Hej, har en niko nd16/50 dyckertpistol
Och letar ny kompressor som är liten och behändig.
Hur mycket fri avgiven luftmängd behöver en sådan?

Skärmdump av produktsida för en spikpistol, med specifikationer och artikelinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Google is your friend..

• Gilla
ason
  • Laddar…
Såg den, och hur ska man tänka här då?
sätter väl i värsta fall 4-5 dyckert på ett par sekunder.
sen måste man flytta sej eller hämta nytt virke etc
Ska man ta 0,61 liter x 5 då 3Liter / min :crysmile: klarar en ballong ju
är en nolla på sånt här!

Kört dyckertpistoler med små vanliga 1,5 kW kompressorer, kanske 12 liters tank? Helt oproblematiskt inget att fundera på.

Har en 1,5kw med 24 L tank för tillfället, otymplig och inte bra då jag har stugan off-grid
Vill ha en lättare och helst på 1100watt så man slipper dra igång elverket varje gång.
Men det jag undrar är hur mycket fri avgiven luftmängd som krävs.
Visa har tex. 50L/min vid 8bar, kan det räcka till?

A ason skrev:
Har en 1,5kw med 24 L tank för tillfället, otymplig och inte bra då jag har stugan off-grid
Vill ha en lättare och helst på 1100watt så man slipper dra igång elverket varje gång.
Men det jag undrar är hur mycket fri avgiven luftmängd som krävs.
Visa har tex. 50L/min vid 8bar, kan det räcka till?
Ja du behöver ju bara 3l/min ;)
Kolla så det verkligen är avgiven luftmängd och hur mycket kompressorn kan gå, så den inte har en cykel som bara låter den gå lite då och då..

En dyckertpistol förbrukar väldigt litet luft. Har man en kompressor med väldigt liten lufttank så blir konsekvensen att den får jobba litet oftare för att bygga tryck men det är inga problem med dyckertpistoler - litet oftare eller mer sällan att kompressorn går, vem bryr sig.

Oftast måste man läsa igenom manualerna för att hitta info..

Det här är från en av Biltemas manualer..står inget ngnstans i texten om intermittensen förutom precis här.. Skärmbild av en manual från Biltema som beskriver placering och användning av en kompressor, med fokus på intermittensregeln.
Skapa konto

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
A ason skrev:
Classes här tex.
Free air delivery at 6 bar Ca 50 L/min
[länk]
Illustration av en oljefri kompressor med markerade komponenter och informationstext om intermittenta användningsområden.
Skapa konto

Ska ju klara dyckertpistoler säger de. Så länge den inte behöver jobba mer än 120sek ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.