A
Amarace: Jag har allt sånt i ouppvärmt garage, inga problem med det.
1 svar · 797 läst
M
myrstack: Skit i att hyvla det om det är till ett kallvindsgolv. Det enklaste sättet att ordna samma funktion som du får med not/spont är nog att med en kraftig fräs och en skivnotfräs dra upp en not i båda plankor och sedan lägga golvet med en lös fjäder. Minst material som ska bort då och med en 12mm/12,7mm fräs så man kan fräsa skapligt snabbt speciellt då mindre urflisningar kanske inte
5 svar · 3,0k läst
H
heimlaga: Det där är inte det minsta pinsamt. Jag brukar väl anses vara en av forumets mer avancerade maskinskruvare och jag har gjort betydligt värre misstag än det där. Såna där småmisstag gör jag hela tiden. Problemet är löst och allt är bra!
13 svar · 1,5k läst
·
skoge
skoge: [citat] ta tryckluft och blås rent i och runt förgasaren. Sedan lossar du den undre skruven som sitter och håller flottörkoppen, rengör och sätt tillbaka. Sedan lossar du slangen till tanken, sätter munstycket till tryckluften i slangen och blåser in i tanken. Sedan kollar du flödet.. är flödet jämnt och fint utan smuts så är det bara att montera tillbaka och prova igen. prova sedan
4 svar · 3,2k läst
D
Dilato: Något litiumbaserat smörj/kullagerfett blir bra. Samma fett till maskinens slagmekanik och borrets fäste funkar. Något sånt här... https://www.grimsholm.com/produkter/bransle-och-smorjning/fett/hogtemperaturfett-premium-400-gr?ccid=SE
1 svar · 1,8k läst
J
Johan Svensson9: Hej ja det menar jag känns som det tar mycket tid att ställa in samt att man får ha vinkeljärn så att det blir rätt mot kuttern på sidan
2 svar · 1,6k läst
C
CarAnd2: [citat] Ja, får nog bli ett litet mekjobb tror jag med!
11 svar · 4,2k läst
E
Element-Bosse: [citat] Nu fick jag till det. Stort tack för hjälpen, det var som du skrev. Passade på att rengöra packning också. Nu klyver den som aldrig förr, man kan tro att den inte gjort något annat :-)
15 svar · 4,2k läst
·
joakim_j
joakim_j: Jag har en billig bensinklippare från Jula, ca 3 år gammal, som i år har börjat bete sig konstigt. Den är svårstartad, går på lågt varv när den väl går och stannar så fort det blir lite motstånd. Dessutom så "trycker" den bensin "baklänges" när den går. Den har tom spräckt tanklocket! Och genom den sprickan så "spruttar" det bensin när motorn går. Vad kan det bero på? Det
0 svar · 934 läst
P
Pysslarn: [citat] Haha, jag ser det nu. Ibland läser jag som fan läser bibeln... //Ronnie
7 svar · 5,4k läst
M
magnus07: [citat] Tack så enormt mycket!!! Jag har spenderat ett antal timmar med att försöka identifiera dom o det närmaste jag kom var Torq-Set, men det stämde ju ändå inte. Så, återigen, TACK!
2 svar · 1,5k läst
·
Rickard.
Rickard.: Oavsett vad det är så är som är där så är det nog smart att göra rent och smörja in med olja. Droppa i lite olja då och då vid användning, dessa maskiner kräver inga mängder men ska inte vara torra.
16 svar · 8,9k läst
·
jac
jac: Det är väl Plano maskin som äger Nobex (?) så det kan ju vara värt att kolla med dem om det finns gamla reservdelar kvar eller om det möjligen är samma del som på de nyare modellerna. https://planomaskin.se/sv/nobex-geringssagar/?
1 svar · 1,9k läst
·
jac
jac: Jag gissar att det kan vara torkaggregat från Sauno som han tänkte på. Saluförs av b.l.a. Logosol: https://www.logosol.se/store/sagverk/virkestorkning/?price_tax_display=2 I övrigt har jag tyvärr inte så mycket kunskap att komma med.
1 svar · 1,2k läst
D
Djävulssnickarn: Det blev inget med det, skaffade mig en Kitty 636 istället. Den kan hyvla bredare å verkar va kraftigare byggd än Woodstar. Så nu ska jag försöka sälja Woodstar hyveln
9 svar · 2,2k läst
Frustrator
Frustrator: [citat] Du bör leta upp annons-delen av forumet och posta där istället.
1 svar · 688 läst
H
heimlaga: Gällande storlekar skulle jag säga att basmodellerna som de flesta behöver är: nummer 4 nummer 5 nummer7 en falshyvel en stöthyvel
12 svar · 2,7k läst
·
S
Spillkråka: [bild] Hej. Behöver en bakre gejder till en Nobel 202. Var kan jag hitta en sådan. P-O
0 svar · 498 läst
·
D
Djävulssnickarn: Aha då är det typ som min hugg med kutter, den jag har är dock mycket snabbare å tar grövre grejer
13 svar · 2,8k läst
·
D
Djävulssnickarn: Nä inte vad jag vet, drivdubben består bara av en spetsig skruv där man satt på en mutter med 3 spetsar på
44 svar · 2,8k läst
·
skoge
skoge: [citat] 75w90 går bra på sommaren. ej automatväxellådsolja... oavsett årstid. Kör på rapsolja från livsmedelsaffären det blir billigast och kladdar minst.. använd inte motorolja då dessa innehåller skadliga ämnen för lungorna att andas in..
2 svar · 1,9k läst
A
Avemo: En möjlighet är ju att kolen var slut därför att det finns skador på lindningarna i rotorn. De nya kolen åtgärdar inte dessa skador. En annan möjlighet är att något är felkopplat. Har du några bilder?
5 svar · 1,5k läst
A
arvid53: Undrar vilken typ av koppling man ska ha på tryckreduceraren på gasoltuben i husbil / husvagn. Koppling man drar fast med verktyg, eller samma typ man har på grillen, som inte kräver verktyg ? Hur troligt är det att en reducerare blir oriktig? Mitt kylskåp tänder direkt men slocknar efter ca: 50 sek. Undrar då om trycket kanske inte är tillräckligt.
0 svar · 466 läst
davveno1
davveno1: Hej Idag började det ryka och lukta väldigt bränt från min trogna scheppach pl55 sänksåg. Mitt i en köksrenovering så jag behöver snabbt en ersättare. Finns det någon annan sänksåg som passar i scheppachskenorna? Så kanske man kan komma undan med att köpa en utan skena.
0 svar · 969 läst
D
Djävulssnickarn: Snyggt, jag fick dock aldrig den där cyklonen att funka till centralsugsystemet. Den mesta skiten hamnade i filtret så jag skaffade mig en stor 3fas centraldammsugare med en stor tygfilterpåse istället
20 svar · 15,4k läst
·
D
Djävulssnickarn: Jag håller på i detta nu med att bygga min egen som består av en rund platta med diametern 54cm som jag limmar slippapper på, borrar ett hål exakt i mitten å fäster på en sågspindel. Kör det med en 1.5kw 1400rpm motor. Tänkte göra 3 plattor med olika grova papper. Prova nåt liknande, då kommer du mycket billigare undan. Ramen bygger du av trä
1 svar · 1,8k läst
BigMac1
BigMac1: [citat] Korrekt, lite tokigt av mig. Hade en föreställning om att det skulle vara ett enkelt case men jag återkommer med bild senare idag. Tack
7 svar · 1,7k läst
·
Limpdjuret
Limpdjuret: [citat] En SCM Minimax SC 2C. [citat] Tack, var vad jag sökte! Är inte främmande för lite dyrare klingor, men prislapparna var dock i högsta laget för vad jag tänkt mig till just detta lilla sidospår... Men samtidigt verkar de inte växa på träd. Hade hoppats hitta en billigare lösning som gav hyggligt resultat tills vidare, men det kanske jag får ge upp på?
4 svar · 1,4k läst
T
ToRy: Stort tack!!!
3 svar · 953 läst
·
T
H
heimlaga: Ja de där var populära för större träd. De kallas justersåg i Österbotten och det brukar förvirra rikssvenskar. Sedan kom svansarna som krävde bara en man.
17 svar · 4,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.