Vilket tillverkningsår tror ni på?

• 1921-1925

• 1926-1930

• 1931-1935

• 1936-1940

• 1941-1945

• 1946-1950

• 1951-1955

Logga in och rösta för att se resultatet.
M
Till er som gillar gamla maskiner…
Denna pelarmaskin är min favorit i verksta’n. Vore roligt att veta lite om den, inte minst tillverkningsår. Morfar, som brukade den professionellt, är i ljust minne borta sedan länge, och var troligen för ung för att ha köpt den ny…

Har lite svårt att finna info online… hittar mest uppslag om Arboga…

Har du något att berätta, eller fråga om, så vore det kul!

• Gammal pelarborr i en verkstad med blått huvud, borrchuck, vred och en roterande arbetsbord i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal pelarmaskin med etikett från Elektromekano Helsingborg och logotypen för System Malmbergs Kristinehamn.
    Skapa konto
  • Närbild på en märkplåt på en Solberga Mekaniska Verkstads pelarmaskin som visar tillverkarinformation och smörjrekommendation.
    Skapa konto
  • Gammal pelarmaskin i verkstad med slitna, turkosblå detaljer och borrchuck i spänn.
    Skapa konto
Redigerat:
Rickard.
Ser ju kusligt lik en Arboga så frågan är om det är en ren rebrand eller om dom bara köpt gjutningarna (och säkert mer) för att sedan bygga resten själva :thinking:

Du borde kunna få bra hjälp med årtal om du tittar vilka år arboga dom körde med den formen på gjutningarna (inte bytt särskilt många gånger)

• Gilla
MD11
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ser ju kusligt lik en Arboga så frågan är om det är en ren rebrand eller om dom bara köpt gjutningarna (och säkert mer) för att sedan bygga resten själva :thinking:

Du borde kunna få bra hjälp med årtal om du tittar vilka år arboga dom körde med den formen på gjutningarna (inte bytt särskilt många gånger)
Tror jag inte . Jag har en nyare modell Solberga pelar. De tillverkade från grunden.

• Gilla
MD11
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:

Det är väl en Solberga, precis som står på skylten. Men ja de äldre strands,Arboga och Solberga ser ju väldigt lika ut.

• Gilla
MD11
  • Laddar…
Rickard.
Frustrator Frustrator skrev:
Det är väl en Solberga, precis som står på skylten. Men ja de äldre strands,Arboga och Solberga ser ju väldigt lika ut.
Jo såklart men det är ju inget ovanligt i Sverige att man köpte maskiner och sålde dom under sitt egna namn men nu verkar det inte vara så här, kanske likheterna kommer av någon annan kostnadseffektiverande anledning ;)

Oavsett så är det alldeles säkert en grymt fin maskin som ser påkostad ut jämfört med dom mest standard arbogorna :)

Redigerat:
  • Gilla
MD11
  • Laddar…
M
Borde väl visa dessa bilder med, från växellådan…

• Närbild av en öppen växellåda med synliga kugghjul och axlar i en verkstadsmiljö.
    Skapa konto
  • Inre komponenter och kugghjul inom en växellåda från en maskin med oljerester och slitagemärken.
    Skapa konto
Gick igång på skylten där det stod "Elektromekano Hälsingborg". Min far kom från Helsingborg och jag hade uppfattningen att det var en ganska kort period man använde "Hälsingborg" med ä, ca 40-50 tal men vid en googling visade det sig att det pågick officiellt mellan 1912 och en bit in på sjuttiotalet, så det var ju ingen hjälp. :)

Utifrån maskinens utseende och skick, inte minst växellådans, undrar jag med tanke på att den ändå använts professionellt om det inte handlar om ca (tidigt) sextiotal. Den känns både gammal och modern jämfört med mycket annat man sett och modern industridesign hade väl inte riktigt fått vind i seglen än.

OBS! Bara gissar här.

Det finns ju ett serienummer samt två företagsnamn; kanske går det att komma vidare den vägen?
Kul att få se, lycka till med efterforskningarna och håll oss uppdaterade.
//Ronnie

• Gilla
MD11
  • Laddar…
M
M MD11 skrev:
Till er som gillar gamla maskiner…
Denna pelarmaskin är min favorit i verksta’n. Vore roligt att veta lite om den, inte minst tillverkningsår. Morfar, som brukade den professionellt, är i ljust minne borta sedan länge, och var troligen för ung för att ha köpt den ny…

Har lite svårt att finna info online… hittar mest uppslag om Arboga…

Har du något att berätta, eller fråga om, så vore det kul!
Vacuum oil company som nämns på skylten bytte namn 1931, så den borde sannolikt vara äldre än så då tänker jag.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vacuum_Oil_Company

• Gilla
MD11 och 2 till
  • Laddar…
M Muuuuurtin skrev:
Vacuum oil company som nämns på skylten bytte namn 1931, så den borde sannolikt vara äldre än så då tänker jag.

[länk]
Det är nog den bästa ledtråden hittills. Enligt hemsidan som länkades ovan blev Solberga aktiebolag 1915. Under kriget och depressionen var det materialbrist, så jag ser det som osannolikt att borren är äldre än 1921. Då är vi nere på tioårsperioden 1921-31, d.v.s. mellan depressionen och det att Vacuum Oil Company byter namn.

• Gilla
Höghus och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.