Har en äldre passat (2013) VW Har hyfsat pris på service på äldre bilar så jag bokade en tid för oljebyte och byte av diverse filter. Inga konstigheter.
När dom ringer från verkstan så säger personen att dom har tråkiga nyheter. En fjäder är av i bak och jag borde verkligen inte köra bilen. Märkligt tycker jag då jag bytte båda fjädrarna för 4 år sedan, men jag beställer nya på skruvat.se och hämtar bilen på verkstan. Får kostnadsförslag på fjäderbyte också 5500:- vill dom ha. Och hon i receptionen på verkstan tycker verkligen inte att jag ska köra bilen, blir erbjuden att hyra bil för en "billig" peng, men jag avböjer. Igår hade jag lånat ett garage för att byta mina fjädrar själv, trots allt billigare med 1200 för nya fjädrar och några vaniljbullar från lokala macken i betalning för lån av garage..
Blir väldans förvånad när fjädern höger bak var hel, likaså vänster bak. Dvs ingen fjäder var av!! Bytte ändå mest för skojs skull. Men hur är det möjligt att en förhoppningsvis erfaren mekaniker på en stor VW verkstad i G#vle inte kan avgöra om en fjäder är trasig eller inte? Eller är det så att priset på service är så pressat så att dom helt enkelt chansar att folk helt enkelt bara bockar och tackar för att dom hittat fel på bilen som är direkt farliga.?
Tänker ringa verkstan i morgon, blir lite spännande att höra förklaringen.
Långt inlägg, sorry för det.
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
kulle och 4 till
  • Laddar…
Jag har samma erfarenheter av vw verkstaden.
Inte utan att man undrar var du håller till i landet?
 
Jag har varit med om en liknande merförsäljning, hade rostiga men fullt fungerande skivor bak som de ville byta ut, bilen var fyra år då.
Bilen gick genom besiktningen ett halvår senare, och service ännu lite senare med samma skivor.
VAG-verkstad i Malmö
 
Farsgubben råkade ut för något liknande för 10-12 år sedan, skoda-pickis som läckte lite olja där axeln för växelspaken gick in i lådan. Man påstod sig ha bytt tätningen (och tagit betalt för det) men det läckte ändå, man ville då byta växellåda, eller ta ur den och dela och byta axel, minns inte exakt...helt omöjligt, utseendet på länkaget skvallrade om att det inte kunde varit rört på åratal. "Bil-Berra i Knäckebröhult" bytte tätning, tätt sedan.
Länge sen, men ändå...stor VAG-verkstad i centrala Östergötland.
 
P Mattiaz skrev:
Jag har samma erfarenheter av vw verkstaden.
Inte utan att man undrar var du håller till i landet?
Gävle, stor märkesverkstad.
 
MrJay
Problem med fukt i framstrålkastarna, Audi/VW verkstan ville byta ut dessa för 10.000kr, fixade det själv med två O-ringar för 6kr.
 
  • Gilla
  • Wow
SueCia och 4 till
  • Laddar…
VW i Täby hittade på egna intervall för DSG och 4-Motion service. Tror det var 6000 i stället för 12000. De fick bjuda på det efter de ringt VW Sverige. :)
 
  • Gilla
  • Haha
nino och 1 till
  • Laddar…
DSG har alltid vart 6000 mil på, vad 4-motion ligger på vet jag dock inte.
 
Stefan N Stefan N skrev:
DSG har alltid vart 6000 mil på, vad 4-motion ligger på vet jag dock inte.
Kollade och DSG7 skall inte bytas olja på alls.
 
Fjädrarna brukar inte gå av i spiralen utan på nedersta varvet som vilar i fjädersätet. Den kan därför se hel ut vid en första anblick men en del av sista varvet saknas och har ramlat bort. Det farliga med det är att fjädern då kan hoppa ur sitt säte och spetsa däcket.

Du har säkert kollat noga på din bil men kan lätt missas vid en första anblick.
 
  • Gilla
Strommenpeter och 1 till
  • Laddar…
H hans.p skrev:
Fjädrarna brukar inte gå av i spiralen utan på nedersta varvet som vilar i fjädersätet. Den kan därför se hel ut vid en första anblick men en del av sista varvet saknas och har ramlat bort. Det farliga med det är att fjädern då kan hoppa ur sitt säte och spetsa däcket.

Du har säkert kollat noga på din bil men kan lätt missas vid en första anblick.
Köpte nya fjädrar och lånade garage i helgen. Ingen av fjädrarna var av.
Ringde verkstan i dag och undrade lite hur det är möjligt att en mekaniker kan göra ett sådant misstag. Det kunde dom inte svara på. Men dom bad i alla fall om ursäkt.
 
  • Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
Skall börja med att säga att min kunskap om bilfjädring är minst sagt begränsad.
Men du skrev att fjädrarna var bytta tidigare. Är det möjligen så att dessa fjädrar fått bakvagnen att ligga lägre, och mekanikern missuppfattat det som att fjädrarna var av?
 
  • Gilla
Strommenpeter
  • Laddar…
RoTe
Detta är absolut inget unikt, jag är relativt bilkunnig och skruvar gärna själv men brukar spela "dum" när jag anlitar verkstäder just för att se vad dom hittar på.

H hempularen skrev:
Skall börja med att säga att min kunskap om bilfjädring är minst sagt begränsad.
Men du skrev att fjädrarna var bytta tidigare. Är det möjligen så att dessa fjädrar fått bakvagnen att ligga lägre, och mekanikern missuppfattat det som att fjädrarna var av?
En fjäder får vara av om den inte riskerar att ramla ur fästena, finns även fall där den lilla biten sitter fastklämd och sticker ut mot däcket t.ex. Det är farligt på riktigt. När det är farligt så som det lät på verkstaden så syns det tydligt.
 
H hempularen skrev:
Skall börja med att säga att min kunskap om bilfjädring är minst sagt begränsad.
Men du skrev att fjädrarna var bytta tidigare. Är det möjligen så att dessa fjädrar fått bakvagnen att ligga lägre, och mekanikern missuppfattat det som att fjädrarna var av?
Nä, det var den höjd på fjädrarna det skulle vara,
 
Intressant tråd. Har en känsla av att det ibland kan vara så att verkstäder överdriver vissa saker för att skaffa smidiga jobb. (Nu är väl fjäderbyten i o för sig inte det allra smidigaste men men..)
Hade min Skoda, sju år gammal, på service häromveckan. Onödiga pengar egentligen för det är bättre att byta olja själv och köra vidare.
Fick i alla fall veta att en avgasklämma var väldigt rostig. Hmm... tänkte jag, det brukar dom ju bli. Mer regel än undantag att man får såga av dom med vinkelslipen när man byter system. Men spelar också oftast dum för att testa lite vad dom säger, även om jag renoverat det mesta på en bil i mina dar.
Sen var skivorna fram slitna viket jag redan kände till, men inte tillnärmelsevis så mycket som mekanikern fick det att låta. Det var kraftigt överdrivet framställt. Kanske ett sätt att skaffa jobb som är utstuderat och anmodat av ledningen, vem vet?
 
  • Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.