Verktyg & Maskiner
Höghus: Har du kollat Amazon? https://www.amazon.se/s?k=bandsåg+gummiband&crid=CSRKVJ3PG6GD&sprefix=bandsåg+gummiband /Höghus
jozen_83: [citat] Vet att det är länge sedan 2006 men har du kvar spikpistolen? Är du intresserad av att sälja den eller vill du köpa spik
vcx: Hittade den här tråden när jag sökte lösningar på hur jag skulle bocka till armeringsjärnen i garagebygget. Eftersom jag dock är minst lika lat som jag är snål så gjorde jag en lösning för traktorn istället mha mina egensvetsade pallgafflar. :) Hade dock inte kommit på det utan den här tråden. (y) [bild] [bild]
Pysslarn: Att ha grovsågade plank till en trappa inomhus tyder ju på att man uppskattar det rustika intrycket det ger. I konsekvensens namn tycker jag att det är ingen stor sak då att planken inte är helt plana. Planken är tydligen torkade och oplana — inte mycket att göra något åt tror jag om du inte vill hyvla dem. Att partiellt tiilföra fukt eller torka ut kommer inte att ge något varaktigt
Isakare: Loctite 577 på allt under 2" sa chefen när jag jobbade med biltvättar. Vatten lågt och högt tryck, kemikalier, tryckluft. Men köpa en tub 577 för en koppling är överkurs, gängtape funkar fint.
Stefan N: Dom får väl in vanan att langa ut nya allt eftersom dom går sönder.
andersda: Köp en tyst variant bara. https://www.google.com/search?q=tyst+kompressor&oq=tyst+kompressor+&aqs=chrome..69i57.5841j0j4&client=ms-android-motorola-rvo3&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8&chrome_dse_attribution=1#scso=_e4rpYt-vMYKtrgTfmq2wAQ5:1159.5999755859375
bjornhallberg: Kom mig äntligen för att montera mjukstart på min 745. Köpte en generisk modul från Kina. Funkade i vart fall. Verkar inte vara någon skillnad på att eftermontera på en 7491 / 7492 om man kollar på youtube. Samma modul verkar funka, bara att maskinens strömbrytare förmodligen har fler kontakter på baksidan. [bild] Nu återstår bara att se om jag orkar peta in en till modul i
kniv: Ja Makitas macpac lås är riktigt urusla. Har lite att lära där från andra För bits så kör jag Wera. Lite dyrare men håller betydligt längre än billiga saker
Tjrex: Basso B16 ger mkt för pengarna.. för 1,6mm dyckerts. Klarar lite "grövre" jobb än 18gauge pistolerna( 1,2mm. )
Frustrator: [citat] Nä vinsten är ju precis som du skriver minskad mängd 'damm' dvs borstar du bort all lös Järnoxid som är det som ger färgen i Falu rödfärg så blir det ju mindre skit som sätter igen maskinen.
Garningen: [citat] Sitter det en tempvakt kanske? Börja med att byta oljan samt filter om det finns ett.
Bjelkan: Tack för svar! Kunde ana att det var nåt sånt
Pettersc: [citat] Ang att justera hyvelstålet så gör man det enklast med en träbit som man lägger på och vrider ett halvt varv på chucken och ser till att det rör sig lika mycket båda sidor efter kontakt med stålet (svårt att förklara i text, sök "setting jointer knifes" på Youtube) Jag använde en 2m rätskiva och bladmått för att få till borden, ganska pilligt men det gick till slut. Det
FredrikR: [citat] Tidigare var det rund 21°, D-skalle 34° Sen x antal år finns det rund 21°. Ska inte vara någon skillnad i hållkraft, ev är rund något dyrare men min gissning är att det är försumbart.
Cheesen: [citat] SKulle tro det är det det heter... är ingen Festtolnörd.
heimlaga: En bensindriven motorsåg är bra att ha men den där är litet i äldsta laget tycker jag. Det brukar vara så dålig vibrationsdämpning på de där gamla och så är de tunga att arbeta med. Från 80-talet och framåt blev motorsågarna bättre.
Rickard.: Rätt verktyg för rätt uppgift. I mitt jobb mäter jag ofta från ”ingenting”, ofta kortare än 2m och grova toleranser så där har jag 2m stock på mig jämt och ett 30m stålband nära till hands när det är bättre. Hemma använder jag mycket oftare måttband och gillar inte att vara utan en 3m eller 5m. I ”garagverkstaden” använder jag för det mesta måttband eller stålskala.
ptrlmk: Hej, nu har jag gjort ett nytt, vad jag gissar, maskinfynd. Jag kom över en Zicnica överfräs (Zicnica DMP1-300), en bjässe på 400 kg. Nu letar jag information kring den, allra helst manualen. Finns det någon här på forumet som jobbat med fräsen eller har något tips om vart jag ska börja leta en manual? [bild]
Ironside: Härligt, då har jag lärt mig något nytt, tack!
poba53: Skall Du mäta på spolen till AC-kompressorns magnetkoppling så koppla loss kontakten och mät spolresistansen med en ohmmeter två gånger med växlade anslutningar. Detta för att det sitter en diod tvärs över spolen för att fånga spänningsspiken som uppstår över spolen vid frånkoppling av strömmen i bilen. Kolla bifogade schema med magnetspolen markerad som "82" från en gammal
nikasp: [citat] Är det här justerbart då jag har skruvar kring libellerna? Hoppas. Ärvt av farsan och kör oftast med laser men nu iddes jag inte ta fram den. Markiskillarna hade monterat en arm helt snett så jag fick ta ner markisen, slipa, spackla och måla om fodret och höll på att halka i galen tunna igen :D [bild] [bild]
Chran: Den verkar ju faktiskt inte dum den där Bosch-maskinen, verkar bra för det jag behöver den till så jag beställde en. Jag tror det blir perfekt.
K_arlstrom: [citat] Bägge mina bak var av, men det såg jag själv någon månad efter besiktningen :sweat: (2011 passat)
ToRy: Uppföljning: Vi sålde pelarborren för 800:- på marketplace. Ingen frågade om märket, vilket kanske var tur... ;)