11 253 läst ·
19 svar
11k läst
19 svar
Ventilation: Tillföra mer tilluft till kamin?
Liten fundering där på just den delen med en extra tilluftkanal eftersom jag har samma funderingar själv.Ubbe skrev:[quote author=Arne61 link=1127813364/0#12 date=1137952674]
Om eldstaden inte har tilluftkanal så är det mycket vettigt att arrangera det. Behöver inte vara så omständligt. Ta in uteluft med en kanal minst 100 mm diameter och släpp den luften alldeles vid elden och runt om den. Isolera kanalen där den går i rummet så du slipper kondens.
Jag ser 3st möjliga placeringar av tilluftskanalen, vilken är att föredra?
1. Vid golvet (risk för kallt golv?)
2. Vid taket (risk för kallras?)
3. Via torpargrunden
Kanske tom finns någon ännu mer finurlig lösning?
[/quote]
Torpargrunden kan vara ett bra ställe att hämta luften från, så får Du även cirkulation på luften därnere.
För andra som inte tror på vikten av ett separat rör (100mm som nämns) med tilluft till kaminen, kan man undra vad som händer när mor i huset steker köttbullar och brassar på med köksfläkten ?? Vilken väg tar då luften?
Om det är så att man har en trappa i närheten av kaminen och vill att varmluften ska fara upp på övervåningen kan det då inte fungera genom att man drar en slang för kaminens förbränningsluft från övervåningen en bit från trappen? Jag tänker mig att om man tar tilluft till kaminen från övervåningen så försvinner alltså luft därifrån och fylls på med varm luft från nedervåningen via trappan?
Det är ett bra sätt för att få självcirkulation på luften.KJE skrev:Om det är så att man har en trappa i närheten av kaminen och vill att varmluften ska fara upp på övervåningen kan det då inte fungera genom att man drar en slang för kaminens förbränningsluft från övervåningen en bit från trappen? Jag tänker mig att om man tar tilluft till kaminen från övervåningen så försvinner alltså luft därifrån och fylls på med varm luft från nedervåningen via trappan?
Nackdelen är väl att det blir kallras där tilluften tas in, oavsett var det är, därför vill man leda in luften nära värmekällan istället.
Ang att ta luften från torpargrunden är jag lite tveksam till min idé där:
På vintern när kamminen används vill man inte ha luftcirkulation i torpargrunden eftersom det då innebär att man drar in kalluft där.
På sommaren däremot, när man inte eldar är det mer intressant med luftombyte i grunden..
Annars var väl tanken med att ta in "förvärmd" luft inte så tokig
Det är ett bra sätt för att få självcirkulation på luften.Ubbe skrev:[quote author=KJE link=1127813364/0#16 date=1139391036]Om det är så att man har en trappa i närheten av kaminen och vill att varmluften ska fara upp på övervåningen kan det då inte fungera genom att man drar en slang för kaminens förbränningsluft från övervåningen en bit från trappen? Jag tänker mig att om man tar tilluft till kaminen från övervåningen så försvinner alltså luft därifrån och fylls på med varm luft från nedervåningen via trappan?
Nackdelen är väl att det blir kallras där tilluften tas in, oavsett var det är, därför vill man leda in luften nära värmekällan istället.
Ang att ta luften från torpargrunden är jag lite tveksam till min idé där:
På vintern när kamminen används vill man inte ha luftcirkulation i torpargrunden eftersom det då innebär att man drar in kalluft där.
På sommaren däremot, när man inte eldar är det mer intressant med luftombyte i grunden..
Annars var väl tanken med att ta in "förvärmd" luft inte så tokig
Det är inte alldeles enkelt att veta vad som är bäst, då inte ens expertisen vet hur en krypgrund skall vara konstruerad för att eliminera problem. Men Du nämner den förvärmda luften i krypgrunden, och är det så att golvet läcker värme åt det hållet, kan jag förstå att det skapar problem med fukt. Men jag anser ändå att det blir bättre att hämta tilluften till spisen därifrån, då man får en viss cirkulation/ombyte av luft i krypgrunden och dessutom är luften ute, torr på vintern. Då jag i det närmsta är amatör på området så lyssnar jag gärna på andras uppfattning.
Krypgrunder är inte lätt..
Hos oss är det en gammal grund från 1910 så där är det tveklöst så att den värms uppifrån och naturligtvis även från den varma murstocken mitt i huset.
Drar man in kall luft där på vintern blir antagligen golven ännu kallare *brrrr*
Hos oss är det en gammal grund från 1910 så där är det tveklöst så att den värms uppifrån och naturligtvis även från den varma murstocken mitt i huset.
Drar man in kall luft där på vintern blir antagligen golven ännu kallare *brrrr*
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden