Har en dammsugare som blivit glapp i sladden och endast funkar om man böjer till sladden lite i ett visst läge längst närmast stickproppen. Jag tänker att jag ska kapa av sladden lite längre in samt köpa en ny stickpropp till den. Men hur gör jag detta på bästa sätt? Kan inget om sånt här och vill att det ska vara säkert.
Vad behöver jag köpa hem för ändamålet? Tar tacksamt emot hjälp.
Bild på nuvarande stickpropp. Problemet sitter således strax ovan stickproppen.
Vad behöver jag köpa hem för ändamålet? Tar tacksamt emot hjälp.
Bild på nuvarande stickpropp. Problemet sitter således strax ovan stickproppen.
Denna typ av stickkontakt är svår att få tag på. Skulle säga att du kan köpa en jordad stickkontakt istället.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...iel/stickproppar-och-uttag/stickpropp-400239/
Klipp kabeln några cm från böjskyddet på bef. kontakt.
Skala kabeln och koppla in ledarna i ny stickkontakt.
Se till att dragavlastningen ligger över kabelns ytterisolering.

https://www.jula.se/catalog/el-och-...iel/stickproppar-och-uttag/stickpropp-400239/
Klipp kabeln några cm från böjskyddet på bef. kontakt.
Skala kabeln och koppla in ledarna i ny stickkontakt.
Se till att dragavlastningen ligger över kabelns ytterisolering.

jättebra info, tack så mycket!E etompau skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Man får byta stickpropp om man har "nödvändiga kunskaper". Om det är jordade uttag i bostaden så montera en jordad stickpropp om det ska passa. Dammsugaren är dubbelisolerad och har därmed ingen jordledare i sladden, så det är bara stiften som ska anslutas. Var noga med dragavlastningen så den klämmer åt om den yttre isoleringen. Är du osäker, sök "montera stickpropp" på Youtube. Lycka till!
...och glöm inte att instruera alla där hemma att dra i kontakten och inte i sladden när man ska flytta stickproppen. Just dammsugare är en klassiker, torde kunna vara en av de stickproppar som flyttas oftast, och har man vanan att dra i sladden för att ta ut den så blir det ofta glapp i kontakten med tiden. Om du använder en ny kontakt av typen som föreslås ovan så sitter den dessutom ännu bättre fast i uttaget.E etompau skrev:
Det är vår 1-åring som har varit i farten tyvärr.D Dublin skrev:...och glöm inte att instruera alla där hemma att dra i kontakten och inte i sladden när man ska flytta stickproppen. Just dammsugare är en klassiker, torde kunna vara en av de stickproppar som flyttas oftast, och har man vanan att dra i sladden för att ta ut den så blir det ofta glapp i kontakten med tiden. Om du använder en ny kontakt av typen som föreslås ovan så sitter den dessutom ännu bättre fast i uttaget.
Klicka här för att svara