Hej allesammans!
Har tänkt att köpa in ett par maskiner för att bygga endel möbler men främst skärbrädor av ändträ och funderar på vilka maskiner som är dels nödvändiga och vilka som är bäst samt om ni har egna erfarenheter så kan man skriva för/nackdelar.
Har en viss förkärlek till makita och festool men kan tänka mig andra märken om dom är bättre/ lika bra till lägre pris.
Har ca 40.000kr i budget.
Behöver följande
Klyvsåg
Rikt/planhyvel
Kap/gersåg
Spånsug
Fräs
Makita 2704N klyvsåg 9000kr.
Rikt/planhyvel har ja kikat på både Metabo hc 260 kostar 11000kr eller Dewalt D27300-QS 18500kr.
Makita LS1219L 10500kr
Spånsug Holzmann ABS 3880 5000kr
Makita Multifräs DRT50ZJX5 3500kr
Egentligen är en hyvelbredd på 26cm för lite och en Metabo dh330 kostar 6500kr och klarar 33cm vilket är bra men tror att en rikthyvel behövs också.
Kommer en Makita 2704N orka med att såga tjocka bitar av hårda träslag är något ja funderar på.
Att en trumslip är säkrare än en planhyvel för att jämna till skärbrädor av ändträ har ja läst redan men trumslip ryms inte i nuvarande budget och kommer har mer nytta av en hyvel.
Kom med tankar och förslag på maskiner
Har tänkt att köpa in ett par maskiner för att bygga endel möbler men främst skärbrädor av ändträ och funderar på vilka maskiner som är dels nödvändiga och vilka som är bäst samt om ni har egna erfarenheter så kan man skriva för/nackdelar.
Har en viss förkärlek till makita och festool men kan tänka mig andra märken om dom är bättre/ lika bra till lägre pris.
Behöver följande
Klyvsåg
Rikt/planhyvel
Kap/gersåg
Spånsug
Fräs
Rikt/planhyvel har ja kikat på både Metabo hc 260 kostar 11000kr eller Dewalt D27300-QS 18500kr.
Makita LS1219L 10500kr
Egentligen är en hyvelbredd på 26cm för lite och en Metabo dh330 kostar 6500kr och klarar 33cm vilket är bra men tror att en rikthyvel behövs också.
Kommer en Makita 2704N orka med att såga tjocka bitar av hårda träslag är något ja funderar på.
Att en trumslip är säkrare än en planhyvel för att jämna till skärbrädor av ändträ har ja läst redan men trumslip ryms inte i nuvarande budget och kommer har mer nytta av en hyvel.
Som så många andra troligen kommer säga så får du väldigt mycket mer för pengarna om du väljer att köpa begagnat. Åtminstone en del av de grejer du räknar upp tror jag mer på begagnat, men jag förstår viljan att komma igång direkt.N Nyfiknast skrev:Hej allesammans!
Behöver följande
Klyvsåg
Rikt/planhyvel
Kap/gersåg
Spånsug
Fräs
Makita LS1219L 10500kr
Spånsugen känns ovärd. Skaffa en spånsug med finfilter istället för säckfilter om du är något sånär rädd om dina lungor. Duabhuset har prisvärda spånsugar.
Ska du köpa en rapplig plast och aluminum byggsåg så kan du lika gärna välja något billigare tycker jag.
Dewalt DWE7485 kostar 3000kr mindre och duger gott, men allra helst en begagnad trefassåg i gjutjärn.
Nu ryms det väl inte inom budgeten men en planhyvel med spiralkutter är guld värt för att hyvla ändträskärbrädor. Då behövs ingen trumslip eller bredbandsputs. Räcker med lite lättare slipning med excenterslip för att få finish.
Verktygstokig
· Halland
· 8 297 inlägg
Måste det vara nya maskiner?N Nyfiknast skrev:Hej allesammans!
Behöver följande
Klyvsåg
Rikt/planhyvel
Kap/gersåg
Spånsug
Fräs
Makita LS1219L 10500kr
Jag betalde mindre än hälften för min wadkin ags10 än du budgeterat för din bordsåg.
Verktygstokig
· Halland
· 8 297 inlägg
Dewalthyveln du har funderat på är även den snordyr aluminium..
V vectrex skrev:Som så många andra troligen kommer säga så får du väldigt mycket mer för pengarna om du väljer att köpa begagnat. Åtminstone en del av de grejer du räknar upp tror jag mer på begagnat, men jag förstår viljan att komma igång direkt.
Spånsugen känns ovärd. Skaffa en spånsug med finfilter istället för säckfilter om du är något sånär rädd om dina lungor. Duabhuset har prisvärda spånsugar.
Ska du köpa en rapplig plast och aluminum byggsåg så kan du lika gärna välja något billigare tycker jag.
Dewalt DWE7485 kostar 3000kr mindre och duger gott, men allra helst en begagnad trefassåg i gjutjärn.
Nu ryms det väl inte inom budgeten men en planhyvel med spiralkutter är guld värt för att hyvla ändträskärbrädor. Då behövs ingen trumslip eller bredbandsputs. Räcker med lite lättare slipning med excenterslip för att få finish.
Har inget emot begagnat och har köpt en hel del från blocket och sparat många tusenlappar.
Men dom grejerna ja är ute efter kommer sällan ut på annons och när det väl gör det är det högt pris 6500kr för en 9år gammal såg som kostar 9000kr ny eller 5000kr för en 7år gammal och då ser den jäkligt sliten ut.
Det är av yttersta vikt att allt funkar felfritt och utan glapp, defekter osv annars blir slutresultatet inge bra.
Behöver komma igång inom 14 dagar så att vänta in fynd på blocket någon längre tid finns inte heller.
Länka gärna till en spånsug på duab som du tycker är bra!
Det enda jag har att anmärka på med dewalt sågen är såghöjden på 65mm det känns lite.
Ja har 3fas i lokalen men gamla gjutjärnspjäser på 200-300kg finns inget möjlighet att varken hämta eller lasta in där jag är.
Jag har till salu en helrenoverad 2,2 kW spånsug av proffskvalitet med splitternytt 10 kvadratmeter Coral patronfilter. Findammet var ett rent helsike när jag körde med en vanlig filtersäck så jag beställde ett nytt patronfilter och leveranstiden var lång. När filtret kom hade jag insett att jag också behövde en större sug för mina stora maskiner och många meter rörsystem så jag har bara kört den en halv dag med nya filtret. Findammet försvann men kapaciteten räckte inte för mina behov.
Priset är 750 euro eller cirka 7500 kr. Bara filtret kostade 700 euro.
Lagren i motorn bytte jag för 10 år sedan när jag renoverade maskinen men mot en liten extraavgift kan jag byta lager före leverans.
Jag bytte upp mig till en 4 kW cyklon av Bill Pentz konstruktion.
Någon trumslip behöver du inte. Amerikanerna har pippi på dem men kapaciteten är väl sisådär i förhållande till priset. Det finns många slags handhållna slipmaskiner som gör samma arbete och vill du ha mer kapacitet så föreslår jag en långbandsputs.
Min kombimaskin med planhyvel och rikthyvel och cirkel och fräs är över 60 år gammal och fungera än. Efter vissa reparationer. Bandsågen har sannolikt firat hundraårsjubileum för några år sedan. Det behöver inte vara nytt för att fungera.
Kapsågen du föreslog är sannolikt bra. Annars har jag goda erfarenheter av DeWalt 777.
Handöverfräsen (multifräsen) skulle jag ersätta med en något kraftigare modell med sladd. Jag vill inte ha en tung batteriklump ovanpå fräsen så balansen blir fel och så tycker jag den verkar ha onödigt liten effekt.
"klyvsågen" som du föreslår är väl mest till för att klyva bräder och lister. Skall du klyva 2tums plankor så skall det vara betydligt kraftigare grejor. Minst 2,2kW trefasmotor. Gjutjärnsbord är mycket bättre än aluminium.
De där små rikt-planhyvlarna med aluminiumbord tror jag inte så mycket på men de kan kanske duga för dina behov.
Lagren i motorn bytte jag för 10 år sedan när jag renoverade maskinen men mot en liten extraavgift kan jag byta lager före leverans.
Någon trumslip behöver du inte. Amerikanerna har pippi på dem men kapaciteten är väl sisådär i förhållande till priset. Det finns många slags handhållna slipmaskiner som gör samma arbete och vill du ha mer kapacitet så föreslår jag en långbandsputs.
Min kombimaskin med planhyvel och rikthyvel och cirkel och fräs är över 60 år gammal och fungera än. Efter vissa reparationer. Bandsågen har sannolikt firat hundraårsjubileum för några år sedan. Det behöver inte vara nytt för att fungera.
Kapsågen du föreslog är sannolikt bra. Annars har jag goda erfarenheter av DeWalt 777.
Handöverfräsen (multifräsen) skulle jag ersätta med en något kraftigare modell med sladd. Jag vill inte ha en tung batteriklump ovanpå fräsen så balansen blir fel och så tycker jag den verkar ha onödigt liten effekt.
"klyvsågen" som du föreslår är väl mest till för att klyva bräder och lister. Skall du klyva 2tums plankor så skall det vara betydligt kraftigare grejor. Minst 2,2kW trefasmotor. Gjutjärnsbord är mycket bättre än aluminium.
De där små rikt-planhyvlarna med aluminiumbord tror jag inte så mycket på men de kan kanske duga för dina behov.
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 8 297 inlägg
Spånsug med filter:N Nyfiknast skrev:Har inget emot begagnat och har köpt en hel del från blocket och sparat många tusenlappar.
Men dom grejerna ja är ute efter kommer sällan ut på annons och när det väl gör det är det högt pris 6500kr för en 9år gammal såg som kostar 9000kr ny eller 5000kr för en 7år gammal och då ser den jäkligt sliten ut.
Det är av yttersta vikt att allt funkar felfritt och utan glapp, defekter osv annars blir slutresultatet inge bra.
Behöver komma igång inom 14 dagar så att vänta in fynd på blocket någon längre tid finns inte heller.
Länka gärna till en spånsug på duab som du tycker är bra!
Det enda jag har att anmärka på med dewalt sågen är såghöjden på 65mm det känns lite.
Ja har 3fas i lokalen men gamla gjutjärnspjäser på 200-300kg finns inget möjlighet att varken hämta eller lasta in där jag är.
https://duab.se/maskiner-verktyg/snickerimaskiner/spansugar/duab-spansug-fm300b-1-fas
Nä, tittar du på sågar som är 10år gamla så är det ju oftast aluminiumrappel
Alltså, komma igång om 14d? Har du snickeritorrt virke? Annars spelar det ingen roll hur snabbt du får tag på maskiner.
Var ligger lokalen eftersom du inte kan få in några maskiner där? När jag köpte Olas hammer a3-31 drog vi upp den upp för en källartrappa. Visserligen med hela baxarsektens hjälp
Håller med heimlaga förutom att det visst går bra att klyva 2-tums plank av t.ex ek med en plastbyggsåg. Självklart kommer den gnälla lite och du kommer inte kunna köra så fort, men det går.
Det går dock väldigt mycket bättre med en rejäl bordssåg/justersåg med trefasmotor och bord i gjutjärn och är du seriös med ditt snickrande är det bättre du skaffar en sådan med en gång istället för att skaffa en portabel byggsåg som inte alls är gjord för det du vill göra.
Det går dock väldigt mycket bättre med en rejäl bordssåg/justersåg med trefasmotor och bord i gjutjärn och är du seriös med ditt snickrande är det bättre du skaffar en sådan med en gång istället för att skaffa en portabel byggsåg som inte alls är gjord för det du vill göra.
H heimlaga skrev:Jag har till salu en helrenoverad 2,2 kW spånsug av proffskvalitet med splitternytt 10 kvadratmeter Coral patronfilter. Findammet var ett rent helsike när jag körde med en vanlig filtersäck så jag beställde ett nytt patronfilter och leveranstiden var lång. När filtret kom hade jag insett att jag också behövde en större sug för mina stora maskiner och många meter rörsystem så jag har bara kört den en halv dag med nya filtret. Findammet försvann men kapaciteten räckte inte för mina behov.
Tack för erbjudandet om spånsug men det är lite mer än vad jag tänkt lägga på det.H heimlaga skrev:Jag har till salu en helrenoverad 2,2 kW spånsug av proffskvalitet med splitternytt 10 kvadratmeter Coral patronfilter. Findammet var ett rent helsike när jag körde med en vanlig filtersäck så jag beställde ett nytt patronfilter och leveranstiden var lång. När filtret kom hade jag insett att jag också behövde en större sug för mina stora maskiner och många meter rörsystem så jag har bara kört den en halv dag med nya filtret. Findammet försvann men kapaciteten räckte inte för mina behov.
Trumslip har har jag också märkt verkar vara mer populärt i Usa än här men det är väl smidigt att jämna av ytan med en sån och man riskerar inte att det slår sönder en skärbräda i ändträ som en hyvel kan, ( går att hyvla om man är försiktig har ja läst)
Har slipat med min Ro 150 och det är ett helvete. Även när jag gick på med P24 sandpapper så tog det evighet att jämna till en skärbräda i ek.
Tycker det är väldigt befriande med sladdlöst men om den är för klen så spelar det ingen roll. Är mest tänkt att fasa kanter och fräsa ur för handtag.
Är helt införstådd med att de stora tunga pjäserna är bättre på många sätt o vis.
Men har inget bra utgångsläge för att hantera dom. Saknar allt ifrån bärhjälp vid hämtning till palldragare för att få den på plats och jag vill gärna kunna flytta runt grejerna smidigt om jag behöver köra in bilen så det är inte möjligt även om det är det bästa.
Och du kan gissa hur kul det är att inte ha någon bekant, granne,syskon, förälder,släkting, arbetskollega, partner som kan hjälpa till att hämta hem en större maskin.
Den spånsugen ser vettig ut, tack så mycket.Frustrator skrev:
Spånsug med filter:
[länk]
Nä, tittar du på sågar som är 10år gamla så är det ju oftast aluminiumrappel(vi är ett gäng här med förkärlek för gjutjärn och hamnar lätt på 60-70talet då
)
Alltså, komma igång om 14d? Har du snickeritorrt virke? Annars spelar det ingen roll hur snabbt du får tag på maskiner.
Var ligger lokalen eftersom du inte kan få in några maskiner där? När jag köpte Olas hammer a3-31 drog vi upp den upp för en källartrappa. Visserligen med hela baxarsektens hjälp![]()
Kan köpa snickeritorrt virke så det finns.
Lokalen är faktiskt garaget så visst går det in genom portarna men förra gången jag köpte en större maskin var det en 3kw vedkap och det var sista gången jag bar någon större pjäs själv.
Tycker är dom människor i min närhet odugliga när det kommer till att böra tungt. Men vill man spela dator så är det rätt sällskap....
Får nog chansa på att det funkar, med en ny maskin finns det garanti och reservdelar.V vectrex skrev:Håller med heimlaga förutom att det visst går bra att klyva 2-tums plank av t.ex ek med en plastbyggsåg. Självklart kommer den gnälla lite och du kommer inte kunna köra så fort, men det går.
Klart att en gammal i gjutjärn är bättre men av redan nämnda anledningar så är det mindre enkelt att skaffa sån nu.
Verktygstokig
· Halland
· 8 297 inlägg
Jag har min verkstad längst in i en källare.N Nyfiknast skrev:Den spånsugen ser vettig ut, tack så mycket.
Lokalen är faktiskt garaget så visst går det in genom portarna men förra gången jag köpte en större maskin var det en 3kw vedkap och det var sista gången jag bar någon större pjäs själv.
Tycker är dom människor i min närhet odugliga när det kommer till att böra tungt. Men vill man spela dator så är det rätt sällskap....
Inbyggt garage som kan passerar på vägen.
För att få in en maskin så släpas den upp på en skiva med hjul, sen lägger jag plywood på gruset så jag kan rulla den över uppfarten och in. Väl inne ska maskinen upp över en 30cm 'tröskel' (garagegolvet är lägre än resten av källaren) och genom två dörrar.
Som mest har vi varit två pers, men upp till 150kg reder man själv den vägen.
Så det går, om du vill
Såg du min 'jigg' för att fräsa ändträskärbrädor? Så slipper du trumslipen.
Köp åtminstone en hyvel som är rejäl, en med ett rappligt bord kommer du bli tokig på.
Med lite list, lite vilja och lite hjälpmedel (remmar, lyftstroppar och kedjeblock) så är det inga problem att flytta även tunga maskiner ensam. Jag har hämtat på släp och flyttat in en 450kg rikt/plan hyvel, en 250kg bandsåg och en 300kg bordssåg helt ensam genom en vanlig dörr med modulmått 9x20. Endast gräsmatta fram till dörren. Så det går om man vill. Bygger du egna små hjulunderreden så går det att flytta omkring dem relativt enkelt i ditt garage sen, bara golvet är någorlunda slätt.N Nyfiknast skrev:Den spånsugen ser vettig ut, tack så mycket.
Åtminstone 1000 kilo flyttar man ensam om det kniper. Upp till 300 kilo går enkelt och behändigt. Låt dig inte begränsas av påhittade hinder.
Jag har en kraftig träram under varje maskin och rullar dem på järnrör när jag flyttar dem. Kombimaskinen på 1200 kilo har jag flyttat omkring ensam inne i verkstaden.
En palldragare kan du låna.
Jag har en kraftig träram under varje maskin och rullar dem på järnrör när jag flyttar dem. Kombimaskinen på 1200 kilo har jag flyttat omkring ensam inne i verkstaden.
H heimlaga skrev:Åtminstone 1000 kilo flyttar man ensam om det kniper. Upp till 300 kilo går enkelt och behändigt. Låt dig inte begränsas av påhittade hinder.
Kan det här vara något vettigt mellanting?
Duab Justersåg MJ10-1000F
Alt
Duab Justersåg TS250