Öppnade upp min dhr202 som slutat funka.
Det slog lite gnistor så jag bytte kol. Men när jag skruvade ihop den började det röka ur den. Sen såg den ut såhär som på bilden, någon som vet vad felet är?
Röken kom ur delen bilden är tagen.

• En elektrisk motor med brända kopplingssladdar och skadade komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kortis i ankaret.

Går de laga eller måste jag beställa in nåt? Vilken del är ankaret, är det delen kolen ligger mot?

Har massa trasiga makita verktyg som jag skulle vilja laga

Ankaret är hela delen med kärna och lindningar. Kolen ligger mot kollektorn.
Ibland kan man få tag på ett nytt ankare som reservdel. När ankaret är brunnet så är isoleringen mellan två tråder i lindningen skadad så det blir en kortslutning där och strömmen hoppar över.

Har man gott om tid och tycker det är trevligt att pyssla så kan man linda om ankaret. Det vill säga byta lindningarna helt och hållet. Jag har gjort det så jag vet att det går men ekonomiskt sett tror jag inte att det lönar sig på de flesta handhållna elverktygen. Tidsåtgången är väldigt stor.
Först hängde jag upp ankaret i en järntråd så att kollektorn hängde ned i en plåtburk. Sedan fyllde jag plåtburken med vatten så att kollektorn kom helt under vatten och var skyddad. Sedan eldade jag på med blåslampa tills all harts kring lindningarna hade brunnit upp. Det tog väl ett par tre timmars eldande och det gäller att värma omväxlande från alla sidor så man inte kröker axeln.
Sedan letade jag efter den yttersta lindningen och började linda av varv för varv. Numrerade kopparlamellerna på kollektorn och spåren i järnkärnan. Ritade lindningsschema varefter jag lindade av. Räknade varven i varje härva och antecknade. Ritade schemat så att härvorna kommer i rätt ordning och kopplade till rätt lamell i kollektorn.
Rengjorde allt och putsade bort lödningarna av kollektorn.
Lövsågade och filade till nya bakelitplattor och limmade fast i ändorna på järnkärnan. Satte isoleringspapper i spåren. Lindade dit nya lindningar av lackerad koppartråd i rätt dimension (mätte diametern på tråden med mikrometer sedan hartsen var bortbränd). Då allt var lindat skar jag av och vek in isoleringspappret ost sköt in små tribbor av björk ytterst i spåren som låsning. Pappa som är bättre på att löda lödde fast trådarna i alla kollektorlameller i rätt ordning. Sedan impregnerade jag allt med elmotorharts.
Sedan blev det kortslutning i det nylindade ankaret och kollektorn föll isär.
Jag fick tag på en ny kollektor. Tog bort de nya lindningarna. Gjorde en jigg så jag kunde pressa dit nya kollektorn i exakt samma vinkel mot kärnan som den gamla. Tog bort gamla kollektorn och satte dit den nya. Satte upp ankaret i grannens metallsvarv och så svarvade han bort någon tiondelsmillimeter av kollektorn så den blev exakt centrerad. Det skall svarvas med ett nyvässt bett av snabbstål.
Sedan lindade jag på nytt precis som första gången och pappa lödde och jag hartsade.
Sedan fungerade motorn.

Det går om man vill...... men jag är inte helt säker på att en vanlig borrhammare är värd att satsa den arbetsmängden på.

• Wow
  • Gilla
Allvetaren och 2 till
  • Laddar…
Oj jävlar vad jobbigt och tidsödande det lät. Men bra jobbat! Kan någon länka ett nytt ankare om de går att beställa? Tack för all hjälp

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.