DennisCA
DennisCA: Jag har använt s.k. japanspackel en gång då jag behövde få det gjort och saknade rätt verktyg, funkade helt OK. En ryss på youtube som tillverkar skärbrädor använder en färgroller, inte en gummiroller utan en mjuk roller som han lagrar i vatten så den inte ska torka ut.
8 svar · 2,1k läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Vill minnas Icopal säger rostfria klammer vid dold spikning. Jag själv körde med dom du länkar till men skulle det bli problem, vilket inte känns troligt pga valet av klammermaterial, så antar jag man inte har mycket att hämta. Men som sagt läkten lär ju hålla på pappen på plats flera gånger om. (y)
19 svar · 8,3k läst
M
Manhunter: Badringar
8 svar · 1,8k läst
H
husbonden: [citat] Tack men nejtack, sådana "råd" var jag inte uteefter. Problem och problem , vet jag ju inte om jag har. Jag har endast packat upp sågen, registrerat för 3 års garanti på Bosch home samt konstaterat att själva "stången" kan vickas i sidled. Och undrar om det finns andra "märkessågar" som har samma fenomen. Skulle kunna vara så att den centrerar vid gång och sågar knivskarpt
7 svar · 1,8k läst
·
Silly Bear
Silly Bear: [citat] Jo det blev helt okej, nu går han att köra utan problem. Tack så mycket för hjälpen
9 svar · 2,2k läst
·
E
erkka: [citat] Det lustiga var att det verkade passa rakt av på herkules. Så lite tur där.
2 svar · 1,7k läst
zarkov
zarkov: [citat] Ja, porslinsproppar är i regel mer förlåtande än dvärgbrytare. Det finns en anledning till att apparaten är på just 2300 W och inte mer.
5 svar · 2,7k läst
S
Stroieman: Hej! Jag kom över en liten kontursåg nyligen av märket Proofy RKS 400. Dock så saknas en av spännblocken till sågklingan. Jag har gjort lite eftersökning på nätet men lyckas bara hitta en massa förslag på utländska sidor att handla liknande ifrån i hopp om att dem passar. Någon som känner till var man skulle kunna tänkas handla sådana i Sverige? Se bild nedan som ett förslag,
0 svar · 2,8k läst
·
K
Klicka: Jag köpte en Bosch Professional GEX 125-1 AE. Den funkade bra att slipa med. Mycket bättre än multislipen. Är nöjd. (y)
11 svar · 2,5k läst
O
olofh: [citat] ah, bra förslag. Får göra det och kolla om det ger ngt
2 svar · 680 läst
T
trojlee: Tackar(y)
2 svar · 1,0k läst
·
T
2 svar · 1,0k läst
·
nanowire
nanowire: [citat] Det enda jag ångrar, drygt tio år och tre Dustcontrol senare, är att jag inte skaffade den första tidigare.
14 svar · 12,0k läst
·
richardtenggren
richardtenggren: [citat] Ja deras översättningar ställer nog mer till det än gör någon nytta :p Jag faktiskt designat någon snarlikt fast för att slå in bergbult(bergförstärkning) med borrigg då, dock inget för SDS+ ;) Fick även en idé till någon liknande när man river gamla timmerstommar, då jag kikat en del på Barnwood Builders, en liknande du beställt fast helt solid skulle nog funka
11 svar · 3,3k läst
L
Lilllen: Trasig SDS-borr kan man göra andra verktyg av där det kan behöva knackas. T.ex. Armeringsjärn neddrivande, vilket nämns i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/armeringsjaern-neddrivare-med-sds-plusfaeste.426918/
19 svar · 3,3k läst
·
K
kristofo: [citat] Jag har en uppsättning. De är lite veka tycker jag, bågnar när man spänner dem. Minst en ser deformerad ut vid ett hack efter att jag uppenbarligen spännde för hårt. Men absolut inte så dåliga att jag tyckt det värt att investera i nya. Paul sellers har tryckt i träribbor i sina liknande för att göra dem mer styva. Om det fungerar vet jag ej, vet att någon på detta forum
34 svar · 11,9k läst
·
H
heimlaga: Enfas är bara ett elände. Dåligt vridmoment och snedbelastning på huvudsäkringarna. Om du har en sönderplockad Wadkin tycker jag att du skall satsa halva din budget på att beställa en sats klyvknivsdelar enligt Olas ritningar från någon metallverkstad och så plockar du ihop den och så kör du. Om du vill bli av med högen med delar tar jag gärna hand om den. Jag skall nedåt
30 svar · 5,0k läst
Isakare
Isakare: [citat] Har precis samma erfarenhet som du. Hur enkelt det än ser ut på demonstrationsvideon, måste man skaffa sig erfarenhet Split går på mindre borrar men tar tid, de är å andra sidan svåra att slipa ist, större orkar den inte med. Jag gör split med vinkelharry, men även där måste man få in kunskap o känsla.
5 svar · 6,8k läst
·
L
Leif i Skåne: [citat] Nej den skruven är 1/8” (3,2 mm) Då det var IBM som skapade PC i början av 1980- talet, blev alla skruvar med tumsmått ! Men Japanerna uppfann 3 1/2” disketten och den skruvas fast med M3 mm skruvar. Skruven på bilden ser ut som M4x16
7 svar · 2,3k läst
·
nanowire
nanowire: [citat] Nja, det tycker jag inte. Min stos bär spår av historiska misstag men jag har aldrig satt den fel så det är inte speciellt svårt. Lite beroende på vad och hur du hyvlar kan det ge problem att inte evakuera spånorna koninuerligt.
3 svar · 878 läst
H
heimlaga: Se om handboken för w69 finns fritt nedladdningsbar på www.maskinisten.se?
2 svar · 2,6k läst
C
Christer Malmsten: Hur och var fäster man spånhuven på en morten RPH 330
0 svar · 1,0k läst
Kujaku
Kujaku: Låter vettigt, var något sånt jag tänkt mig. Ville väl mest dubbelkolla så att jag inte begär något helt orimligt i affekt…
8 svar · 919 läst
M
Makitas-GOTTA CATCHEM ALL: [citat] Konstigt, då alla marknadens stora "players" tillgår, ungefär samma handfull framträdande tillverkare lithium-jonceller. Men vill direkt tillägga att jag tror dig, men verkar likväl skumt. Verktygsbatterier behöver prestera bättre än de flesta, och de märken som riktas till (mer eller mindre andel) proffessionellt bruk är gjorda med några av de allra mest påkostade och
23 svar · 10,1k läst
H
Hans G2: Jag har Makita VC3011L och är nöjd med den. Har begränsad erfarenhet av grovdammsugare men den gör vad den ska. 3,5m slang, stabil, push and clean filterrengöring, uttag för maskiner och suger även vatten. Fick ärva en nilfisk multi II med huset och den är lite plastigare och ostabilare, men alltid bra med två :)
11 svar · 2,7k läst
F
fugixi: Jag ska även tillägga, då jag såg någon kommentar kring vikten på sågen, att jag personligen tycker den är rätt så lätt och smidig, då jämfört med min tidigare 36V Makita med dubbla batterier, en sladd driven Hitachi med större sågklinga, samt min Festool TSC 55 sänksåg som också har dubbla batterier och givetvis höljet runt om sågklingan.
13 svar · 5,4k läst
Silly Bear
Silly Bear: Tack för hjälpen!
11 svar · 2,3k läst
·
M
mhead: Produkt: Worx Landroid WR142E (robotgräsklippare) Länk till Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5072850 Kommentar: Pris (inkl. frakt): 6421,83kr - Spara nästan 2000kr (25%) jämfört med andra butiker. Klarar gräsmattor upp till 700kvm. Fått bra kundomdömen (bl.a. på Prisjakt).
13 svar · 7,7k läst
·
Rickard.
Rickard.: https://www.byggahus.se/forum/threads/makita-sag-pa-festool-skenor.282638/
1 svar · 2,2k läst
·
O
OlaF: Vi hade tur som en tokig och trots noll i lagersaldo och flera tidigare kollar så stod det helt plötsligt en Stiga SBC 252 F på vårt lokala Jula. Måste varit en retur eller något, men oöppnad. Klippte såklart till på en gång. Vi har provkört den litet och den är riktigt trevlig. Jag med väldigt långa armar behövde förlänga remmen mellan sele och rigg(?) för att få det riktig
29 svar · 5,8k läst
mattiasp
mattiasp: Jag skaffade RotoZip- bits till min Bosch GOP och en Dremel frästillsats som passade rakt på GOP:en. Köpte tillbehören i USA. Det fungerar jättebra när man monterar gips, men är i stort sett värdelös till annat än gips. När man monterar gips sätter man bara plattan över dörr- och fönsteröppningar och skär bort överskottet med öppningen som styrande kant. Hur smidigt som helst
1 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.