Frustrator Frustrator skrev:
[länk]
Ser ju extremt fint ut, den ambitionsnivån har jag nog inte med min såg, men vem vet. När det väl börjar bli bra vill man gärna fortsätta lite till. Ska nog beställa ett packe såna svampar. Har en utomordentligt dålig grön bosch slipmus, kanske går att köra med den... Eller köpa en excenterslip...


Letade lite efter svarta bakelit-knoppar, saknar som synes på ena spaken, för anhållet. Den som saknas tycks vara 3/8" UNC-gänga medan den som finns verkar vara M8. Hittade inget i butik här i närheten. Men bör väl gå att få tag på något på nätet. Spelar väl egentligen inte så stor roll, men lyfter ju helheten om den sitter där.
 
J JFrisk skrev:
Ser ju extremt fint ut, den ambitionsnivån har jag nog inte med min såg, men vem vet. När det väl börjar bli bra vill man gärna fortsätta lite till. Ska nog beställa ett packe såna svampar. Har en utomordentligt dålig grön bosch slipmus, kanske går att köra med den... Eller köpa en excenterslip...


Letade lite efter svarta bakelit-knoppar, saknar som synes på ena spaken, för anhållet. Den som saknas tycks vara 3/8" UNC-gänga medan den som finns verkar vara M8. Hittade inget i butik här i närheten. Men bör väl gå att få tag på något på nätet. Spelar väl egentligen inte så stor roll, men lyfter ju helheten om den sitter där.
Svarva en i trä och måla svart :)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Svarva en i trä och måla svart :)
God anledning att köpa en svarv och en lackbox;)

Får se hur jag gör. Går ju köpa en med mindre gänga och gänga upp... var inte helt lätt att hitta med unc-gängor, maskin gängat var det gott om..
 
Om du är intresserad av samma hjulsystem som till Lunan finns det ute en uppsättning på blocket nu https://www.blocket.se/vi/99023958.htm
Med tanke på formen på sågens nederdel lär det ju krävas att du bygger/låter bygga ett eget fäste, men det kanske är görbart?
 
Dheri Dheri skrev:
Om du är intresserad av samma hjulsystem som till Lunan finns det ute en uppsättning på blocket nu [länk]
Med tanke på formen på sågens nederdel lär det ju krävas att du bygger/låter bygga ett eget fäste, men det kanske är görbart?
Tack för tipset! såg den också i tipstråden. Jag har ju den till W59, den till W69 bör vara ytterligare lite bredare. Sågen har ju ganska långsmal fot, så kanske inte är så stor skillnad i längd. Undra dock om jag vågar tippa den åt "kortsidan" eller om det är risk att välta allt då...

Får gå ut och mäta lite.
Ska också spela lite tetris/blocks och se hur maskinerna kan pusslas ihop utmed väggen för att ta minimal förvaringsplats.
 
Arbetet fortsätter och bordet börjar i alla fall till viss del ta form. Det blir nog att köpa ett gäng scotch brite 96 Hex också, ser ut att kunna vara användbara.

Har ni tips på nästa steg, när jag fått bort sista rosten från bordet, innan metabo Waxilit glidmedel, bör jag gnugga med någon olja, typ 5-56 och skrubbsvamp eller är det bättre att polera med POL eller autosol eller liknande? Jag misstänker de två lämnar olika ytfilm och kanske rostskydd men waxiliten ska väl i sig skydda en del?
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Jag torkade av bordet med alifatnafta, lät det torka/dunsta och sen ett lager osmo hårdvaxolja...
Det var vad jag hade hemma, och verkade logiskt när jag tänkte på det.

Men då nöjde jag mig även med att få bra glid, gott om märken kvar (inte som de blanka, fina, borden andra fått till)
 
Redigerat:
Börjar ta sig.
Testade lite pol i vänster nedre hörn, ser ok ut men ska nog testa lite olja med scotchbrite också som jämförelse. En arbetsbänk med polerat område i nedre vänstra hörnet i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.