen.

En fråga som jag tycker du skall ställa dig är vad du tänker köra med i skogsbruket. Skall du sköta 10 hektar självverksamt så behöver du en lämplig jordbrukstraktor med någon form av kran och någon form av skogskärra. Traktorn vill man gärna ha bottenpansar på men man vill inte förlora frigångshöjd till några fästjärn för grävagregat. Eventuell frontlastare måste gå enkelt att koppla loss.

I mitt fall blev lösningen att jag lejer på grävandet. En kamrat har en jättestor Ukkomestari traktorgrävare som är byggd på Valmet 1102 och han gräver effektivare än jag skulle göra med någon husbehovsmaskin. Varför skulle jag då kasta ut pengar på en grävmaskin.

Alla andra körslor på 4 hektar självverksamt skogsbruk och litet utarrenderad åker sköter jag med en Massey-Ferguson 165 som vi har monterat en Solid 2100 frontlastare på. Gamla Solid frontlastare har den egenskapen att de är lätta att koppla loss och lämna hemma då man skall till skogs. Det finns andra fabrikat och modeller som också går enkelt att koppla loss men det gäller att välja rätt.
På 4 hektar skog är det ekonomiskt vansinne att köpa griplastarvagn så jag kör med vajerkran och en Gisebo boggikärra med fällbara stakar. Det fungerar bra.
Jag skulle säga att på dina 10 hektar skog räcker det ännu gott med vajerkran men om du tänker köpa till mer skog i framtiden så kan det löna sig att skaffa griplastarvagn redan från början. Någon bekent som hade skaffat en sådan menade att man måste ha minst 20 hektar skog om en begagnad griplastarvagn skall betala sig...... inte vet jag men så hade han räknat.
För att köpa en ny misstänker jag att det skulle krävas bortår 100 hektar om det skall bli någon lönsamhet.
Utförligt!!

skogsbruket kommer nog inte vara så aktivt
så dumt att köpa på sig en massa grejer för den sakens skull. Huvudsakliga inkomstkällan är ju fortfarande mitt arbete.

det blir nog att speja vidare på traktorgrävare.

Vettigt

Fast om du någon gång har traktor och råkar snubbla över en bra billig vajerkran med hydraulsväng och en lämplig boggikärra med fällbara stakar så råder jag dig att köpa. De pengarna kan du tjäna in på några år i form av ved och virke för husbehov.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.