Du behöver inte ha fyrkantiga bara för hålen är fyrkantiga, funkar nästan lika bra med rundstav av ek. Sågs till bitar, lägg i wd40 över natten.

Frustrator Frustrator skrev:
Du behöver inte ha fyrkantiga bara för hålen är fyrkantiga, funkar nästan lika bra med rundstav av ek. Sågs till bitar, lägg i wd40 över natten.
Jag hade en bit fotlist i ek liggande så såga kändes naturligt.

/Höghus

Manualen finns här.
[länk]
https://www.byggahus.se/forum/threads/manual-luna-bs320.371203/

Tack. Jag hade redan hittat manualen.

Kanske passar de här inlägget
[länk]
Jag provar "såga-en-bit-trä-varianten". Det blir billigt och bra.
De nysågade ek-klossarna ligger och marinerar i paraffinolja i väntan på att jag även ska fixa kullager.

/Höghus

Sen bara kopiera vectrex eller Ola c s spånsugningskoppling så är du redo för lite sågning ;)

Nypremiär för sågen!
Nya SKF-lager från kullagret.com (man får en Dumle-klubba också!) och nysågade ekklossar dränkta i paraffinolja.
Jag sågade en tunn skiva av en 45x45-regel och blev mer än nöjd med resultatet. Trots att bladet antagligen borde bytas.
Jag körde utan bordsinlägg. Vad gör det för nytta egentligen?

Nu är turen kommen till Dewalt radialsågen.
Den behöver fixas till med ett nytt bord i mdf.

/Höghus

• Nyrenoverad såg med SKF-lager sågar genom en ekkloss utan bordsinlägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en nysågad tunn ekkloss med tydligt ådringsmönster, behandlad med paraffinolja, framför en suddig bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Jag körde utan bordsinlägg. Vad gör det för nytta egentligen?
Om du sågar något litet så kan sågbladet nypa och slå ner ämnet i sågen, eller få det att slå upp i andra änden. Kolla diametern så ska jag kolla om det inte är samma på någon av mina sågar.

• Gilla
Höghus
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
Om du sågar något litet så kan sågbladet nypa och slå ner ämnet i sågen, eller få det att slå upp i andra änden. Kolla diametern så ska jag kolla om det inte är samma på någon av mina sågar.
Tack! Det borde jag ju kunnat räkna ut...
Inlägget är 45mm i diameter och 3,8mm tjockt.

/Höghus

Provade att klyva ner en 45x95-regel för att ha som sarg till radialarmsågens nya bord. Jag hittade ett 16mm band i vedboden som funkade helt ok. Bökigt att byta band och mycket justeringar innan man kunde börja såga.

/Höghus

• Radialarmsåg med nykluven 45x95-regel på bord, verktyg i bakgrunden.
    Skapa konto
Höghus Höghus skrev:

/Höghus
nej, jag hade ingen (av tre) med så litet hål, minsta hålet var 51mm. Jag brukar tillverka nya inlägg av en bit 3mm plywood, men då använder jag orginalinlägget av plast som mall.

• Gilla
Höghus
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:

/Höghus
Köp en hålsåg med rätt diameter så kan du snabbt fixa till ett gäng inlägg i plywood.

• Gilla
Höghus och 1 till
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
nej, jag hade ingen (av tre) med så litet hål, minsta hålet var 51mm. Jag brukar tillverka nya inlägg av en bit 3mm plywood, men då använder jag orginalinlägget av plast som mall.
Tack för att du kollade!
Ska se vad jag har liggande i förrådet.

/Höghus

Köp en hålsåg med rätt diameter så kan du snabbt fixa till ett gäng inlägg i plywood.
Bra tips, ska kolla på hålsågsavdelningen.

/Höghus

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.