Av en slump fick jag syn på bilder av ditt elverk. Jag såg direkt att det var en av mina mycket tidiga automatiseringar av ett elverk som kycklingfarmaren köpt på varvet i Karlskrona.

Jag blev ombedd att fixa automatiseringen av det. Det var tidigt -90 tal när jag gjorde det. Minns inte exakt.

Det verkar som om du har fått klart för dig hur det funkar, Ställdonet används inte längre. Som någon skriver , ersätt det med en gängstång och 2 vingmuttrar. Att det fick sitta kvar vet jag ej idag. Kunden tyckte kanske så. Minns inte.

PLC i skåpet är till för att starta då fasbrottsreläet känner att någon fas på nätet saknas. När maskinen startat så har den koll på att oljetrycket är ok och att vattentempen ej är för hög.

Har du frågor så hör av dig. Lycka till.

• Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
V Veteranen skrev:
Av en slump fick jag syn på bilder av ditt elverk. Jag såg direkt att det var en av mina mycket tidiga automatiseringar av ett elverk som kycklingfarmaren köpt på varvet i Karlskrona.

Jag blev ombedd att fixa automatiseringen av det. Det var tidigt -90 tal när jag gjorde det. Minns inte exakt.

Det verkar som om du har fått klart för dig hur det funkar, Ställdonet används inte längre. Som någon skriver , ersätt det med en gängstång och 2 vingmuttrar. Att det fick sitta kvar vet jag ej idag. Kunden tyckte kanske så. Minns inte.

PLC i skåpet är till för att starta då fasbrottsreläet känner att någon fas på nätet saknas. När maskinen startat så har den koll på att oljetrycket är ok och att vattentempen ej är för hög.

Har du frågor så hör av dig. Lycka till.
Va roligt att du såg min tråd! Vi fick som sagt allt att fungera och det används 1-2 ggr i veckan under säsongen, höst och vinter.
Vi bytte bränslefilter första året eftersom den slutade gå. Vi spolade också igenom kylsystemet ganska ordentligt. Det behövdes, kom mycket goja. I somras, efter 2 säsongers användning och 10 års stillestånd innan dess, byttes olja och oljefilter.
I torsdags användes det igen, första gången för denna säsongen och självklart stängde automatiken av elverket 2 ggr pga överhettning.
Först fattade jag inte varför men sen insåg jag att det var för att jag byggt färdigt väggarna på skjulet runt verket. Även om det inte på något sätt är vindtätt blev luftväxlingen för liten med dörren stängd (har galler framför kylfläkten). Med öppen dörr funkar det däremot bra. Får sätta en perforerad plåt nånstans eller nåt i den stilen.

Ang automatiken och plc så funkar säkerhetsfunktioner och så men autostarten är knas. Slår jag om reglagen till autostart drar startsolenoiden i startmotorn men den håller inte kvar. Måste starta manuellt med startknappen. Inte något större problem men lite störigt är det allt.

@Veteranen är du i krokarna längs kustvägen utanför Jämjö är du varmt välkommen förbi så bjuder jag på must och visning av musteriet

Roligt att det funkar. Jag tror jag vet varför autostarten ej fungerar. Dett finns en induktiv givare som räknar varven på motorn. Den brukar bli lite närsynt med stigande ålder. Leta upp den och kolla så att den ger signal när "flaggan" från motoraxeln står mitt för. Det lyser i givaren då och du skall få signal på ingång 0 i PLC:n. Du kan också se att ingång 0 skall flämta lite svagt när motorn går. Om inte PLC:n får in signal inom en kort tid (någon sekund) efter det att startmotorn kopplar in så slår den ifrån för att motorn ej roterar. Den gör sedan ett nytt försök att starta. Den gör förmodligen 5 försök innan den går i larmläge och indikerar startfel.

Jag vet nu var du bor och jag hör av mig nästa gång jag skall upp till mina kunder i Kalmar regionen. Har ett jobb som skall avslutas i Vassmolösa och ett som skall fixas på Öland. Jag tror att det blir i början av okt. Hör av mig innan.

Har du frågor så hör av dig. Veteranen.

• Gilla
corre
  • Laddar…
V Veteranen skrev:
Roligt att det funkar. Jag tror jag vet varför autostarten ej fungerar. Dett finns en induktiv givare som räknar varven på motorn. Den brukar bli lite närsynt med stigande ålder. Leta upp den och kolla så att den ger signal när "flaggan" från motoraxeln står mitt för. Det lyser i givaren då och du skall få signal på ingång 0 i PLC:n. Du kan också se att ingång 0 skall flämta lite svagt när motorn går. Om inte PLC:n får in signal inom en kort tid (någon sekund) efter det att startmotorn kopplar in så slår den ifrån för att motorn ej roterar. Den gör sedan ett nytt försök att starta. Den gör förmodligen 5 försök innan den går i larmläge och indikerar startfel.

Jag vet nu var du bor och jag hör av mig nästa gång jag skall upp till mina kunder i Kalmar regionen. Har ett jobb som skall avslutas i Vassmolösa och ett som skall fixas på Öland. Jag tror att det blir i början av okt. Hör av mig innan.

Har du frågor så hör av dig. Veteranen.
Det är grymt kul att den fungerar
Den induktiva givaren la av efter ett tag men är bytt till en ny. Känns som att automatiken fungerar överlag, den gör de fem startförsöken och larmar sen som du säger. Däremot så drar alltså inte startmotorn igång när den ska. Klickar bara till i startsolenoiden.
All övervakning fungerar också och den stänger av om det tex blir överhettat.

Det är inte precis ett problem, startar manuellt med knappen så det gör inte så mkt.

Du är som sagt varmt välkommen hit när du har vägarna förbi. Jag jobbar heltid med mitt musteri och är på plats för det mesta.

Då var elverkets tid hos mig över.
I mitten av oktober blev Eon och elektrikern färdiga med installationen av en ny ledning till verksamheten. 100A huvudsäkring ”fick” jag och eftersom kabeln de la ner är på hela 250mm3 finns det utbyggnadsmöjligheter…

I och med detta lät jag Klaravik sälja elverket och i torsdags lastades det på en lastbil mot Småland.
Gammalt elverk lastat på en blå lastbilsflak under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad jag vet så ska det, efter servicegenomgång, hamna i en container i en grusgrop tillsammans med en kross eller liknande. Ändå imponerande att en ~50 år gammal motor går så bra som den här har gjort!

• Gilla
SaabNiklas och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.