Om man ska montera ett FTX utan tillskottsvärme(heter det så) så borde det väl vara bra om man kan montera i rumstemp istället för på vinden? Min tanke är att montera ftx delen i källaren och låta tilluften blåsa ut vid golsocklarna på våningen ovanför istället för vid taket. Det jag skulle tjäna på detta är mycket kortare rördragning och inga rör i kalla utrymmen, frånluften skulle tom kunna blåsas ut i husets sockel dvs vid markytan. Finns det några avgörande nackdelar med detta? Funderar så mycket så man till slut blir lite snurrig och rädd för att ha missat något väsentligt.

Låter smart att ha aggregatet i källaren, med bl.a. kortare rördragning. Men en nackdel är ju att den luft du blåser in i golvhöjd är lite kallare än rumsluften. Det kanske blir lite kalla golv?

Tack för ditt svar, jag funderade över den effekten, tror du att det blir märkbart?
Jag har möjlighet att dra upp rören genom garderober och släppa den vid taket utan att dra i kalla utrymmen, men lite mer arbete blir det ju.

Nackdelen är väl den att du behöver kondensisolera utelufts- och avluftskanalerna.
Att släppa ut luften vid golvlisterna tror jag kommer leda till att golven känns kalla och dragiga. Satsa på riktiga tilluftsdon istället.

Kan man montera tilluftdon i väggen uppe vid taket, eller måste dom monteras i taket?

I väggen går lika bra.

Hur gör jag med de utrymmen som idag är kalla i källaren (matkällare, klädkammare) ska dom ha frånluft eller tilluft? Hur ska det vara i köket, där har jag hört båda att man ska ha tilluft och att man inte ska ha det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.