Letar efter en lättare skruvudragare och är sugen på Dewalts 12V serie. Nu måste jag välja om jag vill ha slagfunktion i borren (DCD706) eller utan slag men större batteri 3Ah (DCD701)
Någon som kör dem och vet om maskinen är stark nog för att orka borra 5 mm i tegel eller om det är bättre att välja varianten med 3Ah batteri istället.
Har amperestyrkan någon praktiskt betydelse för kraften i maskinen mer än hur länge man kan köra mellan laddningarna? I annat fall är lägre vikt att föredra i mitt fall tänker jag.
Shoppingsugna hälsningar,
Krustoffer
Någon som kör dem och vet om maskinen är stark nog för att orka borra 5 mm i tegel eller om det är bättre att välja varianten med 3Ah batteri istället.
Har amperestyrkan någon praktiskt betydelse för kraften i maskinen mer än hur länge man kan köra mellan laddningarna? I annat fall är lägre vikt att föredra i mitt fall tänker jag.
Shoppingsugna hälsningar,
Krustoffer
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 432 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 432 inlägg
För tegel behövs absolut inte slag. Det som behövs är en vass borr så inte en vanlig betongborr, "multi construction" brukar den bästa sorten ofta kallas. Jag använder nästan uteslutande bosch cyl 9 till tegel och lättbetong.G gedholm skrev:
Redigerat:
Waow, aldrig hört talas om den sorten! Måste testa. Tack!Rickard.ag skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 432 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 432 inlägg
Jag tycker den är grymt bra så jag har aldrig riktigt idats testa någon annan. En bild när jag borrade genom 19cm mursten med en sådan borr (Pelarborren är enbart för att göra hålen lite mindre sne). Murstenarna är gjorda av betong men den är långt ifrån lika hård som vanlig byggbetong utan luftigare och porösare men trots det betydligt hårdare än både tegel och lättbetong.
(detta är inte mitt normala användningsområde, tänkte bara det var lite kul OT)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(detta är inte mitt normala användningsområde, tänkte bara det var lite kul OT)
Klicka här för att svara