Tja
Har en gammal ASEA motor som jag tänkt använda till en bandslip, men för det så behöver jag få på en remskiva på motorn. Problemet är dock att axeln är lite skadad, så hur gör jag? Finns det någon remskiva som man kan klämma fast på nåt vis?
TR
Har en gammal ASEA motor som jag tänkt använda till en bandslip, men för det så behöver jag få på en remskiva på motorn. Problemet är dock att axeln är lite skadad, så hur gör jag? Finns det någon remskiva som man kan klämma fast på nåt vis?
TR

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 11 137 inlägg
Jo det finns remskivor med nav som kläms fast men det förutsätter trots det att axeln är rak och slät. Den där ser ut att vara sämre än så
Hur stor skiva behövs?D Djävulssnickarn skrev:
Jag har några med centrumbult som man skruvar fast.. borra ett litet spår och dra åt..
Men de är inte stora i diametern...
Ja jag kan ju också fila till axeln lite. Skivan ska vara 12cm i diameter
Det där är en fin gammal motor, så jag vill gärna kunna använda den
Det där är en fin gammal motor, så jag vill gärna kunna använda den
Gammal, ja! Fin, njaa. Jag hade inte satt en sån öppen motor i närheten av en bandslip, varken för metal- eller trä-slipning. Den blir lätt full i skit, med brand eller kortslutningsfara som följd. Sätt den på museehyllan och leta sen reda på en lite nyare motor.D Djävulssnickarn skrev:
Nejdå den utsätts inte för minsta damm, en spånfläkt på 15kw suger bort allt damm å suger nästan in mig själv i röret så det är inga problem hehe...
Har ett flertal maskiner med sådana motorer så det är inga problem
Har ett flertal maskiner med sådana motorer så det är inga problem
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Färg för att måla till på möbler som blivit lite vattenskadade
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur kan vi fräscha till våra fönsterbräden, som är vattenskadade?
Byggnadsvård -
Remskiva till Klippo 9021
Trädgårdsmaskiner -
Hur enklast fixa till en skadad träfasad?
Fasad -
Vad för puts/bruk? Innervägg skadad in till teglet
Byggmaterial & Byggteknik