Tjenare
Nu så har jag fått en rikthyvel som heter Thule Malmö, undrar lite över hur man gör med den. Fråga 1 är hur man får av stålen från kuttern för slipning/byte. Fråga 2 är hur borden fungerar, är ett vred på undersidan, men hur lyfts bordet? Begriper inte riktigt mekanismen. Så är det bara flatremskiva på, var hittar jag flatrem å en skiva för motorn?
Mvh TR Gammal rikthyvel av märket Thule Malmö placerad på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre rikthyvel från Thule Malmö med ett vred och mekaniska delar på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som vet var jag kan hitta en plattremskiva till motorn?

Jag ställer mig samma fråga fast till bandsågen... Hoppas någon har ett bra tips :thinking:

Kan man inte svarva en?

Annars strö jag @remdrivet är rätt person att fråga.

Ja då får man väl svarva den I metall? Har gjort en trä-remskiva till en 0.75kw men den 4kw motorn till hyveln drar nog sönder hålet

D Djävulssnickarn skrev:
Ja då får man väl svarva den I metall? Har gjort en trä-remskiva till en 0.75kw men den 4kw motorn till hyveln drar nog sönder hålet
Hålet?

Såhär då?

Om man har ett centrum av metall med borrning och kilspår som sitter bra fast i träskivan kan man gott göra flatremskivor av trä.

Är babbitslagren i skick och får de ordentlig smörjning? De skall smörjas kontinuerligt med olja som sipprar ned från oljekopparna.

Var lite otydlig, är rem jag letar efter! Vågar inte montera motorn innan jag vet vilken längd jag kan få tag på :lying:
Bra tips om remskivor, så det kan hjälpa någon (ts?)

D Djävulssnickarn skrev:
Jo men vart får jag tag på centrumbiten då?
Man tillverkar den. Svetsar fast en lämplig fläns på en bit ämnesrör. Rensvarvar och svarvar hålet till passning. Driftar eller kipphyvlar kilspåret.

Aha jag har dock inga metallmaskiner här. Får I då fall beställa det från en mekanisk verkstad å då kan man ju lika gärna beställa en hel remskiva. Men det känns dom det kan bli rätt dyrt
Bästa vore ju att hitta nån begagnad men frågan är bara vart man ska leta. Skivan ska vara runt 20cm i diameter

D Djävulssnickarn skrev:
Aha jag har dock inga metallmaskiner här. Får I då fall beställa det från en mekanisk verkstad å då kan man ju lika gärna beställa en hel remskiva. Men det känns dom det kan bli rätt dyrt
Bästa vore ju att hitta nån begagnad men frågan är bara vart man ska leta. Skivan ska vara runt 20cm i diameter
Vilken axeldiameter?

Undrar vad jag har i mina skrotlager.......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.