3 041 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Längd på slang till "dammsugare"?
Tänkt mig en centralt placerad dammsugare med kinacyklon för att suga damm från handmaskiner (samt fasta som producerar damm och inte spån). En slang som man kopplar mot det verktyg man använder för tillfället.
Hur lång slang kan man ha utan att det blir dåligt?
En centraldammsugare har ju tex lång slang men de kanske är byggda därefter. Antar annars att det snabbt blir "förluster" som kanske gör att man tappar funktion.
Finns det bra tips på vilken slang man väljer (bra relation kvalitet/pris)?
En centraldammsugare har ju tex lång slang men de kanske är byggda därefter. Antar annars att det snabbt blir "förluster" som kanske gör att man tappar funktion.
Det beror på hur kraftig sugaren är samt vilken diameter på slang (tunnare ger större tryckförluster). Jag använder oftast 4 eller 6 m 38 mm-slang kopplat till verktyg (från Dustcontrol på 1400 W) men ibland 8 eller 10 m. Det märks absolut skillnad men suget räcker ändå vanligtvis hjälpligt till även med längre slang.N Nizztos skrev:Tänkt mig en centralt placerad dammsugare med kinacyklon för att suga damm från handmaskiner (samt fasta som producerar damm och inte spån). En slang som man kopplar mot det verktyg man använder för tillfället.
Klicka här för att svara