Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Man använder inte filar på träT Trunk skrev:Det här känns som en dum fråga men hur vet man om filen är till metall eller trä? Eller fungerar alla filar till båda?
Duab har över hundra sorters filar från Bahco så att kalla det för en jungel är ingen överdrift. På de filar jag kollat på står det ingenting om de är till metall eller trä så jag gissar att de fungerar till båda, men det känns dumt att chansa. Jag blir inte heller klokare efter en googling, det här känns som något man helt enkelt bara ska veta.
Jag söker helt vanliga filar, de ska vara platta och gärna med en grov sida och en mellangrov sida. Ska kunna användas till metall. Vad ska jag kolla efter?
Senast man fick köpa metallfilar med en fin och en grov sida var väl någon gång före kriget. I alla fall vad jag vet.T Trunk skrev:Det här känns som en dum fråga men hur vet man om filen är till metall eller trä? Eller fungerar alla filar till båda?
Duab har över hundra sorters filar från Bahco så att kalla det för en jungel är ingen överdrift. På de filar jag kollat på står det ingenting om de är till metall eller trä så jag gissar att de fungerar till båda, men det känns dumt att chansa. Jag blir inte heller klokare efter en googling, det här känns som något man helt enkelt bara ska veta.
Jag söker helt vanliga filar, de ska vara platta och gärna med en grov sida och en mellangrov sida. Ska kunna användas till metall. Vad ska jag kolla efter?
I stort sett alla normala filar som det inte står någonting speciellt på är tänkta för metall men grövre versioner fungerar även någotsånär på trä.
Raspar fungerar endast på trä och inget vidare på våra mjuka träslag.
Klicka här för att svara