När det gäller billigare sänksågar har Swedendro en ny, Holzmann, som kostar ca 2 300k kr. Har dock inga erfarenheter av maskinen och kan inte uttala mig om kvaliteten.
En gissning är att den kanske ligger mellan Scheppach och övriga märken?

//Ronnie

Gammal tråd men jag chansar. Jag vill ha en smidig offerskiva att lägga på bockar i garaget för att sen med sänksågen såga skivor. Skaffade en spånskiva att ha som offer men de är ju både stora och tunga. Såg i tråden att det pratades om både frigolit och liggunderlag, men vad är det optimala att använda som sågbord egentligen? Något som inte dammar i onödan, inte sabbar klingan men är så smidigt som möjligt att flytta runt på.

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
P Pillard skrev:
Jag vill ha en smidig offerskiva att lägga på bockar...
Såhär gjorde jag för att lösa samma problem! https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-527#post-3533272

Skulle jag göra om det hade jag börjat med att såga upp en byggskiva i 9 lika breda remsor (2400x130mm), sista remsan blir den bredd som blir över och kan användas till "stödbitarna" mot golvet/bockarna.
5 av remsorna hade jag delat på mitten (1200x130mm) och fyra hade jag behållit som längsgående.
Sen är det bara jacka ur de till hälften för att kunna "klicka ihop" bitarna till ett sånt där bord! (du kan behöva anpassa höjden lite för att matcha vad du har att såga spåren med)
Säg till om jag ska förklara med en bild/ritning med :)

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Älska
jac och 5 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag har gjort ett sådant här, som @Masses tipsar om:

[länk]
Blir lika glad varje gång jag plockar fram det, nåt så enkelt men samtidigt så smart och användbart, och tar minimalt med plats ihopplockat. (y)(y)(y)(y)(y)
Det såg ju rätt smart ut det där men jag är lite orolig att mitt tålamod skulle kunna haverera på vägen. Har ni fräst ut spåreni fogarna? Borde gå med stickspg kanske?

P Pillard skrev:
Det såg ju rätt smart ut det där men jag är lite orolig att mitt tålamod skulle kunna haverera på vägen. Har ni fräst ut spåreni fogarna? Borde gå med stickspg kanske?
Jag gjorde det med kap&gersågen.

Började med att klyva till alla längderna, då alla har samma höjd gör det mindre om alla slitsar inte blir exakta för de övre står även på förstärkningen i botten av de längsgående.

Sen är det såklart tillfredsställande om det är tight och snyggt. ;)(y)

• Gilla
Alltgår och 1 till
  • Laddar…
Ser ju riktigt bra ut. Har rationaliserat bort mitt sågbord frpn verkstaden och behöver något liknande (y)(y)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Ser ju riktigt bra ut. Har rationaliserat bort mitt sågbord frpn verkstaden och behöver något liknande (y)(y)
Det är Masses som förtjänar hurra-ropen, men jag går i god för hans konstruktion och funktionalitet! ;)

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.