Jag var tidigare inne på att skaffa en Makita sänksåg med sladd men ser nu att det finns en med batteri länk
Jag kommer inte att arbeta med den hela dagarna så batterierna kommer att räcka. Att få mobiliteten med batteri är också en anledning.
Frågan är mest hur länge håller en batterimaskin, förutom själva batterierna?
Vad tycker ni om denna maskinen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kommer inte att arbeta med den hela dagarna så batterierna kommer att räcka. Att få mobiliteten med batteri är också en anledning.
Frågan är mest hur länge håller en batterimaskin, förutom själva batterierna?
Vad tycker ni om denna maskinen?
Jag personligen har till 98% kopplat min sänksåg till dammsugare för att slippa dammet, batteridrivet känns därför bara omständigt (starta dammsugare manuellt, sen såga, stänga av dammsugaren).
Om prisskillnaden är stor skulle jag satsa på maskin med sladd. För jag vet hur jag själv skulle fungera, av lättnadsskäl skulle jag nog skita i dammsugaren oftare med batteridriven såg för att man "ska bara kapa lite snabbt".
Om prisskillnaden är stor skulle jag satsa på maskin med sladd. För jag vet hur jag själv skulle fungera, av lättnadsskäl skulle jag nog skita i dammsugaren oftare med batteridriven såg för att man "ska bara kapa lite snabbt".
Självbyggare
· Stockholm
· 10 262 inlägg
Då köper man Festools med Blåtandsstyrning av damsugaren.Jckssn skrev:
Jag personligen har till 98% kopplat min sänksåg till dammsugare för att slippa dammet, batteridrivet känns därför bara omständigt (starta dammsugare manuellt, sen såga, stänga av dammsugaren).
Sant, det är ett bra skäl att använda sladdrivet. Får skaffa en cirkelsåg för de där snabba kapen till min blå serie.Jckssn skrev:
Jag har Makitas 36V sänksåg. Ångrar inte en sekund av möjligheten att koppla på en Mafellpåse ( bättre än Makitas original) och vara helt utan sladdar och slangar när man måste flytta sågen i stället för ämnet man jobbar med. Jag ser en stor nytta av den runt omkring gården.
Skulle jag ha jobb som kräver masstillverkning av måttsågade skivor skulle jag köpt en sladd-driven.
Den sladdlösa är tyst och stör kunder "on site" bra mycket mindre än raspande kolbitar från en nätmaskin, speciellt med dammpåsen i stället för dammsugare.
Rent hållbarhetsmässigt är de likvärdiga. Batterier kan man köpa för dyra pengar original, eller som OEM för några hundringar.
Ser du nyttan av sladdlöst så är det ett givet köp vare sig det är Makitan, Festoolen, Dewalten etc (alla är bra makiner). Annars köper du nätdriven om du har svårt att motivera det.
Skulle jag ha jobb som kräver masstillverkning av måttsågade skivor skulle jag köpt en sladd-driven.
Den sladdlösa är tyst och stör kunder "on site" bra mycket mindre än raspande kolbitar från en nätmaskin, speciellt med dammpåsen i stället för dammsugare.
Rent hållbarhetsmässigt är de likvärdiga. Batterier kan man köpa för dyra pengar original, eller som OEM för några hundringar.
Ser du nyttan av sladdlöst så är det ett givet köp vare sig det är Makitan, Festoolen, Dewalten etc (alla är bra makiner). Annars köper du nätdriven om du har svårt att motivera det.
Redigerat:
Hur är det med avsaknaden qv klyvkniv? Vet att det ältats här men men.
Min inställning förut var att klyvkniv på sänksåg inte behövdes. Men har haft för många i min närhet som haft riktiga tillbud med just Makitas sänksåg. En väns vän såga av sig två fingrar pga kast med den. Min skena har ett rejält sågmärke i sig efter jag lånat ut den. Det är inga nybörjare som råkat ut för det heller. Jag har klarat mig men skulle inte köpa Makitas igen idag.
Batteridrivna sågar har tidigare varit så svaga att kastrisken har varit betydligt mindre än för motsvarande nätdrivna. Men nu börjar även batterisågarna bli så kraftiga att man riskerna möjligen kan ha blivit större. Mest spekulationer från min sida. Jag har en batteridriven utan klyvkniv, men jag har inte vågat provocera fram ett kast. Det vore en ganska rikfylld övning.
oj.. funderade på makitas batteridrvna men just avsaknaden av klyvkniv tvingade mig att köpa en festool 55 för 1300.. den låter bara så mycket men kanske nån gång har råd med den batteridrvna festoolen..
Jag funderar på om sänksågen är mer benägen att kasta på grund av sänk mekanismen. Den är inte helt stum som en handklinga.
Min upplevelse är att det är vid nedsänkning och om man försöker höja klingan i farten så att säga som risken är som störst.
Min upplevelse är att det är vid nedsänkning och om man försöker höja klingan i farten så att säga som risken är som störst.
Har bytt från en 230V driven Pattenfield (Hornbach) med klyvkniv. till denna såg (Makita DSP600) och tycker om den väldigt mycket. Motorbromsen är otroligt snabb. Jag har även hört att det finns viss elektronik i Makitan som stoppar motorn när den känner att klingan nyper (jag har ej kunnat bekräftat detta). Sen är klingan ruggit smal (1,45 mm). Men viktigast är att skenan greppar bättre än Pattenfield-skenan, detta med motorbromsen ger mig bättre kontroll.
Sen är det väldigt skönt att sågen är portabel. Jag kan ta med den upp på taket, till byggmax eller såga när strömmen är bruten (när man kopplar el samtidigt). Kanske inte kritiskt men kanske skönt att veta
Allmänt om Makitan, många upplever den som prisvärd - Inte riktigt Festool men nära till ett lägre pris.
Kolla gärna detta head-to-head test med andra batteridrivna sågar (Best Cordless Tracksaws - A Concord carpenter).
Sen är det väldigt skönt att sågen är portabel. Jag kan ta med den upp på taket, till byggmax eller såga när strömmen är bruten (när man kopplar el samtidigt). Kanske inte kritiskt men kanske skönt att veta
Allmänt om Makitan, många upplever den som prisvärd - Inte riktigt Festool men nära till ett lägre pris.
Kolla gärna detta head-to-head test med andra batteridrivna sågar (Best Cordless Tracksaws - A Concord carpenter).
Klicka här för att svara