Har precis köpt en ny tigersåg på Jula för den gamla som är köpt på Bauhause ( tror jag) började bli rätt sliten. Själva "stången" som går fran och tillbaka var radiellt spel ca 2 mm så de va nästan omöjligt att såga rakt.
Den nya boschen känns mycket stabil och det känns inget som helst spel axiellt .
Däremot går stången att vrida något. känns ganska mycket faktiskt så jag undrar om någon "Tigersågsfantast" har någon idee om det skall vara så eller ej. Tänker att jag kanske fått ett måndagsexemplar. Det borde ju påverka utsikterna att få sågsnittet rakt, negativt om sågbladet vickar i sidled. Blir väl nästan samma effekt som om det var axiellt glapp. Eller är jag ute o cyklar?

En ny Bosch tigersåg med sågblad, uppkopplad på nätet, ligger mot en grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H husbonden skrev:
Har precis köpt en ny tigersåg på Jula för den gamla som är köpt på Bauhause ( tror jag) började bli rätt sliten. Själva "stången" som går fran och tillbaka var radiellt spel ca 2 mm så de va nästan omöjligt att såga rakt.
Den nya boschen känns mycket stabil och det känns inget som helst spel axiellt .
Däremot går stången att vrida något. känns ganska mycket faktiskt så jag undrar om någon "Tigersågsfantast" har någon idee om det skall vara så eller ej. Tänker att jag kanske fått ett måndagsexemplar. Det borde ju påverka utsikterna att få sågsnittet rakt, negativt om sågbladet vickar i sidled. Blir väl nästan samma effekt som om det var axiellt glapp. Eller är jag ute o cyklar?

[bild]
Tråkigt, reklamera tycker jag. Som du säger kommer det bli dåligt om bladet kan vrida sig.

nanowire nanowire skrev:
Tråkigt, reklamera tycker jag. Som du säger kommer det bli dåligt om bladet kan vrida sig.
Ja precis jag tänker litegrann så men jag har bara haft två tigersågar förut och de har jag typ slitit ut så att det har blivit Aktuellt stort glapp men då det var ju av betydligt billigare fabrikat en Bosch vore intressant om någon som har tigersåg kan komma med något input om hur deras sågar är med avseende på detta

ullberg
Jag gick ut och kollade på mina tigersågar, om man bortser från det jag kallar rotsågen (Meec:en från Jula som jag använder när jag gräver för att såga av rötter och inte vill stoppa ner någon av de andra i leran) så har de ett väldigt litet spel, kanske någon grad när jag vrider på bladet, och jag tror det är glappet i fästet, inte själva axeln som rör sig. Meec:en är lite slappare, ett par grader - men där sitter inte ens bladet helt rakt från början så vet inte om det är så sågen är eller bara en effekt av en omild behandling.

Flera tigersågar och en rotssåg på en verktygslåda, använda i grova byggarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska väl säga att jag bara kände efter glapp med handkraft - har inte tagit med tång och försökt vrida hårt, vet inte hur du testade.

Hur som ser jag tigersågen som ett väldigt grovt verktyg - ska jag göra ett rakt snitt väljer jag hellre en annan såg om möjligt, så vet inte om jag skulle se det som ett fel - men det beror väl på hur mycket du kan vrida bladet / axeln.

/U

H husbonden skrev:
Ja precis jag tänker litegrann så men jag har bara haft två tigersågar förut och de har jag typ slitit ut så att det har blivit Aktuellt stort glapp men då det var ju av betydligt billigare fabrikat en Bosch vore intressant om någon som har tigersåg kan komma med något input om hur deras sågar är med avseende på detta
På mina tigersågar går det inte inte att vicka på bladet.
Vore jag dig skulle jag satsa på en bättre såg istället. Tänker att det är värt det med tanke på att du slitit ut två billiga redan.

Med tanke på att de "billiga" har kostat runt 2-300:- och den här Boschen tror jag låg på 1400 isch så borde väl axeln var i det närmaste fast. Ska ta vägen förbi Jula i dag o kolla på de som finns i butiken. Skulle ju kunna vara ett måndags ex ??

H husbonden skrev:
Med tanke på att de "billiga" har kostat runt 2-300:- och den här Boschen tror jag låg på 1400 isch så borde väl axeln var i det närmaste fast. Ska ta vägen förbi Jula i dag o kolla på de som finns i butiken. Skulle ju kunna vara ett måndags ex ??
För 1400 får du en bra tigersåg och för några hundralappar till får du en riktigt bra, tex denna https://www.amazon.se/-/en/dp/B0009...makita&qid=1629895933&sprefix=tigersåg&sr=8-8
Hade du köpte Makitan direkt hade du inte haft något problem idag :)

nanowire nanowire skrev:
För 1400 får du en bra tigersåg och för några hundralappar till får du en riktigt bra, tex denna [länk]
Hade du köpte Makitan direkt hade du inte haft något problem idag :)
Tack men nejtack, sådana "råd" var jag inte uteefter.
Problem och problem , vet jag ju inte om jag har. Jag har endast packat upp sågen, registrerat för 3 års garanti på Bosch home samt konstaterat att själva "stången" kan vickas i sidled. Och undrar om det finns andra "märkessågar" som har samma fenomen. Skulle kunna vara så att den centrerar vid gång och sågar knivskarpt rakt, men det har jag inte gjort än. Jag vet också att ju dyrare peng ju bättre kvalitet. Min Makita cirkelsåg från 1999 går än , klockrent likaså Bandsågenm från 2002 och Makita planhyvel Nb 2012 , fast den har ju inte använts speciellt mycket i o för sig.
Så för att vara övertydlig. Finns det någon som kör tigersåg där axeln är lite "vinklingsbar" utan att det påverkar sågsnittet?

Och som svar på Ullbergs ? Det behövs nästan ingen kraft alls för att vicka stången medurs/moturs. gissar på någon enstaka grad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.