Renoverare
· Uppsala
· 2 175 inlägg
Hej
Hittade denna i min bod. Anser Bygga hus att den är värd att spara eller bör jag göra mig av med den? Har redan en batteridriven och en med sladd. Jag har ingen tid för renovering av den de närmaste 10-15 åren.
Hittade denna i min bod. Anser Bygga hus att den är värd att spara eller bör jag göra mig av med den? Har redan en batteridriven och en med sladd. Jag har ingen tid för renovering av den de närmaste 10-15 åren.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Ser ut som en Husqvarna 254? Motorsågen "Motorsåg".
Finns det komp i den och den inte är sönderslagen nånstans är den värd att spara.
Finns det komp i den och den inte är sönderslagen nånstans är den värd att spara.
Renoverare
· Uppsala
· 2 175 inlägg
Renoverare
· Uppsala
· 2 175 inlägg
Om du inte är helt "trångbodd" så ställ in den i förråd. Det luriga är att de 10-15 åren kan komma snabbare än du tror.
Men visst ser den mera än lovligt risig ut.
Kör bara Stihl, men saknas inte tändstiftet?
Men visst ser den mera än lovligt risig ut.
Kör bara Stihl, men saknas inte tändstiftet?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jo, tändstiftet saknas, och även tändstiftshatten som borde suttit på den (ganska risiga) tändkabeln man ser på bilden, har den stått länge sådär utan tändstift skulle jag vilja plocka isär innan jag ens försöker dra i snöret (vem vet vad som ligger i cylindern). Så det är nog en liten resa att få den att funka igen…
men med det sagt hade även jag ställt tillbaka den om det finns plats - som sagt, åren går fort…
Och även om du trots allt bestämmer dig för att den ska bort tycker jag inte du ska slänga den - ge då bort den till någon som vill/har tid att mecka eller behöver reservdelar - i vänkretsen eller här på BH
/U
men med det sagt hade även jag ställt tillbaka den om det finns plats - som sagt, åren går fort…
Och även om du trots allt bestämmer dig för att den ska bort tycker jag inte du ska slänga den - ge då bort den till någon som vill/har tid att mecka eller behöver reservdelar - i vänkretsen eller här på BH
/U
Redigerat:
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Tändkabeln verkar ha gått av. Jag hade en jonsered från 80-talet där bromsen var paj och tändkabeln var av. Bara tändkabeln var så dyr att jag inte tyckte det var värt det, så jag skulle säga att du bör kasta denna. Dock finns det säkert någon som är beredd att renovera den, t.ex Maskintok som var medlem här tidigare
Fråga Andreas Thörner på YouTube, han vet om den är värd att laga och har förmågan att göra det om det är så.Henningelvis skrev:
Bästa svaret
tjo Maskintok här.
sågen är en 240/340. 1972 och framåt.
Så nej den är inget att hålla på med enligt mig.
Däremot kan delar passa till Hva 244rx
Hva 250rx..samt Hva 444/44..
men att leta delar till en sådan gammal såg är ingen idé..
Och blanda ej ihop med 2 serien från 80 talet och fram till 2000... De är helt andra saker..
Och blanda ej ihop med 2 serien från 80 talet och fram till 2000... De är helt andra saker..
Renoverare
· Uppsala
· 2 175 inlägg
Tack. "Den är inget att hålla på med" räcker för mig. Jag ska se om någon här i bygden vill ha den, annars skänker jag bort den här på BH.skoge skrev:
tjo Maskintok här.
En bensindriven motorsåg är bra att ha men den där är litet i äldsta laget tycker jag. Det brukar vara så dålig vibrationsdämpning på de där gamla och så är de tunga att arbeta med. Från 80-talet och framåt blev motorsågarna bättre.
Klicka här för att svara