Hilti är rejäla grejor som tål det mesta. Fick en Hilti-skruvdragare av en bekant som var nästan 10 år gammal. Det blev sonens (3 år gammal) skruvdragare och därav fick den en del stryk och utsattes för både regn och sand. Men en dag så dog min Makita och jag hade 25 kvadrat trall att lägga. Så jag laddade Hilti batterierna och gjorde klart altanen..med sonens Hilti.

Har också hört från flera som blivit missnöjda med makita senaste åren, Ja har ett flertal av dewalts nya verktyg och är toknöjd, skulle ja byta märke hade ja kört hitatchi, ruggigt skönt grepp, vilket ja tycker är viktigare än ah jakt, lyse och annat krimskrams

Jag köpte på mig ett gäng (ca 10st) Makita 18v för 7-8 år sedan och dessa har vart odödliga trots att jag byggt två hus och två garage. Nu har jag, som hemmafixare, såklart inte använt verktygen varje dag under dessa år men de har absolut fått bekänna färg. Nu för någon vecka sedan sa det första (av åtta) batteriet upp sig, det ser jag ingen anledning att klaga på.
Däremot är det mycket möjligt att Makita blivit sämre senaste åren, eftersom mina gamla aldrig går sönder så har jag aldrig haft anledning att titta efter några nya.

P
Klart att Makita gör som alla andra företag.. letar efter billigare material att stoppa in för att tjäna mer pengar, och det drabbar ju deras produkter och säljarna blundar så klart! Se bara alla dessa bitsatser dom överdröser marknaden med.. rena kattskiten! sen att dom skickar med en massa extra prylar såsom plast vattenpass som har en nogranhet som en tusenfoting och bitsskruvmejsel med ett grepp som bara hulken klarar av gör inte saken bättre...

sen att deras batterier går sönder är kanske inte så konstigt, att pressa in energin i den hastighet som deras snabbladdare gör är nog inte så särskilt skonsamt för batteriet!

nu ska jag andas lite :o

Min uppfattning är att Makita har en del problem men det hänger till viss del samnan med maskiner som inte pratat med batteriet. Har maskinen en stjärna i batterifästet respektive batteriet "pratar" dom med varandra och risken att bränna maskin/batteri minskar. Milwaukee Fuel har samma funktion samt kolborstfri motor.
Det svåra idag är att jämföra äpplen med äpplen då alla tillverkare mer eller mindre har lågprismaskiner som inte ens duger till att pissa på. En del pratar om 15 år gamla maskiner som är kanon men det säger ingenting om dagens maskiner. T.ex Hitachi's NiMH batterier hade en förmåga att tvärdö av ålder efter ca 2 år medan deras Li-ion batterier är det väldigt lite problem med (dessutom 3års garanti).
Makita har om jag minns rätt över 70 olika verktyg i 18v systemet alla är inte bra.
Dom som kör riktigt tufft som jag känner använder mest Milwaukee och till viss del Hitachi men då är det dom stora tunga maskinerna.
Små nätta maskiner är inte för tunga jobb som en del tycks tro och som vanligt får man vad man betalar för förutom när det gäller Hilti som i mitt tycke är överprissatt.

• Gilla
cecar33 och 1 till
  • Laddar…
Polos skrev:
Finns billigare maskiner till dom flesta märkena så bara för att en maskin är dålig så behöver inte alla i samma märke vara det
Så är det! Men i detta fallet jämförde jag två maskiner med exakt samma prislapp.

Huddingebo skrev:
Så är det! Men i detta fallet jämförde jag två maskiner med exakt samma prislapp.
Ja men du totalsågade dewalt för en maskin det tycker inte jag är så rättvist

Milwaukee är kanon vad gäller hållbarheten. Mycket av delarna i metall istället för plast. Jag kör på Milwaukee och Festool (för olika ändamål) och Milwaukee känns även i den jämförelsen betydligt mer robusta!

• Gilla
cecar33
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
När vi pratar skruvdragare så vill jag passa på att totalsåga Dewalt. Har en för 2500:- och den är usel på allt, dessutom laddar batterierna ur sig väldigt mycket på några dagar bara. Bror köpte en Hitachi för samma pengar och den är verkligen grymt bra på alla sätt. Känns mer gedigen också.
Konstigt, då alla marknadens stora "players" tillgår, ungefär samma handfull framträdande tillverkare lithium-jonceller. Men vill direkt tillägga att jag tror dig, men verkar likväl skumt. Verktygsbatterier behöver prestera bättre än de flesta, och de märken som riktas till (mer eller mindre andel) proffessionellt bruk är gjorda med några av de allra mest påkostade och högpresterande celler som bl.a Samsung, Panasonic och Sony har att erbjuda, och samma verktygstillverkare kan ha olika cellmodeller, och t.o.m olika tillverkares celler, i olika exemplar av identiska batteri modellnummer, och på papper samma egenskaper och garantier, samma slags skyddskrets med exakt samma kalibrering. Allt detta repeterar ett faktum som ofta glöms om nånsin vetskapen fanns. Tillverkaren av tekniken man köper har inte skapat mycket mer är själva sammansättningen av komponenter som till allra största grad kommer från underleverantörer till denne. Ooch alltså har makita, dewalt, festool, osv celler av samma handful möjliga modeller, från samma fåtal möjliga tillverkare, i den mån som verktygsmärkenas batterier håller samma prisklass och ungefära storlek. Och så är det, då makita och dewalt erbjuder väldigt likvärdiga produkter, för likvärdiga priser. Likaså som panasonic och samsung gör. Såg en video där en snubbe testade olika billiga "ofbrand"-ersättnings-/utökningsbatterier/ till bl.a makita och dewalt. Videons skapare utförde olika tester för att peka ut olika typer av prestanda, eller brist därav, och detta gjordes gentemot originalen. Lätt att missa att celler med lithium-jon-kemi tenderar) att prestera avsevärt sämre i låga temperaturer, men inom normala spannet för de funna tex utomhus en svensk vinter. Också viktigt är att lithiumcellerna tappar kapacitet i ganska regelbunden takt/antal utförda laddningscykler.
MEN, icke regelbunden olika prisklass av celler emellan. Likaså gäller temperaturens effekt. Menar alltså att makitas och dewalts originalbatterier visade sig behålla kapacitet med tiden mycket bättre. Och de tålde även låga temperaturer, med betydligt mindre sänkt prestanda, vilket de billiga tredjepartsäljarnas batterier Redan innan löpte brist på.
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Ja, vad har hänt, förr var det kanonbra grejer.
Nu ramlar ju maskinerna i bitar, har ett 10-tal skruvdragare i olika former, något fel på alla, glapp, delar som lossnar osv.
Sticksågar vet jag inte hur många som gått sönder,
Batterier håller ett år, max två.

Har alltid gillat Makita men nu är det bara skräp, dessutom har dom börjat säljas på Harald Nyborg osv, medvetet val att sänka kvalitet och rikta sig till hemmapulare istället?

Och till sist, vad ska jag köpa istället? Bosch gillar jag inte greppet på, Dewalts nya känns bra men hur är dom i verkligeheten?
Makita var mitt inne i övergång till borstlöst som nån skrev. Men! Bara något år sen de tog,
det oändligt djupa steget ner från ett chingchong-land, till ett annat chingchong-land. Japan där det grundades 100 år dessförinnan, till Kina, måste ha varit en pina.. Japans kultur och värderingar kretsar kring heder, stolthet och tydligt uppvisad, om så svårt förtjänad, respekt. Varenda skruvdragare som lämnar fabriken är en representation av de inblandade arbetarnas värde. Men den produktkvalitetsnivå som maskinerna håller är avgörandeför alla makitas anställda då det representerar hela japans arbetsmoral och förmågor gentemot resten av världen. Men allra mest investerade är ju cheferna, vissa av vilka säkert är ättlingar till Makita Sr själv. Dessa förkroppsliganden utav Makitas kärnvärderinga dör nog hellre än att döda Makitas anseende. Flytten av produktionen, eller graderliga förskjutningen till länder med billig arbetskraft var gissningsvis ett motvilligt men nödvändigt arbete, för att kunna konkurrera med alla knappt nyskapande, men prispressade verktygstillverkare som plockar upp innovationer i löpande takt de går från Makitas första version till att bli standardutförande när alla konkurrenterna åter tvingas följa Makita i spåren för att kunna återta den marknad Makita passivt absorberat upp genom självmant lovordande från produkttestare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.