Byggahus.se

Lista: Viktigaste verktygsinnovationerna?

1. J
    Medlem · Kronoberg · 157 inlägg

johankr

Medlem
    Jag är reporter och ska för tidningen Teknikhistorias räkning göra en lista över de fem eller sju viktigaste elverktygsinnovationerna från typ 1900-talets början till idag.

En sådan lista kan ju aldrig bli perfekt och accepterad av alla men jag hoppas att forumet kan hjälpa mig att få den så bra som det går.

Det ska helst vara innovationer som går att spåra till en specifik tillverkare eller person. Jag funderar på om Feins Multimaster kan vara värdig en plats, till exempel. Den har ju dessutom en kul historia eftersom den ursrpungligen utvecklades för att avlägsna gips från benbrottspatienter. Ett starkt skäl att ta med, enligt mig, är även att när patentet väl gick ut så var många andra tillverkare snabba med att lansera sin egen kopia.

Det går ju inte bortse från litiumjonbatteriets eller olika typer av elmotorers betydelse i verktygssammanhang, men samtidigt är nog många av dessa innovationer utvecklade så långt från själva verktygsbranschen att de nog blir meningslösa att ta med, tänker jag.

Andra innovationer jag funderar på att ta med:
    - Sawstop?
    - Lamellos kexmaskin alternativt Festools Domino?

Om någon har några bra tips tar jag tacksamt emot dem!

2. B
    Medlem · Offerdal · 276 inlägg

bryggstun

Medlem
    nr 1: borrmaskin

3. F
    Medlem · Östergötland · 1 335 inlägg

fribygg

Medlem
    Nr 2 "Skilsaw" (handklinga)

4. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 405 inlägg

Isakare

Medlem
    För mig som skruvar hela dagarna, är slagskruvdragaren en given kandidat. Sen den dök upp skruvar jag aldrig med borrmaskinen.
    Sticksågen är även en favorit.
    Kan inte historien om nån av de.

5. Frustrator
    Verktygstokig · Halland · 5 334 inlägg

Frustrator

Verktygstokig
  6. J

johankr

Medlem
    Onekligen det mest använda verktyget för de flesta idag! Frågan är om man då ska välja historien om Arthur James Arnot och William Blanch Brain som tillskrivs den första borrmaskinen, eller Black & Decker som uppfann den första med avtryckare som gick att hålla med en hand eller kanske den första batteridrivna versionen (vet ej vilken det var). Lurigt.

7. J

johankr

Medlem
    Mmm, bra, en het kandidat. Jag visste inte att Skilsaw var först.

8. J

johankr

Medlem
    Ja, en bra tanke det också. Ska se om jag hittat något om vem som var först med den.

9. F

fribygg

Medlem
    Jag kan tänka mig "Hilti" för proppmaskin och "Cobra" för handhållen bergborrmaskin

• Laddar…
  10. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 929 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Antingen så går man på mest innovativ / nytänkande eller på hur stor praktisk skillnad produkten gjorde.

Eldriven borrmaskin
    Sladdlös borrskruvdragare
    Bygglampa
    Sticksågen?
    Eldriven kap/gersåg eller cirkelsåg.
    Eldriven tryckluftskompressor?

• Laddar…
  11. F

fribygg

Medlem
    Det vet inte jag heller, bara att de är namngivande och länge var bäst

12. Frustrator
    Verktygstokig · Halland · 5 334 inlägg

Frustrator

Verktygstokig
    Du är begränsad till elverktyg för snickrandet?
    Tänker annars att svetsen kan komma in.. men vete tusan hur gammal de är, kanske för gamla tom.. gassvetsning är väl sen tidigt 1900 iaf..

13. Ola C
    Youtubesnickare · Skåne · 3 936 inlägg

Ola C

Youtubesnickare
    Har dålig koll på 100 år tillbaka men tycker största innovationen på elverktygsfronten i hyfsat modern tid (säg 30-40 år kanske) är Shaper Origin, den handhållna CNC-fräsen.

14. nanowire
    Hobbysnickare · Södermanland · 4 195 inlägg

nanowire

Hobbysnickare
    Som du skriver är Li-jonbatterier (marknadsintro 1991, Nobelpris 2019) och neodymmagneter (uppfunna 1984) två teknikspår som har haft helt avgörande betydelse för dagens enorma utbud av sladdlösa verktyg. Det går nog att nämna utan att du gräva ner dig i detaljer :)

• Laddar…
  15. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 405 inlägg

Isakare

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.