Hej
Jag har alltid velat ha en EMCOSTAR (tror jag den heter). En grönguld skimrande maskin gjord i Österrike på 70talet tror jag.
Det finns massa tillbehör som bandsåg klings putstallrik svarv hyvel i samma maskin. Min uppfattning om den är att det ör en kavalitetsmaskin för hobbyarbeten, dvs inget man bygger hus med....
Den finns tydligen som både 240V och 400V.
Någon som vet mer om dessa maskiner?

• Gilla
Taxture
  • Laddar…
Inte mer än att de är eftertraktade, fick hyvelmodulen av en gramne som skulle flytta, la ut den på blocket och fick om jag minns rätt 3900:- för bara just hyveln.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Inte mer än att de är eftertraktade, fick hyvelmodulen av en gramne som skulle flytta, la ut den på blocket och fick om jag minns rätt 3900:- för bara just hyveln.
Jäklarns..... Ja jag letar vidare, det är inte akut men vore fint och få veta mer så man köper rätt.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Jag har alltid velat ha en EMCOSTAR (tror jag den heter). En grönguld skimrande maskin gjord i Österrike på 70talet tror jag.
Det finns massa tillbehör som bandsåg klings putstallrik svarv hyvel i samma maskin. Min uppfattning om den är att det ör en kavalitetsmaskin för hobbyarbeten, dvs inget man bygger hus med....
Eftertraktade vet jag inte. Emco-hyveln går ibland för en del pengar. Resten av multimaskinen brukar gå för 800-1500:- på blocket med regelbundenhet. Det är ingen superprecision i den. Jag har känt på 2st och kvalitetsmaskin vet jag inte om jag skulle kalla dem. Min farfar använder sig av hyveln, och lyckats försörja sig på att bygga båtmodeller. (Modellbåtar?)

Frustrator Frustrator skrev:
Eftertraktade vet jag inte. Emco-hyveln går ibland för en del pengar. Resten av multimaskinen brukar gå för 800-1500:- på blocket med regelbundenhet. Det är ingen superprecision i den. Jag har känt på 2st och kvalitetsmaskin vet jag inte om jag skulle kalla dem. Min farfar använder sig av hyveln, och lyckats försörja sig på att bygga båtmodeller. (Modellbåtar?)
Ja, det är väl för mindre arbeten?
Men ganska bra kvalitee eller?

Men ganska bra kvalitee eller?
Beror ju på vad du jämför. Bandsågen, jmf med en Inca. Sämre.
Bordsågen slår en Biltema/jula-såg men inte en dw eller en wadkin.
Slipmaskinsdelen, typ samma som andra.
Svarven. Sämre än en lunasvarv, bättre än en svarv som drivs av borrmaskin..

Frustrator Frustrator skrev:
Beror ju på vad du jämför. Bandsågen, jmf med en Inca. Sämre.
Bordsågen slår en Biltema/jula-såg men inte en dw eller en wadkin.
Slipmaskinsdelen, typ samma som andra.
Svarven. Sämre än en lunasvarv, bättre än en svarv som drivs av borrmaskin..
Det lilla jag klämt på den gör att jag känner samma sak.
Jag har ett snickeri redan, men söker en kombimaskin för "Jag ska bara" jobben att ha i verkstaden ;-)

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hej
Jag har en emco star 3fas maskin komplett med många tillbehör

Kaj 52 Kaj 52 skrev:
Jag har en emco star 3fas maskin komplett med många tillbehör
Hoppsan vad trevligt. Vi tar det på PM

Hoppsan vad trevligt. Vi tar det på PM
Ja det verkar bra ta det via FB kaj eriksson

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.