Har köpt ett begagnat litet elverk som jag håller på att drifta. Det består av en Volvo Penta tmd70B motor från sent 70-tal och en hitzinger generator på 100 kVa. Det har suttit som reservkraft på en kycklingfarm och har full automatik för att starta automatiskt vid strömavbrott. Denna funktionen kommer jag inte använda, det kommer inte heller vara inkopplat mot nätet utan bara driva en maskin i mitt musteri.
Det jag inte får ihop nu är denna prylen:
Den är istället för ett gasreglage och ska automatiskt ställa in varvtalet för att alltid lämna rätt frekvens.
Problemet är att kabeln till denna ligger hopprullad i en kringla och jag har ingen aning var den ska kopplas in.
Jag har inget kopplingsschema men en manual där vissa kablar är med. Dock inte dessa.
Tankar på var de kan tänkas kopplas in?
Här är lite fler bilder.
Det jag inte får ihop nu är denna prylen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är istället för ett gasreglage och ska automatiskt ställa in varvtalet för att alltid lämna rätt frekvens.
Problemet är att kabeln till denna ligger hopprullad i en kringla och jag har ingen aning var den ska kopplas in.
Jag har inget kopplingsschema men en manual där vissa kablar är med. Dock inte dessa.
Tankar på var de kan tänkas kopplas in?
Här är lite fler bilder.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Apparatskåpet ser ut att innehålla nyare grejer än varvtalsregleringen. Någon har förmodligen byggt om verket...
känner igen regulatorn me på själva motorn mins inte var jag sett denna typ av regulator. Kanske det inte blev klart vid ombyggnad...
Regulatorn brukar matas med en spänning/frekvens och även ha en pott (vridmotstånd) kopplad till sig för justering på manöverpanelen.
Vad för förbrukare ska du mata?
Har den jämn belastning?
I så fall kan du trimma in gasen manuellt.
Ps.
Tycker det är lite hårt att gamla elverk som startar upp direkt på inställt varvtal....
Har ett V8 elverk som vid start rusar upp och lägger sig 1500r/m direkt. Men så är endel byggda.
känner igen regulatorn me på själva motorn mins inte var jag sett denna typ av regulator. Kanske det inte blev klart vid ombyggnad...
Regulatorn brukar matas med en spänning/frekvens och även ha en pott (vridmotstånd) kopplad till sig för justering på manöverpanelen.
Vad för förbrukare ska du mata?
Har den jämn belastning?
I så fall kan du trimma in gasen manuellt.
Ps.
Tycker det är lite hårt att gamla elverk som startar upp direkt på inställt varvtal....
Har ett V8 elverk som vid start rusar upp och lägger sig 1500r/m direkt. Men så är endel byggda.
Det du har på bilden är ingen regulator det är en spjällmotor (Billman) som i detta fallet har varit ställdon sist i kedjan för regleringen. Så delen alltså den egentliga regulatorn som genom att mäta frekvensen skulle kört armen fram/back är inte kvar vad man kan se på bilderna.
Ställdonet som mest hittas i gamla ventilationsanläggningar osv är riktigt fint utfört och i stort outslitligt. Om du vill använda det styrs det öka/minska genom att lägga spänning på brun eller grön tråd och med gemensam "nolla" på gula. Det är växelspänning i så fall och oftast 24 V men även 230 V finns så kolla efter märkning på den.
Även om du inte bygger en reglering kan det vara bra att kunna köra via ett vred i kontrollskåpet och ställa in frekvensen. Instrument för att läsa av den finns ju redan där kolla om det finns vred eller knappar då är det bara att koppla in.
Ställdonet som mest hittas i gamla ventilationsanläggningar osv är riktigt fint utfört och i stort outslitligt. Om du vill använda det styrs det öka/minska genom att lägga spänning på brun eller grön tråd och med gemensam "nolla" på gula. Det är växelspänning i så fall och oftast 24 V men även 230 V finns så kolla efter märkning på den.
Även om du inte bygger en reglering kan det vara bra att kunna köra via ett vred i kontrollskåpet och ställa in frekvensen. Instrument för att läsa av den finns ju redan där kolla om det finns vred eller knappar då är det bara att koppla in.
Jo det är nog ombyggt i efterhand. Eftersom det är en marindiesel kan den ha stått som elverk på en båt först och därför sitter regulatorn kvar. Jag har dock svårt att se hur varvtalet ska regleras om inte det är den klumpen som gör det. Står inget i manualen om det. Jag har inte heller hittat någon potentiometer i elskåpet.
Elverket ska driva min pastöriseringsanläggning som förbrukar upp till 40 kw. I princip bara resistiv last i form av elpatroner men där sitter en liten cirkulationspump och must-pump på strax under 1 kw. Den höga effekten är elpatroner och den kan växla mellan typ 20 och 40 kw lite då och då. Känns som det är jobbigt att styra varvtalet manuellt då.
Där är lite elektronik i pastöriseraren som ev är lite känslig för variationer i matningen, vill helst ha det så jämt som möjligt.
Frågan är om det är så enkelt att det är fas och nolla som ska in på 2 av stiften? Men i så fall vilka?
Elverket ska driva min pastöriseringsanläggning som förbrukar upp till 40 kw. I princip bara resistiv last i form av elpatroner men där sitter en liten cirkulationspump och must-pump på strax under 1 kw. Den höga effekten är elpatroner och den kan växla mellan typ 20 och 40 kw lite då och då. Känns som det är jobbigt att styra varvtalet manuellt då.
Där är lite elektronik i pastöriseraren som ev är lite känslig för variationer i matningen, vill helst ha det så jämt som möjligt.
Frågan är om det är så enkelt att det är fas och nolla som ska in på 2 av stiften? Men i så fall vilka?
Där hann du svara medans jag skrev mitt inlägg...GK100 skrev:
Det du har på bilden är ingen regulator det är en spjällmotor (Billman) som i detta fallet har varit ställdon sist i kedjan för regleringen. Så delen alltså den egentliga regulatorn som genom att mäta frekvensen skulle kört armen fram/back är inte kvar vad man kan se på bilderna.
Du tror alltså inte att de prylarna man ser på 3:e bilden är regleringen till spjällmotorn (tack, nu vet jag vad den heter!)
Det står:
ME6
0804
24v~
50-60hz
?5VA
"Landis & Gyr
Jag har en kabel med tre trådar som går ut från själva generatorn som jag inte vet vad den är till för, kan dem ha med detta att göra? Kan ta kort på hur den är kopplad invändigt imorgon.
Bra där på sidan ser man åtminstone att den är avsedd för 24 VAC så går det lättare att följa vad som skulle kunna styra den i ditt skåp. Om du ska ta bilder så gör det på skåpen i närbild så går det nog reda ut om något finns där för detta.
Och kabeln från generatorn är också intressant den bör vara för spänningsregleringen dvs där man oftast med en pot ställer börvärdet. Och den delen är minst lika viktig som att styra varvtalet.
Och kabeln från generatorn är också intressant den bör vara för spänningsregleringen dvs där man oftast med en pot ställer börvärdet. Och den delen är minst lika viktig som att styra varvtalet.
Då ska vi se, jag har tagit lite bilder nu.
Den oanslutna kabeln från generatorn är kopplad på stift 11 och 12. Jorden är inte ansluten.
Vänstra styrskåpet.
Mätare för spänning ström och frekvens. Manöversäkringar och fasbortfallsmätare. Den klippta kabeln i botten är till fläkten i det externa kylarpaketet.
Högra styrskåpet.
Nerifrån och upp:
Anslutningsplintar till motorn. Allt uppmärkt i manualen. Ingenting om ställmotorn. Plint 12 och 13 är larm och används inte.
Rakt ovanför är trafo till plc och batteriladdningsmodulen ovanför. Till höger sitter 2 relä med okänd funktion.
Utvändigt ser det ut så här.
I kontaktorskåpet sitter det nerifrån och upp följande:
Amperemätare för matningen från elverket
Säkringar för elverket matning.
Högra kontaktorn är från elverket
Vänstra är nätspänning.
Kontaktorerna är mekaniskt och elektriskt förreglade.
Enda stället jag hittar 24vac är i trafon i högra skåpet.
Logga in
Skapa konto
Den oanslutna kabeln från generatorn är kopplad på stift 11 och 12. Jorden är inte ansluten.
Logga in
Skapa konto
Vänstra styrskåpet.
Mätare för spänning ström och frekvens. Manöversäkringar och fasbortfallsmätare. Den klippta kabeln i botten är till fläkten i det externa kylarpaketet.
Logga in
Skapa konto
Högra styrskåpet.
Nerifrån och upp:
Anslutningsplintar till motorn. Allt uppmärkt i manualen. Ingenting om ställmotorn. Plint 12 och 13 är larm och används inte.
Rakt ovanför är trafo till plc och batteriladdningsmodulen ovanför. Till höger sitter 2 relä med okänd funktion.
Logga in
Skapa konto
Utvändigt ser det ut så här.
Logga in
Skapa konto
I kontaktorskåpet sitter det nerifrån och upp följande:
Amperemätare för matningen från elverket
Säkringar för elverket matning.
Högra kontaktorn är från elverket
Vänstra är nätspänning.
Kontaktorerna är mekaniskt och elektriskt förreglade.
Enda stället jag hittar 24vac är i trafon i högra skåpet.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja där ser inte ut att finnas något som skulle kunna användas till ställmotorn. Det har väl helt enkelt inte använts efter den senare ombyggnaden med lådorna du har. Egentliga regleringen av motorns varvtal ligger ju via insprutningspumpen och ställer man in lite övervarv vid tomgång faller det oftast inte farligt lågt vid belastning.
Reläerna i högra lådan bör vara för motor start/stopp det mesta i den halvan verkar vara för motor och styrning matat DC och vänstra för nät och generatorspänning med mätning, överlastskydd osv.
Anslutningen vid generatorn med klippt kabel är typiskt för en pot för justering av spänning alternativt för styrning avmagnetisering. Har du inga uppgifter eller något i locket på lådan som kan leda vidare får du testa med dem öppna och isolerade.
Reläerna i högra lådan bör vara för motor start/stopp det mesta i den halvan verkar vara för motor och styrning matat DC och vänstra för nät och generatorspänning med mätning, överlastskydd osv.
Anslutningen vid generatorn med klippt kabel är typiskt för en pot för justering av spänning alternativt för styrning avmagnetisering. Har du inga uppgifter eller något i locket på lådan som kan leda vidare får du testa med dem öppna och isolerade.
Tack för bra info!
Idag har jag monterat färdigt avgas och allt annat runtom elverket. Vi bestämde oss för att starta och köra manuell varvtalsstyrning.
Allt fungerar bra och verket ger i alla fall rätt spänning och frekvens utan någon belastning.
Jag mätte på sladden från elverket som inte var inkopplad och fick inget där. Har isolerat ändarna och kör med det så tillsvidare.
Nästa steg är att montera trefasuttag. Det är bara fyrledare från elverket till skåpet. Går det på något sätt att få in en jordfelsbrytare om det ens finns till 63A?
Idag har jag monterat färdigt avgas och allt annat runtom elverket. Vi bestämde oss för att starta och köra manuell varvtalsstyrning.
Allt fungerar bra och verket ger i alla fall rätt spänning och frekvens utan någon belastning.
Jag mätte på sladden från elverket som inte var inkopplad och fick inget där. Har isolerat ändarna och kör med det så tillsvidare.
Nästa steg är att montera trefasuttag. Det är bara fyrledare från elverket till skåpet. Går det på något sätt att få in en jordfelsbrytare om det ens finns till 63A?
Coolt bygge! Har du en hel äppelåker, eller kommer du köra detta så att andra får lämna in äpplen?
Hager har jfb upp till 80A, 63A med 4 poler har e-nummer 2163662. Finns säkert andra tillverkare också.
https://www.elonline.se/product/hager-jordfelsbrytare-typa-4-p-30ma-63a
Hager har jfb upp till 80A, 63A med 4 poler har e-nummer 2163662. Finns säkert andra tillverkare också.
https://www.elonline.se/product/hager-jordfelsbrytare-typa-4-p-30ma-63a
Du bör tänka över hur du ska göra med korrekt jordtag mm vid din användning av aggregatet. Vad jag förstår blir det en helt separat matning utan inblandning av nät?altaxis skrev:
Tack för bra info!
Jordfelsbrytare är som sagt inget problem för de dimensionerna men se över helheten också sett som system.
Jag har 40 egna träd, mestadels yngre än fem år, men de ger inte i närheten av de mängderna jag behöver. Frukten jag behöver för produktionen köper jag in från odlare i närområdet. Eftersom jag bara kör musteriet på fritiden har jag inte tid att ta emot andras äpplen. Kanske i framtiden.T tobben87 skrev:
Ska kolla på den jfb. Hade känts bra att ha det när det är så stora strömmar.
Det är helt korrekt uppfattat att jag inte kommer koppla detta mot nätet utan i nuläget bara mot en specifik maskin.GK100 skrev:
Jag uppskattar att du påpekar detta med jordtag då det verkligen är viktigt! Jag visste att det behövdes och har redan förberett det efter samtal med min elektriker. Han rekommenderade en drygt kvadratmeter stor kopparplåt nergrävd i backen med kopparlina till elverket.
Detta finns och ska bara grävas ner och kopplas in.
Ang jfb. I skåpet med kontaktorerna får jag ju sätta nolla och jord på utgående kabel under klämman uppe till vänster oavsett jfb eller inte. OM jag ska ha en jfb går jorden förbi och nollan samt faserna via jfb? Får kanske ta ett snack med min elektriker.
Om det har varet infasningsautomatik, så har PLCn du har i kontrollskåpet styrt själlmotorn.
Har du schema över PLCn, både ladder och elektriskt?
Annars är det bara att ersätta stången mellan regulatorn och spjällmotorn med en bit gängstång och några muttrar så kan du ställa den hårt på lätt övervarv som G100 nämner.
Vårt kragg på en lägeranläggning har regleringen på det sättet,helt fast.
Annars är det bara att ersätta stången mellan regulatorn och spjällmotorn med en bit gängstång och några muttrar så kan du ställa den hårt på lätt övervarv som G100 nämner.
Redigerat:
Att det inte har varit försett med fasningsautomatik framgår av både bilderna på kontrollutrustningen och det TS skrev om elektriskt och mekaniskt förreglade kontaktorer. Och lika bra är väl det med tanke på hur det ser ut i stort och smått.
Kommer säkert passa fint för ändamålet hoppas på lite återkoppling i tråden när det provats lite mer eller ev frågor.
Kommer säkert passa fint för ändamålet hoppas på lite återkoppling i tråden när det provats lite mer eller ev frågor.
Jag har inga schema på någonting. Bara en förteckning över kabelnummer/plintnummer i automatikskåpet.C corre skrev:Om det har varet infasningsautomatik, så har PLCn du har i kontrollskåpet styrt själlmotorn.
Så då var det dags för en uppdatering. Förra helgen kördes elverket i skarpt läge och det fungerade överlag bra.
Elektrikerna var här på fredagen och drog in kabel till en liten undercentral innehållande huvudbrytare, jfb och trepolig dvärgsäkring i musteriet. Kaos utbröt när den beställda anslutningskabeln inte dök upp! INGA av grossisterna i närheten hade 5g10 gummikabel på hyllan! Som tur var låg det en 2,5 m kort bit på mitt jobb som lånades in. Lite i kortaste laget men det fick gå.
Elverksmässigt fungerade allt väldigt bra med fast inställt varvtal på motorn. La den på ca 53 Hz obelastad och då sjönk den till ca 50 Hz med full belastning. Vid provkörningen konstaterades att motorn gick lite varmt fullbelastad så vi beslöt att inte köra mer än 24 Kw (istället för 36Kw) som max. Då höll den sig lagom varm.
I veckan har värmeväxlaren i kylaren plockats ner och rengjorts, där var en del skit men jag kände att det inte var hela problemet. Istället plockade jag ner sjövattenpumpen (Marindiesel med en intern kylslinga i motorn - värmeväxlare - extern (sjövatten)kylslinga.) och hittade den stora orsaken till att motorn gick lite varmt:
Logga in
Skapa konto
Turligt nog följde det med ett antal nya pumphjul så det var snabbt bytt. Vid provkörningen kunde jag nu fysiskt se att vattnet rörde sig i den externa kylaren!
Glädjen är dock kortvarig, PLC:n gick inte igång idag utan fick provstarta manuellt. Har inte hunnit felsöka det ännu. Återkommer när jag vet mer.