5 249 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Termavent ftx med värmepump
Skeptisk!perkele skrev:
Frånluftsvärmepump som inte ger varmvatten vilket är den stora fördelen med FVP eftersom den kan ge varmvatten sommartid.
Hemsidan inger inte förtroende! Dålig teknisk information! Låg effekt!
Ett FTX aggregat med bra temperaturverkningsgradverkningsgrad ca 80% är antagligen en bättre investering den har lägre el-energiförbrukning.
Har du direktverkande el och så är det antagligen bättre att installera ett FTX aggregat för att förbättra ventilationen, och komplettera med en Luft-Luft värmepump för att spara på uppvärmningskostnaden.
/Patrik
COP faktorn är väl lite tveksam med kompressoreffekt på 673 W och ett förvärmningsbatteri på 1200 W borde COP inte komma över 2.poiu skrev:
Högre effekt på förvärmningsbatteriet ger antagligen för höga inblåsningstemperaturer för det relativt lilla luftflöde som man normal har i ventilationssytemet, för att öka effekten behövs antagligen återluft för att få ett större tilluftsflöde.
Vill du ha luftvärme kombinerat med luftvärmepump så är Themovex VU600 ett bättre alternativ eftersom det även har ett återluftsflöde och ger högre effekt.
http://www.rec-indovent.se/upload/Temovex.pdf
/Patrik
Du läser tydligen noggrannare än jag.
Förvärmningsbatteri???????????????????? :-?
Ett eftervärmningsbatteri var ju vad man kunde vänta sig.
Men principielt borde man kunna nå bättre COP med "rätt" dimensionerade batterier och liten temp. diff, men troligen så är det jakt på små smulor. I synnerhet som de där tyska lågenergi husen först hade FTX och sedan en VP för att göra varmvatten.
Förvärmningsbatteri???????????????????? :-?
Ett eftervärmningsbatteri var ju vad man kunde vänta sig.
Men principielt borde man kunna nå bättre COP med "rätt" dimensionerade batterier och liten temp. diff, men troligen så är det jakt på små smulor. I synnerhet som de där tyska lågenergi husen först hade FTX och sedan en VP för att göra varmvatten.
Klicka här för att svara