1 480 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Justersåg med notklinga
Trädgårdsfixare
· Uppsala
· 16 inlägg
Hej,
Jag är på jakt efter en maskin som jag kan montera en 12mm notklinga i.
Den behöver inte vara jättedyr med en massa funktioner och stort glidbord osv. Jag kommer enbart att handmata in reglar för att fräsa bort en fals på 12x12mm. Så det behöver förmodligen inte vara en särskilt kraftig motor heller.
Någon som har ett bra tips, eller kanske rent av en begagnad maskin att sälja?
Mvh, Daniel
Jag är på jakt efter en maskin som jag kan montera en 12mm notklinga i.
Den behöver inte vara jättedyr med en massa funktioner och stort glidbord osv. Jag kommer enbart att handmata in reglar för att fräsa bort en fals på 12x12mm. Så det behöver förmodligen inte vara en särskilt kraftig motor heller.
Någon som har ett bra tips, eller kanske rent av en begagnad maskin att sälja?
Mvh, Daniel
En fals på tolv gånger tolv mm kan du ju åstadkomma på vilken bordssåg som helst med vilken klinga som helst. Du behöver bara göra ett snitt utefter kapanhållet med klingan på rätt höjd; flippa regeln och såga bort resten av hörnet för att få din fals.
Visst, två snitt men du lägger nog mer tid på att leta såg än själva sågandet såvida du inte ska göra ett mycket stort antal falsningar.
//Ronnie
Visst, två snitt men du lägger nog mer tid på att leta såg än själva sågandet såvida du inte ska göra ett mycket stort antal falsningar.
//Ronnie
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Ett typiskt jobb för en vertikalfräs med en falskutter.
Jag säljer min gamla fräs då jag fått en nyare.
Protte
Jag säljer min gamla fräs då jag fått en nyare.
Protte
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Eller en vanlig överhandsfräs monterad uppochnerpå i ett bord. Planka som anhåll och ett lämpligt frässtål.
Trädgårdsfixare
· Uppsala
· 16 inlägg
P Pysslarn skrev:En fals på tolv gånger tolv mm kan du ju åstadkomma på vilken bordssåg som helst med vilken klinga som helst. Du behöver bara göra ett snitt utefter kapanhållet med klingan på rätt höjd; flippa regeln och såga bort resten av hörnet för att få din fals.
//Ronnie
P Pysslarn skrev:En fals på tolv gånger tolv mm kan du ju åstadkomma på vilken bordssåg som helst med vilken klinga som helst. Du behöver bara göra ett snitt utefter kapanhållet med klingan på rätt höjd; flippa regeln och såga bort resten av hörnet för att få din fals.
//Ronnie
Precis så jag gör nu, men det tar för lång tid..P Pysslarn skrev:En fals på tolv gånger tolv mm kan du ju åstadkomma på vilken bordssåg som helst med vilken klinga som helst. Du behöver bara göra ett snitt utefter kapanhållet med klingan på rätt höjd; flippa regeln och såga bort resten av hörnet för att få din fals.
//Ronnie
Trädgårdsfixare
· Uppsala
· 16 inlägg
Trädgårdsfixare
· Uppsala
· 16 inlägg
Klicka här för att svara