Tänkte börja slipa upp alla mina slöa borrar. 5-10 mm i huvudsak. Vad ska man satsa på och vilken funkar bäst till det ändamålet?

Holzman BSG 13E (650kr)
Drill doctor 500 (1600kr)
Tormek T-4 med jigg DBS22 (3000+2000kr=5000kr)
Annat???

Röd och silverfärgad Holzman BSG 13E borrvässningsmaskin för slipning av borr verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Drill Doctor 500 borrslipningsmaskin framför sin förpackning, för slipning av borrar mellan 5-10 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tormek T-4 slipmaskin med brynjigg och instruktionsbok på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipjigg för borrskär fäst på en slipstation, avsett för att vässa borrstorlekar mellan 5-10 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
5-10 mm borr går rätt bra att slipa på fri hand om du har någon typ av slipmaskin redan. Kostar inget att testa :)
 
Har provat lite på fri hand men känner att det ”rycker i verktygstarmen” så tänkte investera i en apparat som gör det bättre/smidigare.(y)
 
Har du råd så köp en Tormek.
Då får du en maskin som kan slipa allt som skall slipas. Stämjärn, hyvelstål, knivar, svarvjärn, saxar borrar mm.
Nackdelen med Tormeks borrslipgig är att det tar lite tid att komma igång. Man slipar inte bara en borr för att den blivit slö. Man får lägga upp ett litet lager med slöa borrar innan maskinen kommer fram.
Fördelen är att resultatet blir mycket bättre än handslipning och med rätt slipsten kan man slipa hårdmetallborrar.
 
Rickard.
Hur gick det här då?

Jag har haft en drill doctor 750x ett tag och slipat en mängd borrar och experimenterat lite och är positivt överraskad även om det kanske mest beror på mina låga förväntningar.

Den drivs ju av en hobbymotor så man får tänka efter hur man använder den och jag har fått det bästa resultatet när den bara behövt göra så lite jobb som möjligt.
På större borrar så gör jag dom 95% klara på bänkslipmaskinen och låter doktorn bara slipa in geometrin på slutet som är ganska tidskrävande för mig för hand (är dom bara slöa är dom 95%klara). Slipar man medvetet in lite för brant släppvinkel blir det lite som en "micro bevel" och då kan det räcka med 2-3 varv i maskinen för en 15-19mm borr för att få den riktigt vass. (även nästa gång det behövs om man vässar i tid)

Split point funktionen har jag aldrig riktigt fått att fungera perfekt och att slipa en ny i grövre borrar kan man glömma då den helt enkelt saknar kraften men jag måste erkänna att jag inte lagt ner så mycket tid på detta så det kan vara på mig men jag är inte ensam om det.

Jag hade såklart hellre haft en riktig proffsmaskin men även begagnade är dom hopplöst dyra och ovanliga så då tycker jag doktorn ändå har en plats, hur den står sig mot dom andra liknande vet jag inte.

Närbild av en slipad borrspets och en hög borrspån på en bänkslipmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Garderobssnickarn och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Hur gick det här då?

Jag har haft en drill doctor 750x ett tag och slipat en mängd borrar och experimenterat lite och är positivt överraskad även om det kanske mest beror på mina låga förväntningar.

Den drivs ju av en hobbymotor så man får tänka efter hur man använder den och jag har fått det bästa resultatet när den bara behövt göra så lite jobb som möjligt.
På större borrar så gör jag dom 95% klara på bänkslipmaskinen och låter doktorn bara slipa in geometrin på slutet som är ganska tidskrävande för mig för hand (är dom bara slöa är dom 95%klara). Slipar man medvetet in lite för brant släppvinkel blir det lite som en "micro bevel" och då kan det räcka med 2-3 varv i maskinen för en 15-19mm borr för att få den riktigt vass. (även nästa gång det behövs om man vässar i tid)

Split point funktionen har jag aldrig riktigt fått att fungera perfekt och att slipa en ny i grövre borrar kan man glömma då den helt enkelt saknar kraften men jag måste erkänna att jag inte lagt ner så mycket tid på detta så det kan vara på mig men jag är inte ensam om det.

Jag hade såklart hellre haft en riktig proffsmaskin men även begagnade är dom hopplöst dyra och ovanliga så då tycker jag doktorn ändå har en plats, hur den står sig mot dom andra liknande vet jag inte.

[bild]
Har precis samma erfarenhet som du.
Hur enkelt det än ser ut på demonstrationsvideon, måste man skaffa sig erfarenhet
Split går på mindre borrar men tar tid, de är å andra sidan svåra att slipa ist, större orkar den inte med.
Jag gör split med vinkelharry, men även där måste man få in kunskap o känsla.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.