Har en längre tid letat efter en begagnad rikt och planhyvel i närheten i bra storlek och till överkomligt pris. Nu har det dykt upp en gammal DeWalt DW733S men jag har väldigt svårt att hitta någon info om dom på nätet. Någon här inne som har erfarenhet av en sådan eller liknande maskin?
Trådbump deluxe, men jag är också intresserad av mer info om denna. Någon som vet vad de brukar gå för begagnade? Jag hittar väldigt få prisuppgifter, endast ett exemplar i Storbritannien som gick för 750 pund.
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Är det denna du menar?
Behövde en ”mobil” historia att ta med på fält och slog till, tyvärr helt kass enligt min uppfattning. Duger till att våldsamt trycka igenom plank för att få en annan tjocklek, sen tar det stopp. Om den ska stå stationärt skulle jag avråda å det bestämdaste, ska den konkas med finns inte mycket mer att välja på väl? (Metabo har en också har jag för mig).
Behövde en ”mobil” historia att ta med på fält och slog till, tyvärr helt kass enligt min uppfattning. Duger till att våldsamt trycka igenom plank för att få en annan tjocklek, sen tar det stopp. Om den ska stå stationärt skulle jag avråda å det bestämdaste, ska den konkas med finns inte mycket mer att välja på väl? (Metabo har en också har jag för mig).
Nej, det där är nog en senare modell. Jag menar den här: https://machineatlas.com/machines/dewalt-dw733s-jointer-planer/D Daniel Barnaniel skrev:Är det denna du menar?
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Den har jag inte sett men ser om något mindre robust ut än min, den jag har säljs fortfarande (tror jag). Om den ska stå stationärt, be om råd utav dom mer snickerikunniga här- mina kunskaper är begränsade men nog fasen borde det gå att få en rejälare grej för motsvarande peng. Undvik iaf den jag har!J johankr skrev:
Tack, bra att veta! Modellen jag är intresserad av är åtminstone i gjutjärn, så den b o r d e vara stadigare, men jag har inte upplevt den i verkligheten. Det pris jag blivit erbjuden att köpa den för känns för dyrt oavsett. Den ska stå stationärt så då är ju möjligheterna fler, precis som du skriver.D Daniel Barnaniel skrev:Den har jag inte sett men ser om något mindre robust ut än min, den jag har säljs fortfarande (tror jag). Om den ska stå stationärt, be om råd utav dom mer snickerikunniga här- mina kunskaper är begränsade men nog fasen borde det gå att få en rejälare grej för motsvarande peng. Undvik iaf den jag har!
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Lycka till i ditt val!J johankr skrev:Tack, bra att veta! Modellen jag är intresserad av är åtminstone i gjutjärn, så den b o r d e vara stadigare, men jag har inte upplevt den i verkligheten. Det pris jag blivit erbjuden att köpa den för känns för dyrt oavsett. Den ska stå stationärt så då är ju möjligheterna fler, precis som du skriver.
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Som jag inbillar mig även min består utav. Tror den väger 35-40 kilo ändå men allt känns leksak. Att bordet är för kort att rikta ordentligt med är väl inte dewalts fel iofs men den funkar uselt på alla sätt.Ola C skrev:
Hyveln fungerar rätt så bra. Visst märks det att det inte är en rejäl gjutjärnshyvel men allt beror ju på vad du har för krav och hur mycket du får ge för den. Jag gav 4500 för min om jag minns rätt och det är väl ungefär där dessa hyvlar bör ligga prismässigt i förhållande till vad man får anser jag.
Tack. Det är mindre än hälften av vad säljaren just nu begär så då stärks jag i uppfattningen att det är på tok för dyrt. Jakten fortsätter…T Tiwatz skrev:Hyveln fungerar rätt så bra. Visst märks det att det inte är en rejäl gjutjärnshyvel men allt beror ju på vad du har för krav och hur mycket du får ge för den. Jag gav 4500 för min om jag minns rätt och det är väl ungefär där dessa hyvlar bör ligga prismässigt i förhållande till vad man får anser jag.
Klicka här för att svara