Ventilation
vento: Du har rätt så dålig ventilation redan i dag med ditt självdrag,och sedan kommer du att ha nästan 0 och inget,kontakta någon av de nätfirmor som finns så hjälper dom dej med en bra lösning.
FrittDrag: [citat] Så blir det när man är lite trött i skallen ;D Finns en risk att när man blåser ut fuktig luft genom väggen att den kondenserar/fryser an mot ytterväggen. Ingen större risk men bra att tänka på :) Sdan tycker jag själv att det känns bättre med "utblås" på taket, mindre risk för ljud och lukt problem.
lano: OK, så man behöver inte fästa spirorören i mellanbjälklaget. De lär ju sitta fast i donen och andra ändan, så det kanske räcker... Tack för svaret (igen)!
daniellindholm: Hej! Jo, jag har faktiskt varit inne på det, men det blir lite bökigt då det är betongkällare och platta under huset. Skulle väl kunna bila upp ett hål i källarmuren och gå den vägen, men då skall man isolera och ha elstyrda spjäll osv. Men helt klart. Det vore nog det absolut bästa, för det är helt sant som du säger. Men drag kommer ju alltid uppstå i större utsträckning än
nobbe: Hej! Tack för era svar. Jag tänker nog prova på en rengöring och eventuellt ett byte av lager till att börja med. Huset är nyinköpt och renoveringskassan försvinner snabbare än man tror ;-).
TN-Funkis: På bifogad länk redogörs för ett intressant radonproblem som orsakas av "3:e part", som ligger i gråzon mellan ventilation och juridik, synpunkter på detta är välkommet under rubriken juridik. http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=27683
Max31: Hej Jag är nog mest intresserad om det fungerar, att det verkligen "ventilerar" bjälklaget eller inte. Kallraset kan jag nog leva med, det märks mest vid kombinationen minusgrader och blåst vilket vi inte har allt för ofta här (Växjö trakten). /Max
LPH: Vi har tänkt att göra som du först beskriver, ta uteluft in under insatsen och även ha spjäll på detta. Den kalla luften går till förbränning och värms även upp och kommer ut i två galler högre upp. Muraren tyckte även att vi skulle sätta in ett litet galler i nederkant och ta in rumsluft som komplement till uteluften, låter det ok? Kan tänka mig att det behövs om det är
Smogz: OK...tack för hjälpen!! Blir mao lite undersökande att göra!
0840: Beräkningen är min egen men elbolaget har beräknat till ungefär samma årskostnad. Vi har sedan 29 juni 2005 (nästan 7 månader) förbrukat 8600 kWh, läste precis av mätaren. Kakelugnen eldar vi i i snitt 4 kvällar i veckan men största vinsten tror jag kommer från ack-tanken på 500 L som Flvp också värmer upp. Detta innebär att om det är varmare än 4-5 grader varmt ute i snitt
Pasta: [citat] Ett tag till, men i kommande BBR så kommer det att krävas återvinning även om man installerar Biobränsle. Förslaget till ny BBR kap 9 20BBR%20avsnitt%209.pdf Denna kommer att träda i kraft under första halvåret 2006 /Patrik
Arne61: Om man tar redan uppvärmd luft till kakelugnens förbränning så måste ju den ersättas med ny luft som kostar att värma upp. Tar man från uteluften så har man det gratis, ty att värma till lågans temperatur från uteluft jämfört med inneluft ser jag inte som någon kostnad. Man bör alltså alltid ta uteluft till en förbränning. Som konsekvens - varför drar man inte uteluft direkt
freeman: Håller med Poiu. Ring och prata med NIBE. De vet hur du ska och kan göra. www.nibe.se
Banner: Tack poiu för dom utförliga svaren.. Det känns som att man för ta till någon expert på hemma plan som kan dimensionera något vettigt till mig. vi får väl se vad det kan bli i slutändan..
baso: Har du exempel på fabrikat. Finns det någon sida på nätet där man kan läsa mer om det.
Blommis: Oj vad jag har letat, börjar nästan krokna :( Antingen brummar de, eller så är de för stora. Kan vara nåt som på bilden tror jag. Svärmor lär ha haft något sådant i forntiden och hon sa att det var den bästa fläkt hon haft. Om man stoppar in en kanalfläkt, kan man köra den direkt eller Måste man ha en kåpa ialla fall? Tackar för länkarna :)
bygg-Andy: Vi har Elit fönster med tillluftsventiler i överkant. Har märkt att det dras in en hel del smuts därigenom. Någon som har samma tillluft och tips på filter man kan sätta där. Har varit i kontakt med Elitfönster men dom har inget. Det kan ju inte vara något tjock filter eftersom tillluften inte får strypas förmycket. Tips tack.
andersl5: [citat] Jag tror inte du skulle bli besviken om du skulle montera ett luftsolfångarsystem på garaget, jag har monterat en luftsolfångarsystem från ASI på mitt dubbelgarage och den fungera väldigt bra. Faktiskt helt otroligt hur mycket energi solen kan ge, Tror det finns mer information på www.asi.nu
FrittDrag: [citat] Tänk bara på att många av dessa "moderna" kåpor saknar egen fläkt, vilket innebär att du får lägga ut en slant för en fläkt på taket eller vinden. Annars skulle jag gå på lösningen med separat köksfläkt/imkanal. Och frånluftsventilationen för sig, nu nä du ändå skall flytta imkanal m.m.
Pasta: VR700E för högre verkningsgrad med 80 l/s (0,35l/s per m²) ger den ca 82% temperaturverkningsgrad. VR700E ger vid motsvarande flöde ca 63% temperaturverkningsgrad. Den roterande växlaren kräver ingen avfrostning som plattvärmeväxlaren behöver när det är som kallast ute, avfrostningen gör att det periodvis inte är någon återvinning alls dom kallaste dagarna vilket ger än sämre
dadid: Jag vet att det finns lösningar, men har inte sett någon. Har för mig att ämnet har avhandlats här, men finner inte tråden. Jag vill dra imkanalen genom ytterväggen istället för genom taket. Har någon här erfarenheter av en dylik lösning? Vad behövs? Brandventil? Huvutförande? Slangtyp? Tacksam för alla tips och idéer. Dadid
ByggaNytt: Japp! Den är inte att leka med ;) Hade man råd (finns bara på 6m) skulle man köpa en sån här: [bild] Flexibel ventilationskanal (slang) av ståltrådsarmerad aliminiumfolie med ytterskikt av PVC. Ståltråden är helinbäddad. Combidec slangen är typgodkänd som anslutning mellan köksfläkt / spiskåpa och imkanal. Den är även godkänd som ventilationskanal i brandcell upp till 200kvm.
Farbror_Melker: Hej, Vi behöver lite extra plats i vår trånga tvättstuga. Nu funderar jag på att flytta ut vår frånluftsvärmepump IVT 490 till fristående förråd. Sträckan mellan huset och förrådet är ca 10 meter. Min tanke är att förlägga kabelkanaler (sådana som finns runt våra järnvägar) i betong isolerade med lämpligt material ca 60 cm under markytan. Fläkten går idag på läge 3 och
ByggaNytt: Kalas! Lite värme gjorde alltså susen, se nu till att hålla ångan/tempen uppe och fortsätt byggandet ;)