3 488 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Hur göra, enkelt.
Hej.
Vi har ett enplanshus med källare 114+114m2 med självdrag. Problemet är stillastående luft trots borttagna lister i överkant fönsert samt öppna tilluftventiler i källarplanet. Problemet visar sig genom kondens på insidan av fönser (ca 2-5cm nertill). Det finns tre frånluftmöjligheter: 1, En kanal i murstocken från ett sovrum i källaren. 2, Ett don i tvättstugan, även det i källaren. 3, Ett don i badrum på markplanet, men dit är ju ofta dörren stängd. Min tanke är att sätta antingen en kanalfläkt på kallvinden för att öka draget, eller att sätta mindre tid eller fuktstyrda fläktar i tvättstuga resp badrum. Växlare med återvinning är inte aktuellt just nu av kostnadsskäl. Någon som kan komma med tips? Eventuell storlek på fläkt / fläktar? Kanalerna verkar vara 140mm.
Vi har ett enplanshus med källare 114+114m2 med självdrag. Problemet är stillastående luft trots borttagna lister i överkant fönsert samt öppna tilluftventiler i källarplanet. Problemet visar sig genom kondens på insidan av fönser (ca 2-5cm nertill). Det finns tre frånluftmöjligheter: 1, En kanal i murstocken från ett sovrum i källaren. 2, Ett don i tvättstugan, även det i källaren. 3, Ett don i badrum på markplanet, men dit är ju ofta dörren stängd. Min tanke är att sätta antingen en kanalfläkt på kallvinden för att öka draget, eller att sätta mindre tid eller fuktstyrda fläktar i tvättstuga resp badrum. Växlare med återvinning är inte aktuellt just nu av kostnadsskäl. Någon som kan komma med tips? Eventuell storlek på fläkt / fläktar? Kanalerna verkar vara 140mm.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Du kan installera en sån här självdragshuv. Ingen strömförbrukning. 

Kolla http://www.ventbutiken.se/

Kolla http://www.ventbutiken.se/
Tack för tipset, kanske värt att tänka på. Jag har läst massor här på forumet och det har väckt en ny idé hos mig. Vårt hus värms huvudsakligen av två L/L värmepumpar, men två av husets rum ligger så till att det ibland är lite för svalt i dessa utrymmen. Skulle det vara möjligt att leda in frånluften från tvättstuga och badrum via en växlare och blåsa ner varm (växlad) luft i bara dessa två rum? Då skulle man komma billigt undan med bara nåra få rör på vinden samtidigt som cirkulationen ökar. Är detta korkat tänkt :-/. Hur vet jag hur stor växlare jag kan behöva?
Det billigaste du kan göra när du inte vill ha ett bra ftx system är att köpa en kanalfläkt och dra luften runt till dess rum, men inget går ju upp mot ett FTX system.
Där du får bort den fuktiga och dåliga luft som du nu har i ett oventilerat hus. ;D
Där du får bort den fuktiga och dåliga luft som du nu har i ett oventilerat hus. ;D
Men att bara skicka runt luften gör ju ingen effekt på ventilationen. Tanken med frågar är om det finns små värmeväxlare som kan anslutas mot nuvarande frånluft och skicka in fräsch luft (värmeväxlad) enbart till de två rum som nu är något svalare än övriga huset?
Nu vet jag inte var du har kondensproblemen eller vart dina frånluftskanaler finns. Men frånluftsdonen brukar man hitta i källare, tvättstuga och badrum. Tanken med självdrag är ju att fråluftsdonen i dessa utrymmen skall suga luft från sovrum etc.Trivia skrev:
Om du har tilluftsventilerna öppna i källaren sugs ju luften därifrån vilket innebär att du inte får någon luftsomsättning där det behövs i övriga huset. Jag skulle testat först att helt enkelt stänga tilluftsdonen i källaren, kanske sätta dit en paxfläkt med kallrasskydd.
Om du skall ha en kanafläkt eller en huv som beskrivs här i tråden så förutsätter det att alla ventilationspipor går ihop till en. I mitt hus är de separerade från början till slut.
Hälsningar
Anders
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden