Ventilation
Findus: Hej hasse_f! Vi har kommit till exakt den slutsatsen. Så nej vi provtrycker inte. Det finns dessutom en annan aspekt i det hela. Vi måste ju uppge resultatet vid en ev framtida försäljning. Ibland är det en fördel att vara ovetande.
Tullamore: [citat] Jag menar tryckkompensera det övertryck jag har under plattan.
gds4me: Jag har läst lite på nätet och undrar om sotaren egentligen har något med imkanalen att göra eftersom de ändå inte sotar dem mer.. Det är tydligen "fastighetsägarens" skyldighet. Ska de inte besiktigas endast om det är en "nybyggnation" och inte en liten modifikation? Jag ska ringa sotaren iallafall.. Men vet någon vad som gäller?
vento: Räcker det då inte med dom seriösa firmor som nu finns,eller är det typ kalle runt hörnet butik som du eftersöker med RHG ( runthörnet garanti) hehe finns firmor som säljer spiro så tunna och otäta så dom läcker som ett såll och är helt utan täthetklasser och sis standard...men billga är dom ;D
AndersG: Vi har våra på vinden och i mellanbjälklaget. Jag skulle anta att det stora flertalet egnahemshus som byggts i Finland under de senaste 20 åren har någon typ av FTX-system, så någonstans måste man ha kunnat klämma in rören. Elvärme är här relativt ovanligt, medan jag förstått att elvärme är vanligaste uppvärmningsformen i Sverige, därav förkärleken för värmepumpar som ju
perese: Idag var plåtniklas och tätade nocken. Med facit i handen så behövs det ej någon ytterligare ventilation. När man var uppe på vinden drog det ganska bra med endast ventilerna i gaveln och takfoten. Peter
Per-Erik: [citat] Ja det skulle iallfall jag nog göra.. Framför allt i det rummet där du har den öppna spisen..
FrittDrag: Har testa Avticons ventiler lite. Finns dimensioneringsprogram på deras hemsida för Easy-Vent http://www.acticon.se/. Kolla om det skulle passa dig ... annars är det bara att söka på nätet finns många tillverkare.
Yosa: Om man har torkskåpet i ett garage, är det då okej att släppa ut luften direkt?
hasse_f: Jag har beställt ett, leverans i vecka 4. Jag skulle ringa tillverkaren och fråga. Jag har snackat med dom några gånger och de har varit hjälpsamma. Annars kan du ringa dom på ventilationsbutiken.se som ju också säljer aggregatet.
FrittDrag: Håller med att du inte skall använda PAX-fläktar, försöker du sätta dem i dina skorstenspiper kommer du märka att dom inte orkar så mycket (mest buller). Dom flesta kanal och takfläktar (i samma storlek) är igentligen samma motor/fläkt men med olika hölje så att säga. Dock ovanligt med små 1-fas (230V) fläktar med två hastigheter, lättare att fixa med en lite trafo+relä elelr
vento: Håller med FrittDrag om dessa ventiler,( höga luftflöden, känns kallt )men sätt in väggventiler och gärna ett par extra för att få ett lägre flöde i varje men effektivare blandningsförhållande med din inne luft,(mindre flöden i varje,mindre ;) kalldrag) men tillräckligt för din ventilation. ;)
cpalm: [citat] Det kallas "stockholmsventilation". Enligt vår sotare därför att enda stället i världen det förekommer på är i stockholm. Men det brukar ge grymt bra fart på självdraget. Behöver du verkligen förstärka detta?
Pasta: Hmm kan du beskriva den mystiska lådan lite bättre. Storlek ? Hur stora rör går från lådan och hur många? Med tanke på byggåret så har det ursprungligen mest troligt varit självdragsventilation. /Patrik
Yondalar: enkelt? allt är relativt, men du behöver en luftflödesmätare Jag tror att Clas O har några enkla/billiga prylar, "en propeller som snurrar" den håller du i kanalen där luften tas in (ev förlänger du kanalen med ett papprör så att du får en rak fin kanal att mäta i, ger bättre noggranhet)
Yondalar: kanske något i stil med forcerad ventilation när lampan är tänd, dvs ventilen öppnar mera (och ventilationen minskar något i övriga huset)
ByggaNytt: [citat] Jag antar att dessa begränsar ventilationen vid kallare temperaturer och kanske helt stänger vid extremt kallt? Kan förstå att det känns bra under/vid sängen MEN du kan ju inte ha dessa överallt - huset måste ju ha ventilation även på vintern ;) Eller skall man öpnna fönstrerna på glänt när de buktar inåt :D
AndersG: Som svar på frågan: "Räcker självdrag" så skulle jag säga att det inte fungerar i moderna hus. Att det fungerade i gamla hus berodde på att man eldade med ved.
El_-micke: det brukar inte vara så svårt att få det att passa även till fläkt............3m är inga problem om du kör med fläkten när du(eller vem det nu är som ;)) tumlar
ByggaNytt: Ja, det funkar säkert! Vet dock ej om det är "godkänt"??? Annars hittade jag denna på Ahlsell: [bild] "Utdragbar till 4 gånger den hoptryckta längden. Tillverkad av aluminiumband. Typgodkänd." METALLSLANG COMPACT 100 Artikelnummer: 6630651 Leverantörsartikelnr: 01000100 UNSP/SC: 40142000 Avtalspris: 153.00 Ø mm: 100mm Utdragen längd max m: 2,5m Leveranslängd m 0,7m
AndersG: Om du menar Classes hårhygrometer så har jag tre stycken :) De visar sådär... Efter att man kalibrerat dem själv..
AndersG: "Flexibla slangar kan generera mer oljud än fasta anslutningar pga större turbulens. Däremot ska fläkten anslutas flexibelt mot kanalerna." Det är fallet med min LTR-3. Fläktarna är flexibelt monterade. På den vibrerar bara växlarmotorn så det märks.
Stringfellow: [citat] Eller "mollier", då har man bättre lycka... ;) http://images.google.se/images?hl=sv&q=mollier&btnG=Google-s%C3%B6kning&sa=N&tab=wi
landsjo: Det går att ha till- och frånluft på samma ställe. Det kallas för komibhuv och finns av flertalet aggregattillverkare. Frågan är väl bara om de finns för så små flöden som du har. Vet du möjligtvis hur stort flöde du har?? antar att det inte rör sig om mer än max 100 l/s?? Funktionen i kombihuv är konstruerad så att frånluften skjuts iväg uppåt och tilluften tas in på sidan
Crebel: Aha! Fläkten är redan köpt, men det ska väl gå att köpa i efterhand. Tackar!