Hej,

Jag undrar om någon har tips på ihopfällbara sågbockar som man kan kapa skivmaterial på?
De ska helst ha möjlighet att skruva fast offerskenor av trä på dem, samt bli väldigt kompakta ihopfällda.
Det kunde bli ett trevligt DIY-projekt, men finns det något färdigt så vore det trevligt.

• Gilla
tomasjo och 1 till
  • Laddar…
Tack Fredrik,

Stanleybockarna med ett demonterbart "sågbord" gillar din lösning

bulleribock bulleribock skrev:
Tack Fredrik,

Stanleybockarna med ett demonterbart "sågbord" gillar din lösning
Funkar riktigt smidigt, tar minimalt med plats och lätt att ersätta söndersågade bitar.
Och all credit @Masses (y)

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
[länk]

Skulle inte kalla den ihopfällbar men funkar okej.
Det går ju att vika in benen, men hittills har jag aldrig orkat :cool:
Staplas ovanpå varann och ställs i nå hörn.

Rickard.
FredrikR FredrikR skrev:
Det går ju att vika in benen, men hittills har jag aldrig orkat :cool:
Staplas ovanpå varann och ställs i nå hörn.
Tar inte så mycket mindre plats så tycker jag. Jag hänger bara upp mina på 2 större krokar ur vägen, i mitt fall över polarisen :)

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Reklamblad från Lidl med olika verktyg och byggmaterial inklusive hopfällbara ställningar och skruvplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från Lidl-tråden. Ingen aning om kvalitet, men det borde gå att få dit offerbräda upptill och hopfällbara är de. Tänkte testköpa några imorgon och prova, då jag behöver till bygge av lite längre bänkskivor.

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Jag har de där kinabockarna i stål, men under Julas märke. De är bra, haft i 6 år inger att klaga på.

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
ClasseClas
Jag köpte Lidl-bockarna tidigare i år och de är ovanligt kraftiga vilket bekräftas av specad maxlast på 200kg. Bra att de går att justera i höjdled en bra bit upp. Jag hade gärna haft steglöst justerbar höjd men man kan inte få allt.

• Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag köpte Lidl-bockarna tidigare i år och de är ovanligt kraftiga vilket bekräftas av specad maxlast på 200kg. Bra att de går att justera i höjdled en bra bit upp. Jag hade gärna haft steglöst justerbar höjd men man kan inte få allt.
Tack, ytterligare ett bra tips(y)

Hej
En annan prisklass kanske för den allmänna smaken men jag använder två Kreg KWS500 med diverse reglar som bärare som ger olika bredder och längder på det bord som jag skapar med lösa konstruktionsplaywooddelar. Köpte en hel 21mm skiva som jag kapade i sex bitar. Har gjort ett antal fästen för att fungera som bärare för olika verktyg som plåtbock och pelarborr (för borrning i stora prylar med en Wabeco+Bosch kombination). Min verkstad är så liten att jag får arbeta utomhus eller under carporten med trämaterial. Proffsmagasinet hade dessa Kregbockar Två hopfällbara Kregbockar som stödjer en konstruktion av kapade plywooddelar och verktyg på ett utomhusbygge.
Skapa konto
Två blå Kreg KWS500 arbetsbockar med reglar och konstruktionsplywood på terrassgolv, verktyg i bakgrunden.
Skapa konto
Två Kreg KWS500 arbetsbockar med träbitar och verktyg på en trädäck utomhus.
Skapa konto
En verktygsstation med en blå pelarborr, Record skruvstycke och diverse verktyg på en arbetsbänk.
Skapa konto
på Black week förra veckan med 350SEK rabatt/st. Ordinarie pris 1750 SEK/st. Bockarna viks ihop som ett Gersågsbord när Du inte använder dem. Jag skadar aldrig mina reglar eller playwooddelar vid sågning eftersom som har dessa som underlägg med luftgap.

• Gilla
caran och 4 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
specad maxlast på 200kg
Det står 265 kg på mina, från Jula. Är kanske lite olika ändå

@bulleribock

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
ClasseClas
Alltgår Alltgår skrev:

@bulleribock
Alltgår Alltgår skrev:

@bulleribock
Jag tvivlar på det. Vikten är identisk och de ser lika ut på bilderna. Jag kan tänka mig att de görs i samma fabrik.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...-bockar/arbetsbockar/arbetsbock-342034/#tab02
Dagens Julamodell är specad till 160kg gentemot Lidls 200kg. Recensionerna på Jula vittnar om att de flesta är riktigt nöjda med sågbocken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.