Ser ju riktigt smidigt ut. Bygger mycket altaner och är trött på att springa fram och tillbaka till kapsågen och hemmagjorda vinklar till handklingan funkar ju ett tag men är sällan smidigt.

Ser ju onekligen trevlig ut... Också intresserad av recension!

Har kört den några gånger nu och den är helt fantastisk. Nästan så man kan klara sig utan sänksågen. Klingskyddet fälls upp smidigt med en spak om man vill och skenan går det naturligtvis att använda.

P
Har oxå HKC och den är grymt bra.. en knapp upptill som gör sågen till sänksåg vid behov! Och "knappspaken" framtill som lyfter upp klingan är suverän! Dock är sågen lite tung tycker jag, köpte den lilla 250 skenan och då vart den bra!

Skulle jag köpa en liknande såg idag så har jag köpt den absolut bästa. Men priset skrämmer mig :/
Mafells batterisåg kss40

https://www.dictum.com/en/tools/pow...em-kss-40-18m-bl-in-t-max?ftr=_13__97_2_12_12

Jag har 230 V- versionen av Mafellen, och jag använder den ofta. Hade den klarat att kapa reglar bara...

Vet att detta är en gammal tråd men är väldigt nyfiken på denna såg. Just för att den verkar vara så mångsidig och smidig.
Jag har redan en bra cirkelsåg och kap/ger med sågbord. Jag hade tänkt komplettera med en sänksåg men inser att jag nog inte kommer använda den tillräckligt för att motivera ett köp. Men tänker att denna såg egentligen kan ersätta alla 3 funktioner jag har och då sälja av min kapger och cirkelsåg.
Vad tror ni som har en HKC55 , tänker jag rätt?

Har en, fungerar precis som du skriver och sänksågsfunktionen är klockren. Har mest använt den till husrenovering och inte till finsnickeri. Följer med en lite grövre klinga än till deras riktiga sänksåg, så om du skall köra finlir får du nog köra en lite finare, tänk dock på att en TS klinga inte passar till HKC.

• Gilla
fangalid
  • Laddar…
C clamatt skrev:
Har en, fungerar precis som du skriver och sänksågsfunktionen är klockren. Har mest använt den till husrenovering och inte till finsnickeri. Följer med en lite grövre klinga än till deras riktiga sänksåg, så om du skall köra finlir får du nog köra en lite finare, tänk dock på att en TS klinga inte passar till HKC.
En fundering jag har med batterimaskiner och dammsugare. Går det att få till autostart på något sätt ändå. Har hört något om bluetooth. men har ingen sån dammsugare. Finns det någon adapter till uttaget på dammsugaren för autostart? Eller räcker den där dammpåsen som finns som tillbehör bra?

Jag har bara använt min utomhus så jag har ingen input på dammsugarproblemet. Men den är verkligen enastående, som mycket annat från Festool. Det moment som sänksågen är bättre på är just sänkning, alltså start mitt i en skiva. Men det använder i alla fall jag typ aldrig, så inget problem.

F fangalid skrev:
Finns det någon adapter till uttaget på dammsugaren för autostart?
Till Festool finns det adapter eller så skaffar man BT-batteri som styr starten.

Stefan N Stefan N skrev:
Till Festool finns det adapter eller så skaffar man BT-batteri som styr starten.
Okej. Har en Bosch grovis nu. Man kanske får köra fjärrstyrd plug till dammsugaren och tejpa fast fjärren på slangen eller starta den manuellt

C clamatt skrev:
Tack för svar!
Hur är det med kraften i sågen för bygge? Har läst lite blandade erfarenheter där. Det beror väl på vad man jämför med givetvis.
Tänker mig att en batterisåg borde få problem vid bygge av tex en altan med blött virke upp till kanske 45x170.

Eftersom dom marknadsför den som en byggsåg till snickare med just dessa typer av arbetsuppgifter tycker man väl att det är det den ska vara bra på.

@fangalid Väldigt sent svar, men jag såg denna tråd nu och jag har kört med HKC 55 sågen i runt en vecka nu för just ett altanbygge.

Min tanke innan köp var just också att jag var rädd för att den skulle bli klen, i och med endast ett 18V batteri (till skillnad mot dubbla batterier, alltså 36V som jag har på deras sänksåg TSC 55). Första snittet jag gjorde, som då var i en blöt tryckimpregnerad 45x120 regel så var jag övertygad direkt, med ett stort leende på läpparna.
Jag har nu kapat hela bärlagret med sågen, då främst 45x145 och 45x190 reglar. Inga som helst problem. Jag har dock funderat på att skaffa den 12 tandade sågklingan för att kunna göra snitten ännu snabbare, när man ändå bara pratar reglar, men inget som "behövs". Sågen klarar jobbet bra direkt ur lådan med den medföljande 18 tandade klingan.

För egen del så köpte jag den just för att slippa ställa fram sågbord och kapsågen, vilket i mitt fall tar runt 12 minuter. Jag är bara hobbysnickare, men tidsbesparingar räknar jag med om jag faktiskt skulle ha jobbat istället och i det här fallet så har jag tjänat in mer än halva sågen bara på det här första projektet. För att inte tala om att det är sjukt mycket smidigare att plocka fram HKC 55 sågen inkl. skena i en hand och lite andra verktyg i den andra handen, t.ex. om det börjar regna eller dylikt. Tidigare var det bara snabbt som attans in i garaget med hela kapsåg med bord och allt. Nu är man up and running på en minut eller två.

Jag kan helhjärtat rekommendera HKC 55. (y)

• Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Jag ska även tillägga, då jag såg någon kommentar kring vikten på sågen, att jag personligen tycker den är rätt så lätt och smidig, då jämfört med min tidigare 36V Makita med dubbla batterier, en sladd driven Hitachi med större sågklinga, samt min Festool TSC 55 sänksåg som också har dubbla batterier och givetvis höljet runt om sågklingan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.