Hej,
Köpte en "Bosch Professional Tape Measure 5 m" och noterade direkt att det fanns ett tydligt glapp på 2-3 mm i haken :
Jag reklamerade och fick en ny men den hade samma problem. Kontaktade Bosch, de sa att detta är by design men de kunde inte svara på vad det fyller för funktion? Någon här som vet? Mina tidigare måttband har inte haft denna "feature".
Köpte en "Bosch Professional Tape Measure 5 m" och noterade direkt att det fanns ett tydligt glapp på 2-3 mm i haken :
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag reklamerade och fick en ny men den hade samma problem. Kontaktade Bosch, de sa att detta är by design men de kunde inte svara på vad det fyller för funktion? Någon här som vet? Mina tidigare måttband har inte haft denna "feature".
Är inte tanken att kompensera beroende på hur du mäter. Om du t. ex. mäter en bänkskiva så hänger ju haken utanför kanten och ingår inte i "mätområdet" medans om du mäter ett invändigt mått så är haken i "mätområdet". Skulle haken vara fast skulle det ju ett av värdena inte bli korrekt. Glappet bör vara lika med tjockleken på haken.I Ironside skrev:Hej,
[bild]
Det är för att mäta ytter- eller innermått, spelet drar ifrån hakens tjocklek vid innermått.
På en gammal talmeter fäller du ut flärpen på baksidan vid innermått, lägger till ett värde och vips!, färdigt...!
Men på talmetern använder du ett annat sätt att ta innermått med hjälp av flärpen på baksidan som du fäller ut och lägger till 100mm på skalan, därför behöver inte haken röra sig.
Ja den är fast... men den är inte mer än några tiondelar tjock så differensen hamnar inom felmarginalen.E etompau skrev:
Det är för att kompensera läppens tjocklek när man mäter inner respektive yttermått.I Ironside skrev:Hej,
[bild]