2 179 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Bordsfräs, hur långt in på bordet?
Håller på att bygga en arbetsbänk och på sikt skall jag montera en fräs i den.
Hur lång in på bordet vill man typiskt ha denna?
Lika bra att göra plats för den från början så jag inte sätter en tvärregel precis där fräsen skall sänkas ned i bordet.
Finns det mer jag bör tänka på i förväg så att man inte behöver bygga om bordet, annat än uttaget för plattan/liften, den dagen man stoppar in fräsen?
Lika bra att göra plats för den från början så jag inte sätter en tvärregel precis där fräsen skall sänkas ned i bordet.
Finns det mer jag bör tänka på i förväg så att man inte behöver bygga om bordet, annat än uttaget för plattan/liften, den dagen man stoppar in fräsen?
Jag skulle rekommendera 30-40 cm in så du har en rejäl yta när du fräser större grejor, eller ändstycken, så du inte får balansera en smal bit av bordet.N Nizztos skrev:Håller på att bygga en arbetsbänk och på sikt skall jag montera en fräs i den.
Ett justerbart anhåll är inte heller dumt när du har frässtål utan kullager eller annan styrning
Tack! Antar du menar 30-40 in till centrum av fräsen. Känns rimligt.J Jannejoel skrev:
Anhållet sätter man typiskt med nedfrästa skenor, eller? Så inget jag behöver ta hänsyn till just nu.
En fräs är ganska tung och det är bra om du kan ha support så nära som möjligt för att undvika att toppen på bordet börjar hänga med tiden. Kan va bra att planera för detta innan du kommer för långt i bygget.
Likadant gäller om du ska fräsa ner skenor, dessa försvagar toppen men det känns enkelt att ordna support för i efterhand.
Så här ser undersidan på mitt bord ut i området där fräsen sitter. Har ingen iläggsplatta utan fräsen sitter monterad direkt i bordet.
https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/177/177219-25814dad60d19e256947a461e4984d9c.jpg
Likadant gäller om du ska fräsa ner skenor, dessa försvagar toppen men det känns enkelt att ordna support för i efterhand.
Så här ser undersidan på mitt bord ut i området där fräsen sitter. Har ingen iläggsplatta utan fräsen sitter monterad direkt i bordet.
https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/177/177219-25814dad60d19e256947a461e4984d9c.jpg
Redigerat:
Min tanke är att jag sätter en tvärregel så den hamnar precis bortanför hålet för en framtida lift. Sedan tror jag det är lika bra att sätta kortlingar mellan den och "ramen" på bordet redan från början också. De blir dessutom en bas om jag vill bygga in fräsen för att kunna få bra spånsug. Verkar ju som att liftarna är i ungefärligen samma storlek så borde kunna göra detta utan att ha liften från början.Ola C skrev:
En fräs är ganska tung och det är bra om du kan ha support så nära som möjligt för att undvika att toppen på bordet börjar hänga med tiden. Kan va bra att planera för detta innan du kommer för långt i bygget.
[länk]
Nu har ju priset på MDF (som allt trä) skjutit i höjden så det blir svårare och svårare att kalla bordsskivan för förbrukningsvara men i princip skall man ju enkelt kunna byta den om den blir sliten/sackar. Då passar man på att fixa eventuella konstuktionsfel också
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Vad är det för material i din skiva?
Jag har spånskiva i en bänk, perfekt att spika och skruva fast saker i, sen hyvlar jag bort limrester och slipar bort färg, blir det för slitet limmar jag dit en 12mm spånskiva ovanpå, men nu har det gått 25 år........
Mina fräsar sitter i 40mm plywood, ca 20 cm in.
Jag har spånskiva i en bänk, perfekt att spika och skruva fast saker i, sen hyvlar jag bort limrester och slipar bort färg, blir det för slitet limmar jag dit en 12mm spånskiva ovanpå, men nu har det gått 25 år........
Tänk på anhållet. Det är det viktigaste på en bordsfräs. Utan ett bra anhåll så kan du lika gärna spänna fast fräsen i framtången när du behöver göra småjobben som man ofta gör på en bordsfräs.N Nizztos skrev:Håller på att bygga en arbetsbänk och på sikt skall jag montera en fräs i den.
Skivan bör vara av ett dött material då bordet behöver vara plant även om tre år.
MDF var tanken. Kommer även göra MFT-hål i delar av skivan.Workingclasshero skrev:
Vad är det för material i din skiva?
Med stor sannolikhet så skaffar jag både lift och anhåll samtidigt. Enda undantaget är om jag tror att jag själv kan göra ett bra anåll för betydligt mindre pengar (som är tillräckligt bra). Grundtanken är att anhåll sitter i skenor nedfrästa i skivan (MDF).Cheesen skrev:
Anskaffa isåfall lyften och anhållet först, innan du börjar snickra. Dom flesta anhållen som jag sett som vart bra har då behövt hål i skivan för att sitta. (och ja jag är medveten om att det finns anhåll på skenor, men när jag känt på dessa har dom bara verkat sladdriga.)N Nizztos skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
HejCheesen skrev:
Beskriv gärna hur en bra lyft ser ut.
Jag har överhandsfräsar med lös korg jag gjort "lyftar" till med tiondelsjustering på.
Anhållet brukar jag skruva fast i bänken de gånger det behövs, amatörmässigt? Japp
Men, naturligtvis skulle även jag vilja ha proffsgrejjor
Jag gillar festools lyft... Tyvärr är resten av fräsbordet rätt så sladdrigt.Workingclasshero skrev:
Hej
Beskriv gärna hur en bra lyft ser ut.
Jag har överhandsfräsar med lös korg jag gjort "lyftar" till med tiondelsjustering på.
Anhållet brukar jag skruva fast i bänken de gånger det behövs, amatörmässigt? JappMen långa anhåll går att justera om på hundradelen så kvallen på mina jobb beror inte på anhållen iaf ;-)
Men, naturligtvis skulle även jag vilja ha proffsgrejjor![]()
Klicka här för att svara