Hej!

Har precis köpt en ny bandsåg genom en väletablerad svensk försäljare som kan få förbli anonym. De har alltid varit smidiga att ha att göra med tidigare.

När sågen dök upp under gårdagen kom den slarvigt inplastad utan originalemballage. Den är för ögat i gott skick men full med spån - även om man har dammsugit ur den något sånär - och förstås uppenbart använd. Geranhållet, manualen och några skruvar och brickor saknas. Taget var för sig är det förstås småsaker, men en begagnad såg kan jag ju köpa billigare på Blocket och var i varje händelse varken vad jag beställde eller betalade för.

Känns överdrivet och krångligt att begära att få en ny, inte minst eftersom 150 kg såg då måste både returneras och sedan skickas ut igen - förutsatt förstås att den vid närmare inspektion och funktionskontroll verkligen är i fullgott skick. Tänkte begära att få rabatt, ett tillgodokvitto eller motsvarande kompensation. Vad tycker ni? Vad är rimligt?

Nja, har man köpt en ny så ska man få en ny tycker jag. Jag skulle ringa dem vad som hänt och kräva att de tar alla kostnader för att byta den mot en ny. Sedan om de kommer med något motförslag får du väl ta ställning till det då, tänker jag.

Det minsta du kan begära är att du får de delar som saknas, eller ingick inte dom i köpet?

<edit>
Jag fick för mig det var ett demoex, ja är det en ny såg du köpt som är använt är det väl bara att se till att dom löser det. Utan bekymmer för dig!

• Gilla
Kujaku
  • Laddar…
När jag köper demoex förutsätter jag att produkten är komplett med alla delar, men lättare använd i demosyfte. Att orginalemballage saknas kan jag också acceptera.

Jag tycker du ska kräva en komplett såg, om säljaren sedan vill byta ut den, eller komplettera vad som saknas är väl deras problem

D Dublin skrev:
Nja, har man köpt en ny så ska man få en ny tycker jag. Jag skulle ringa dem vad som hänt och kräva att de tar alla kostnader för att byta den mot en ny. Sedan om de kommer med något motförslag får du väl ta ställning till det då, tänker jag.
I rubriken står det demo-ex, så den är inte ny.

R RPM2006 skrev:
I rubriken står det demo-ex, så den är inte ny.
Men i texten skriver TS "har precis köpt en ny bandsåg" så min tolkning var att han köpt en ny och fått ett demo-ex...
Vad säger TS?

Tack för svar! Inser att jag varit otydlig - det som avtalats om var en ny såg, men vad som
levererades var ett demoex (där delar alltså dessutom saknas). De saknade delarna är egentligen bara av ”moraliskt” intresse då jag hade alla skruvar och brickor som behövdes liggandes hemma, manualen behöver jag inte och geranhåll har jag redan för många. Men att sågen är uppenbart använd väcker förstås frågor, och är ju principiellt fel. Verkar den vara i näst intill nyskick ser jag ingen mening med att skicka sågar fram och tillbaka om säljaren istället kan erbjuda någon form av kompensation. Frågan är väl vad som är rimligt. 20-25% rabatt? Något annat?

Om du går linjen att kräva ersättning så kanske 25%, men jag tycker alltid det är svårt att själv komma med första "budet" i liknande sammanhang. Tycker fortfarande att du ska kontakta dem och säga att du är missnöjd och be dem komma med ett förslag på kompensation och börja i den ändan. Ibland har ju företag enklare att ge rabatt på nya beställningar eller t.om. skicka något utan kostnad - så fundera på om det kan vara ett alternativ.

Om de vägrar kan du ju alltid säga att du är en youtuber och helt gick miste om möjligheten att göra en unboxing video ;)

• Gilla
Kujaku
  • Laddar…
Låter vettigt, var något sånt jag tänkt mig. Ville väl mest dubbelkolla så att jag inte begär något helt orimligt i affekt…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.