Hur gammalt är huset?
Troligen så behöver du inte ventelera vinden något mer änn vad det är i dag..
Har huset stått så här länge så...
Ofta kommer fukten innefrån boytan och sedan upp. detta pga för dåligt ventelation innomhus..
Fläktar i våtutrymmerna brukar göra susen..