I
Hej,

Köpte en "Bosch Professional Tape Measure 5 m" och noterade direkt att det fanns ett tydligt glapp på 2-3 mm i haken :

Närbild på en måttbandsklämma mot en vit yta, med gul mättejp synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag reklamerade och fick en ny men den hade samma problem. Kontaktade Bosch, de sa att detta är by design men de kunde inte svara på vad det fyller för funktion? Någon här som vet? Mina tidigare måttband har inte haft denna "feature".
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Mats-S
I Ironside skrev:
Någon här som vet?
Ingen aning, men tror nog att lite epoxilim kan få måttbandet att fungera utan glapp ;-)
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Är inte det för att måttet skall bli rätt om man ”stöter”emot något när man mäter och sen ”hakar” på den på biten du skall såga.


Hoppar du hänger med
 
  • Gilla
jonas_da och 9 till
  • Laddar…
Inget svar på din fråga men jag har sett samma sak på andra måttband.
Tittar man noga på din bild så syns det att rörelsen på ändstycket lägger till de saknade millimeterna på måttbandets skala.
 
I Ironside skrev:
Hej,

Köpte en "Bosch Professional Tape Measure 5 m" och noterade direkt att det fanns ett tydligt glapp på 2-3 mm i haken :

[bild]

Jag reklamerade och fick en ny men den hade samma problem. Kontaktade Bosch, de sa att detta är by design men de kunde inte svara på vad det fyller för funktion? Någon här som vet? Mina tidigare måttband har inte haft denna "feature".
Är inte tanken att kompensera beroende på hur du mäter. Om du t. ex. mäter en bänkskiva så hänger ju haken utanför kanten och ingår inte i "mätområdet" medans om du mäter ett invändigt mått så är haken i "mätområdet". Skulle haken vara fast skulle det ju ett av värdena inte bli korrekt. Glappet bör vara lika med tjockleken på haken.
 
  • Gilla
Patrik V. och 14 till
  • Laddar…
Som redan skrivet... du mäter insida resp utsida...
 
P
I Ironside skrev:
Hej,

Köpte en "Bosch Professional Tape Measure 5 m" och noterade direkt att det fanns ett tydligt glapp på 2-3 mm i haken

Här är en visuell förklaring på @Dublin svar

 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Det brukar ju till och med stå på en del.
 
Kalendern
40 sekunder in här så demonstrerar han.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Det är för att mäta ytter- eller innermått, spelet drar ifrån hakens tjocklek vid innermått.
 
Tog en titt på en gammal Talmeter och där sitter haken ordentligt fast mot metallbandet. Dock är haken något tunnar jmf med ett annat måttband.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
På en gammal talmeter fäller du ut flärpen på baksidan vid innermått, lägger till ett värde och vips!, färdigt...!;)
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Men på talmetern använder du ett annat sätt att ta innermått med hjälp av flärpen på baksidan som du fäller ut och lägger till 100mm på skalan, därför behöver inte haken röra sig.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Cheesen
E etompau skrev:
Tog en titt på en gammal Talmeter och där sitter haken ordentligt fast mot metallbandet. Dock är haken något tunnar jmf med ett annat måttband.
Ja den är fast... men den är inte mer än några tiondelar tjock så differensen hamnar inom felmarginalen.

I Ironside skrev:
Hej,

Köpte en "Bosch Professional Tape Measure 5 m" och noterade direkt att det fanns ett tydligt glapp på 2-3 mm i haken :

[bild]

Jag reklamerade och fick en ny men den hade samma problem. Kontaktade Bosch, de sa att detta är by design men de kunde inte svara på vad det fyller för funktion? Någon här som vet? Mina tidigare måttband har inte haft denna "feature".
Det är för att kompensera läppens tjocklek när man mäter inner respektive yttermått.
 
Fotografen Fotografen skrev:
På en gammal talmeter fäller du ut flärpen på baksidan vid innermått, lägger till ett värde och vips!, färdigt...!;)
Du var snabbare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.