Jag vet att det finns en uppsjö av trådar om dessa fräsar och andra, men väljer ändå att göra en ny...

Jag har tänkt att bygga ett (nytt) fräsbord och antingen har jag det bredvid en bordssåg eller så gör jag det separat i en annan skiva, vilket som så kommer jag förmodligen ha full tillgång till själva fräsen underifrån.
Detta innebär alltså att jag kan justera den underifrån, MEN finns det då någon anledning till att välja en fräs som har justeringsmöjlighet från ovansidan eller är det onödigt?

Vad jag har förstått på Triton TRA001 är ju att den låser spindeln när man höjer upp den max samt att det är väldigt smidigt att byta stål.
(Detta låter ju helt klart som en fördel som tar ut tex Bosch 1400 som ett alternativ nu när jag skriver det).

Swedendro har ju extrapris på Triton TRA001 just nu, 3150:-.
Detta känns ju som ett bra pris och jag har svårt att se att jag ska lägga 6200:- på en Trend T11 istället.
Eller har jag missat någon väsentligt?

Ge mig lite mera inputs!
Det är för eget hobbyändamål!

//Niklas
 
Campar Campar skrev:
Jag vet att det finns en uppsjö av trådar om dessa fräsar och andra, men väljer ändå att göra en ny...

Jag har tänkt att bygga ett (nytt) fräsbord och antingen har jag det bredvid en bordssåg eller så gör jag det separat i en annan skiva, vilket som så kommer jag förmodligen ha full tillgång till själva fräsen underifrån.
Detta innebär alltså att jag kan justera den underifrån, MEN finns det då någon anledning till att välja en fräs som har justeringsmöjlighet från ovansidan eller är det onödigt?

Vad jag har förstått på Triton TRA001 är ju att den låser spindeln när man höjer upp den max samt att det är väldigt smidigt att byta stål.
(Detta låter ju helt klart som en fördel som tar ut tex Bosch 1400 som ett alternativ nu när jag skriver det).

Swedendro har ju extrapris på Triton TRA001 just nu, 3150:-.
Detta känns ju som ett bra pris och jag har svårt att se att jag ska lägga 6200:- på en Trend T11 istället.
Eller har jag missat någon väsentligt?

Ge mig lite mera inputs!
Det är för eget hobbyändamål!

//Niklas
Hej!

Jag har avänt samma maskin när jag byggde mitt fräsbord. Men min är märkt CMT. Dock samma maskin. Jag är väldigt nöjd med min. Låsningen i högsta läget underlättar byte av frässtål. Dock måste strömbrytaren på fräsen stå i Off, annars fungerar det inte. Väldigt lätt att steloperera genom att avlägsna returfjädern. Om du inte redan har kollat trådarna från mitt bygge finns dom här.

https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-fraesbord.294282/

https://www.byggahus.se/forum/threads/routertable-dr-vers-1-1-klart.296124/

Jag är nu inne på mitt tredje fräsbygge som är en horisontalfräs. Det är väldigt stimulerande att själv konstruera och bygga sina maskiner. Man kan anpassa dom exakt efter behoven. Du tycks bo i Stockholm så är du intresserad av att kolla bygget på plats så är det bara att skicka ett PM.

Lycka till!
 
  • Gilla
Campar
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej!

Jag har avänt samma maskin när jag byggde mitt fräsbord. Men min är märkt CMT. Dock samma maskin. Jag är väldigt nöjd med min. Låsningen i högsta läget underlättar byte av frässtål. Dock måste strömbrytaren på fräsen stå i Off, annars fungerar det inte. Väldigt lätt att steloperera genom att avlägsna returfjädern. Om du inte redan har kollat trådarna från mina byggen finns dom här.

[länk]

[länk]/

[länk]

Är du intresserad av att köpa en färdig skiva till sågen hittar du det här.

[länk]

Jag är nu inne på mitt tredje fräsbygge som är en horisontalfräs. Det är väldigt stimulerande att själv konstruera och bygga sina maskiner. Man kan anpassa dom exakt efter behoven. Du tycks bo i Stockholm så är du intresserad av att kolla byggetna på plats så är det bara att skicka ett PM.

Lycka till!
 
Campar Campar skrev:
Jag vet att det finns en uppsjö av trådar om dessa fräsar och andra, men väljer ändå att göra en ny...

Jag har tänkt att bygga ett (nytt) fräsbord och antingen har jag det bredvid en bordssåg eller så gör jag det separat i en annan skiva, vilket som så kommer jag förmodligen ha full tillgång till själva fräsen underifrån.
Detta innebär alltså att jag kan justera den underifrån, MEN finns det då någon anledning till att välja en fräs som har justeringsmöjlighet från ovansidan eller är det onödigt?

Vad jag har förstått på Triton TRA001 är ju att den låser spindeln när man höjer upp den max samt att det är väldigt smidigt att byta stål.
(Detta låter ju helt klart som en fördel som tar ut tex Bosch 1400 som ett alternativ nu när jag skriver det).

Swedendro har ju extrapris på Triton TRA001 just nu, 3150:-.
Detta känns ju som ett bra pris och jag har svårt att se att jag ska lägga 6200:- på en Trend T11 istället.
Eller har jag missat någon väsentligt?

Ge mig lite mera inputs!
Det är för eget hobbyändamål!

//Niklas

Glömde lite fakta.

Skall du göra ett bord till sågen så hittar du en färdig platta här.

https://www.byggahus.se/forum/threads/fraesbord-till-boch-gts10xc.336027/

Jag valde att göra det hela själv samt med möjligheten att köra inlägget som seperat enhet.

https://www.byggahus.se/forum/threads/extra-fraesbord.328715/

Med vänlig hälsning, Dag
 
  • Gilla
Campar
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej!

Jag har avänt samma maskin när jag byggde mitt fräsbord. Men min är märkt CMT. Dock samma maskin. Jag är väldigt nöjd med min. Låsningen i högsta läget underlättar byte av frässtål. Dock måste strömbrytaren på fräsen stå i Off, annars fungerar det inte. Väldigt lätt att steloperera genom att avlägsna returfjädern. Om du inte redan har kollat trådarna från mitt bygge finns dom här.

[länk]

[länk]

Jag är nu inne på mitt tredje fräsbygge som är en horisontalfräs. Det är väldigt stimulerande att själv konstruera och bygga sina maskiner. Man kan anpassa dom exakt efter behoven. Du tycks bo i Stockholm så är du intresserad av att kolla bygget på plats så är det bara att skicka ett PM.

Lycka till!

Fint bygge, sån finish kommer jag nog inte att få...=)

Har också läst om den där CMT fräsen, som verkar vara samma.
Men, är den billigare än 3150:- inkl frakt?

Antar att du inte har fräsplattan kvar som blev över?

//Niklas
 
Jag har en CMT av samma sort. Är mycket nöjd med min. Jag vet dock att andra inte har samma erfarenhet. @Ola C t.ex.

Jag köpte min för 3-4 år sen för strax över 2000kr från italien. Tror dock den är dyrare därifrån nu.
 
  • Gilla
Campar
  • Laddar…
Har skrivit lite om Tritonfräsen i lite olika trådar. Kort sammanfattat så köpte jag min Triton från England, fräs nr1 vibrerade så plomberna ramlade ut, fick själv betala returfrakt trots att reklamationen var helt uppenbar o godkändes av Triton. Fräs nr2 vibrerar mindre men mer än vad jag anser vara bra, orkade dock inte klydda med den utan behöll den.

Min sitter permanent i fräsbordet. Den sjukt irriterande featuren med att fibbla med strömbrytaren för att byta stål har jag tagit bort i enlighet med denna instruktionen http://www.thewoodnerd.com/tips/tritonInterlock.html

Veven använder jag aldrig. Måste ändå in under bordet och låsa höjdlåset efter man vevat klart o då är det lika lätt/snabbare och enklare att köra med snabbratten för höjdinställning. Tycker dessutom veven är lite trixig att träffa rätt ner genom hålet.

Edit. Jag tycker det är prisvärt för 3150:-, iaf om du köper på hemmaplan o kan skicka tillbaka om det är något fel på den.

Edit 2. En sak jag stör mig på med ojämna mellanrum är att chuckhylsorna/spindelns hål för stål är relativt kort. Vissa stål kan jag inte trycka ner så djupt som jag önskar men det är mest ett problem när jag kör stål med extralångt skaft egentligen avsedda för andra ändamål.
 
  • Gilla
henrikg och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Har skrivit lite om Tritonfräsen i lite olika trådar. Kort sammanfattat så köpte jag min Triton från England, fräs nr1 vibrerade så plomberna ramlade ut, fick själv betala returfrakt trots att reklamationen var helt uppenbar o godkändes av Triton. Fräs nr2 vibrerar mindre men mer än vad jag anser vara bra, orkade dock inte klydda med den utan behöll den.

Min sitter permanent i fräsbordet. Den sjukt irriterande featuren med att fibbla med strömbrytaren för att byta stål har jag tagit bort i enlighet med denna instruktionen [länk]

Veven använder jag aldrig. Måste ändå in under bordet och låsa höjdlåset efter man vevat klart o då är det lika lätt/snabbare och enklare att köra med snabbratten för höjdinställning. Tycker dessutom veven är lite trixig att träffa rätt ner genom hålet.

Edit. Jag tycker det är prisvärt för 3150:-, iaf om du köper på hemmaplan o kan skicka tillbaka om det är något fel på den.

Edit 2. En sak jag stör mig på med ojämna mellanrum är att chuckhylsorna/spindelns hål för stål är relativt kort. Vissa stål kan jag inte trycka ner så djupt som jag önskar men det är mest ett problem när jag kör stål med extralångt skaft egentligen avsedda för andra ändamål.

Ja jag läste din tråd där du skickade tillbaka den, men tänker precis som du skriver att köper man den här hemma så är det iaf lättare om man skulle få en fräs som är trasig, vilket jag hoppas på att slippa.

Tack för länken om strömbrytarlåset!
Verkar ju vara en bra grej som inte var så jätteavancerad.
 
Campar Campar skrev:
Jag vet att det finns en uppsjö av trådar om dessa fräsar och andra, men väljer ändå att göra en ny...

Jag har tänkt att bygga ett (nytt) fräsbord och antingen har jag det bredvid en bordssåg eller så gör jag det separat i en annan skiva, vilket som så kommer jag förmodligen ha full tillgång till själva fräsen underifrån.
Detta innebär alltså att jag kan justera den underifrån, MEN finns det då någon anledning till att välja en fräs som har justeringsmöjlighet från ovansidan eller är det onödigt?

Vad jag har förstått på Triton TRA001 är ju att den låser spindeln när man höjer upp den max samt att det är väldigt smidigt att byta stål.
(Detta låter ju helt klart som en fördel som tar ut tex Bosch 1400 som ett alternativ nu när jag skriver det).

Swedendro har ju extrapris på Triton TRA001 just nu, 3150:-.
Detta känns ju som ett bra pris och jag har svårt att se att jag ska lägga 6200:- på en Trend T11 istället.
Eller har jag missat någon väsentligt?

Ge mig lite mera inputs!
Det är för eget hobbyändamål!

//Niklas
6200 för en T11?
Här är det billigaste jag hittar:
https://www.ffx.co.uk/tools/product...36094-240V-Variable-Speed-Plunge-Router-1-2In

Det bör bara bli något högre än tritonmaskinen.
 
mattiasp mattiasp skrev:
6200 för en T11?
Här är det billigaste jag hittar:
[länk]

Det bör bara bli något högre än tritonmaskinen.
Jag har nog sett priser liknande det du länkar tidigare också nu när jag tänker efter, men jämförde bara svenska sidor när jag skrev.

Men, är Trenden mycket bättre än Triton?
 
Campar Campar skrev:
Fint bygge, sån finish kommer jag nog inte att få...=)

Har också läst om den där CMT fräsen, som verkar vara samma.
Men, är den billigare än 3150:- inkl frakt?

Antar att du inte har fräsplattan kvar som blev över?

//Niklas

Tyvärr!

Den for iväg som en avlöning,
Jag köpte platta och fräsanhåll från den här killen i Italien.

https://italianwoodworkingtools.jimdo.com/

Otrooligt fina saker. Anhållet är som ett litet smycke! Plattan i RF och alla hål till fräsen redan borrade. Jag la till ett extra gängat hål för motpinne utan kostnad.
Priset som jag betalade med frakt hamnade på 3000kr som jag tycker är väldigt billigt när man jämför med andra fräsbordsdelar. För exakt inställning av anhållet har jag monterat två digitala mätklockor från AliExpress. Kostade någon hundring styck. En bra uppgradering.

Med vänlig hälsning, Dag
 
T11:an är bra, men inget under av finess, vilket inte heller behövs för en bordsmonterad fräs. Jag har haft min ganska länge utan problem. Jo, men båda fjädrarna borttagna måste man använda höjdlåset för att den inte skall ställa om sig själv. Efter att ha återmonterat en av fjädrarna blev den bra igen. Vid viktigare fräsningar, ex vid profilfräsning använder jag höjdlåset ändå som säkerhet. Triton har jag inte testat. Ola var inte imponerad av sitt exemplar.
 
Kollade priset på Ebay just nu.
Jag hade köpt i Sverige!

Skärmdump av en Ebay-annons för en orange fräsmaskin CMT TE 2400W med priset EUR 361,00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vill du köra The Easy Way har Duab detta kompletta bord. Har ingen egen erfarenhet av detta men det finns kanske någon på BH som har tittat närmare på bordet.

DUAB fräsbord RT015 på bild, ett komplett bord för fräsarbeten, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så "easy" hade jag ändå inte tänkt gå! =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.