Ni verkar alla överens. Jag hade lite högre förväntningar. Självklart inte att det skulle vara det finaste stålet och prefekt skärpa men jag hade nog räknat med att få lite mer för pengarna jämfört med t.ex. Biltema. Utan fysiska butiker etc.
Förväntningarna var i alla fall hyfsat rätt slipvinklar, inte extrema slipgrader och på rätt plats på spiralen.

Asken ser påfallande lik ut Biltemas ask för 199kr, fast röd istället för blå.

Skickar in filmerna och ser om jag får någon kompensation för metallskrotet de skickat.

Bosch-borrsatsen från samma säljare i typ samma prisklass höll avsevärt högre klass.

https://m.banggood.com/33Pcs-Metal-...mds=search&act_poa=SKUG48408&cur_warehouse=CN
220kr betalade jag men det handlar kanske mer om att man ska ha tur ibland än att det är normal-prisvärdheten.

Nissens
J JFrisk skrev:
Ni verkar alla överens. Jag hade lite högre förväntningar. Självklart inte att det skulle vara det finaste stålet och prefekt skärpa men jag hade nog räknat med att få lite mer för pengarna jämfört med t.ex. Biltema. Utan fysiska butiker etc.
Förväntningarna var i alla fall hyfsat rätt slipvinklar, inte extrema slipgrader och på rätt plats på spiralen.

Asken ser påfallande lik ut Biltemas ask för 199kr, fast röd istället för blå.

Skickar in filmerna och ser om jag får någon kompensation för metallskrotet de skickat.

Bosch-borrsatsen från samma säljare i typ samma prisklass höll avsevärt högre klass.

[länk]
220kr betalade jag men det handlar kanske mer om att man ska ha tur ibland än att det är normal-prisvärdheten.
Ja, jag räknar med att få skit ibland från Kina, men det är i regel såpass billigt så att totalen blir bra ändå. :)

Det räknar jag också med ibland. Men just i detta fall hade jag högre förväntningar. Vet inte varför, kanske för att jag haft mycket goda erfarenheter av Drillpro i övrigt?

Nu har jag i alla fall lagt upp lite bilder och filmer enligt tips från er i tråden. Får se om det ger någon utdelning. Får väl bli en vända till metallskroten en annan dag.

Om jag försöker lära av mitt misstag och går på något väl bekant märke då, något som är bättre än något annat av detta? Något helt annat jag borde kolla på? Kanske borde skapa en ny tråd...

https://www.festool.com/accessory/498981---hss-d-1-10-sort19#Overview
https://www.toolab.se/produkt/dormer-a099drillboy-metallborssats-43-delar
https://www.toolab.se/produkt/Dormer-Borrkassett-1-10mm-A095201

Tror ju egentligen inte jag nyttjar över 10mm, men den gång det behövs ett stort borr är det ju lite irriterande om det inte finns hemma och tar hela arbetsdagen att skaffa och då dessutom gärna till överpris och extra resekostnader.

För att återkoppla i tråden. Bifogade mina filmer och fler bilder med lite extra beskrivning. Blev först erbjuden 150kr tillbaka men efter lite argumentation, eller svar på erbjudandet gick de med på 300.

Sett till betalning med "poäng" etc hamnade totala kostnaden för mig på ca 60kr. Det kanske skrotet kan vara värt. Kan säkert duga till något hål där man är rädd om finare borr eller för att låna till barn eller annat.

Nu blir det att köpa något riktigt, ligger en prissänkt Gühring-sats i kundkorgen... undra bara om det blir är lägga order eller om jag backar ur. Bör ju räcka livet ut och är ju en pryl som inte blir omodern i första taget. Den typen av inköp/investeringar är lättare att motivera.

C
J JFrisk skrev:
Sett till betalning med "poäng" etc hamnade totala kostnaden för mig på ca 60kr.
Plus nedlagd tid för att skriva här, spela in filmer och korrespondera med säljaren m.m.
Dålig timpenning där... :crysmile:

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Absolut. Kanske egentligen inte värt besväret, men vill ändå vara en besvärlig kund när jag får dåliga saker levererade. Det tar ju även deras tid i anspråk och blir väl i längden kostsamt att sälja skräp, hoppas jag.

Men ibland känns det som man lägger mer tid på att välja och bråka om sina verktyg än det finns tid att använda dem. Å andra sidan består tiden i att välja i intervall "mellan saker" medan nyttjandet i många fall kräver sammanhängande tid utan barn kring benen.

Om borren är dåligt slipat är det inte hela världen. Det är stålkvaliteten det hänger på. Julas billiga borrtyp fungerar utmärkt i trä plast aluminium och skapligt också i enkelt bonnjärn. Men i något legerade stålkvaliteter blir det stopp.
Bara att slipa de inköpta borrarna så blir de utmärkta till lätta material som trä.
Att som den töntige verktygsnörden kräva en borr för 50 kr till att borra hål i en träbit är bara sektbeteende.
Förresten så är Lidls 6-7 guldfärgade spirlborrar i en rund ask helt kapabla att borra också i legerat stål. Behövs inga dyra töntmärken.
Bäst är ändå loppmarknaden. Svenska spiralborrar från folkhemstiden säljs nästan gratis, behöver bara slipas. Ta med glasögon och läs texten på borren.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Om borren är dåligt slipat är det inte hela världen. Det är stålkvaliteten det hänger på. Julas billiga borrtyp fungerar utmärkt i trä plast aluminium och skapligt också i enkelt bonnjärn. Men i något legerade stålkvaliteter blir det stopp.
Bara att slipa de inköpta borrarna så blir de utmärkta till lätta material som trä.
Att som den töntige verktygsnörden kräva en borr för 50 kr till att borra hål i en träbit är bar sektbeteende.
Förresten så är Lidls 6-7 guldfärgade spirlborrar i en rund ask helt kapabla att borra också i legerat stål. Behövs inga dyra töntmärken.
Bäst är ändå loppmarknaden. Svenska spiralborrar från folkhemstiden säljs nästan gratis, behöver bara slipas. Ta med glasögon och läs texten på borren.
Det är inte enbart stålkvalitet, härdning och skärens slipning som avgör, när borret inte är rak och symmetrisk hjälper det föga och där är det ett lotteri med tex Lidls borrar. Har ett flertal Lidl- uppsättningar som är mer än ok men också ett par som var nästan oanvändbara.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Cheesen
Viktigast med ett borr är att det är rakt. Allt annat går att åtgärda enkelt.

Vem kar gjort sig tid att böja borrarna. Tillverka en borr som är krokig är omöjligt. Det är väl brukaren som sett till att borrarna blivit krokiga.

G Granström2 skrev:
Vem kar gjort sig tid att böja borrarna. Tillverka en borr som är krokig är omöjligt. Det är väl brukaren som sett till att borrarna blivit krokiga.
Nej då. 20% av mina borr köpte på Lidl är förböjda.

Cheesen
G Granström2 skrev:
Billiga borrar är ofta krokiga. Har sett nya Makita borrar som misslyckats i härdningen. Dom var spiralformade

J JFrisk skrev:
Jag har köpt en del verktyg och tillbehör från Kina senaste tiden och generellt varit mycket nöjd med Drillpro.

Har länge funderat på en lite bättre uppsättning borr för att ha en komplett uppsättning kvalitetsborr.

Hittade förhållandevis kostsamt sats borr från drillpro på kampanj och slog till.

När jag öppnade paketet och tog mig in i den sargade plåtasken blev jag mist sagt besviken, kvalitén var inte alls vad jag förväntat mig.

Normalt brukar det inte vara några problem med reklamationer men denna gång är det lite gnäll. Jag visar bilder på sneda och dåliga eggar men får önskemål om mer bevis. Så som film att det inte går att borra ett hål i en träbit! Jag försöker förklara att jag kan borra ett hål med en spik men att det inte riktigt är grejen.

Hur visar jag på ett tydligt vis att borren inte motsvarar mina, och beskrivningens, förväntningar? att hålet får fel storlek eller blir aningen snett är ju ganska svårt att presentera i en enstaka film eller på en bild.[bild] [bild] [bild]
Bifogar några bilder. Några av borren kanske går använda men vissa ser inte alls bra ut. Jag känner inte för att utvärdera var bor eller ta risken att plötsligt få ett borr som drar snett eller ger en annan storlek än avsett.
helt otroligt vad sneslipat det är. skulle kunna och har gjort bättre på frihand med vinkelslip :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.