Jag skulle ha behövt lite tips och råd om vilka verktyg jag behöver för att justera in en robland multimaskin med sågbord, rikt, planhyvel, långhålsborr och fräs. Framförallt till att justera rikt och planhyvel. Det verkar finnas en uppsjö av verktyg som alla kostar en hel del, och då jag har en begränsad budget vore det trevligt att få veta vilka jag helt enkelt inte klarar mig utan och vilka som är mer optional. Jag funderar på en mätklocka typ https://www.globaltools.se/verktyg/matverktyg/-matstativ-med-indikatorklocka-limit för att ställa in sågklingan mot anhållet och mitreslidern. Den tillsammans med https://www.globaltools.se/verktyg/matverktyg/vattenpass/digitalt-vaterpas-og-vinkelmaler-limit-mini borde väl räcka för sågklinga och fräs. Till hyvelbordet tänkte jag mig en rätskiva, men för hyveln vet jag inte vad som behövs. Har sett nån slags magnetiska höjdmätare för själva stålen.
Jag har sökt en hel del på internet för att hitta vilken modell det är men jag har inte hittat nån som ser precis ut som den jag har så om nån vet vilken modell det är vore jag tacksam för den infon.
Jag har inte hittat någon snabbkoppling för att låsa sågen i höjdläge, det enda som finns är en insexskruv som hela paketet rör sig runt, det verkar lite klumpigt om man ska behöva lossa och skruva åt axeln för höjdjusteringen. Borde finnas något enklare och stabilare, om någon vet hur det fungerar vore jag tacksam för hjälp.
/mvh Andreas
Jag har sökt en hel del på internet för att hitta vilken modell det är men jag har inte hittat nån som ser precis ut som den jag har så om nån vet vilken modell det är vore jag tacksam för den infon.
Jag har inte hittat någon snabbkoppling för att låsa sågen i höjdläge, det enda som finns är en insexskruv som hela paketet rör sig runt, det verkar lite klumpigt om man ska behöva lossa och skruva åt axeln för höjdjusteringen. Borde finnas något enklare och stabilare, om någon vet hur det fungerar vore jag tacksam för hjälp.
/mvh Andreas
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Höjden på sågklingan justerar du med spaken, ställ in rätt höjd och "skruva" åt den ett kvarts varv så sitter den stabilt. Min robland kärvade lite i den mekanismen när jag köpte den (hade stått oanvänd en stund) men det gick att få till genom att dra åt med en grov inseksnyckel vid infästningen.
Ang att justera hyvelstålet så gör man det enklast med en träbit som man lägger på och vrider ett halvt varv på chucken och ser till att det rör sig lika mycket båda sidor efter kontakt med stålet (svårt att förklara i text, sök "setting jointer knifes" på Youtube)
Jag använde en 2m rätskiva och bladmått för att få till borden, ganska pilligt men det gick till slut. Det är trots allt bara 4 st justerbultar under borden.
Vill avslutningsvis nämna att jag inte är någon expert på vare sig snickermaskiner i allmänhet eller robland i synnerhet utan en glad amatör som köpte en likadan maskin som du i somras och gjort samma resa.
Lycka till
Ang att justera hyvelstålet så gör man det enklast med en träbit som man lägger på och vrider ett halvt varv på chucken och ser till att det rör sig lika mycket båda sidor efter kontakt med stålet (svårt att förklara i text, sök "setting jointer knifes" på Youtube)
Jag använde en 2m rätskiva och bladmått för att få till borden, ganska pilligt men det gick till slut. Det är trots allt bara 4 st justerbultar under borden.
Vill avslutningsvis nämna att jag inte är någon expert på vare sig snickermaskiner i allmänhet eller robland i synnerhet utan en glad amatör som köpte en likadan maskin som du i somras och gjort samma resa.
Lycka till
Det får man, jag hostade upp 15 papp för min på en blocketannons vilket kanske var i överkant med tanke på skicket, men den var hyggligt nära att hämta upp vilket kändes ganska viktigt för mig. Saknades lite småprylar inser jag nu så här i efterhand men jag är nöjd. Det viktigaste är att rullbordet till sågen finns, de är tydligen helt omöjliga att få tag i nu.M mape366 skrev:
tack för input ! Vilken modell var det du köpte för 15tkr?I ivp skrev:Det får man, jag hostade upp 15 papp för min på en blocketannons vilket kanske var i överkant med tanke på skicket, men den var hyggligt nära att hämta upp vilket kändes ganska viktigt för mig. Saknades lite småprylar inser jag nu så här i efterhand men jag är nöjd. Det viktigaste är att rullbordet till sågen finns, de är tydligen helt omöjliga att få tag i nu.
Bultarna till mina hyvel bord sitter som berget och är nog inget du vill ta bort om det inte är absolut nödvändigt. Vi tog bort de 2 sido borden för såg och borr vilket men det var fortfarande några centimeter för stort för en standard dörr, funderade ett tag på att ta bort dörrfodret vilket var ok med säljaren, men till slut så fick jag bort borrchucken istället och då gick det precis. Jag kan mäta imorgon om du är intresserad.
Tack för svaret!I ivp skrev:Höjden på sågklingan justerar du med spaken, ställ in rätt höjd och "skruva" åt den ett kvarts varv så sitter den stabilt. Min robland kärvade lite i den mekanismen när jag köpte den (hade stått oanvänd en stund) men det gick att få till genom att dra åt med en grov inseksnyckel vid infästningen.
Lycka till
Jag hijackar tråden lite och passar på och fråga om någon har tips/bilder på hur det är tänkt med spånsug till hyveln?
Till min maskin följde det inte med någon "stos" för att koppla på en spånsug (tidigare ägare hade ingen), till sågen var det ganska lätt att få till en ok lösning, men till hyveln har jag inte fått till något bra själv. Vore tacksam om någon som har original tillbehören kunde lägga upp lite bilder så man förstår hur det är tänkt för rikt och planhyveln.
/Ivar
Till min maskin följde det inte med någon "stos" för att koppla på en spånsug (tidigare ägare hade ingen), till sågen var det ganska lätt att få till en ok lösning, men till hyveln har jag inte fått till något bra själv. Vore tacksam om någon som har original tillbehören kunde lägga upp lite bilder så man förstår hur det är tänkt för rikt och planhyveln.
/Ivar
Jag har också köpt en gammal k210 och bygger egna spånhuvar. Vore kul att byta idéer och erfarenheter med någon.
Som någon skrev så var sågen ganska enkel att fixa. En låda utanpå med en stos för slangen.
För rikthyveln en platta att skruva fast i de befintliga hålen.
Men för fräs och planhyvel är det lite knepigare.
Saknar dessutom suvaskyddet för rikthyveln. Det är jag nyfiken på hur man kan lösa. Lite nervöst att rikthyvla med helt öppen kutter med 6000 varv/minut...
kan lägga upp bilder i morgon på de lösningar jag har så långt.
Som någon skrev så var sågen ganska enkel att fixa. En låda utanpå med en stos för slangen.
För rikthyveln en platta att skruva fast i de befintliga hålen.
Men för fräs och planhyvel är det lite knepigare.
Saknar dessutom suvaskyddet för rikthyveln. Det är jag nyfiken på hur man kan lösa. Lite nervöst att rikthyvla med helt öppen kutter med 6000 varv/minut...
kan lägga upp bilder i morgon på de lösningar jag har så långt.
Hej! Nu har jag också skaffat en likadan maskin som ska justeras. Är det någon som vet hur man justerar rullbordet till sågen så att det kommer i samma nivå som sågbordet? Jag har skruvat på infästningarnas till rundstavarna som håller bordet men kan inte sänka det tillräckligt, ligger några mm över sågbordet. Lutningen på bordet lyckas jag dock med.I ivp skrev:Höjden på sågklingan justerar du med spaken, ställ in rätt höjd och "skruva" åt den ett kvarts varv så sitter den stabilt. Min robland kärvade lite i den mekanismen när jag köpte den (hade stått oanvänd en stund) men det gick att
I ivp skrev:Höjden på sågklingan justerar du med spaken, ställ in rätt höjd och "skruva" åt den ett kvarts varv så sitter den stabilt. Min robland kärvade lite i den mekanismen när jag köpte den (hade stått oanvänd en stund) men det gick att få till genom att dra åt med en grov inseksnyckel vid infästningen.
Lycka till
Lycka till
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden