3 014 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Flytta spirorör ett par dm.
Hej,
Jag hade tänkt att förskjuta ett spirorrör som går från golv till tak ett par decimeter inåt väggen.
Så här:
Före Efter
O O
II II
II II
II \\
II II
II II
II //
II II
O = Renslucka
Jag tänkte lösa det genom att sätta fyra stycken 45-gradersböjar för att slippa rensluckor.
Det är i en bostadsrätt och röret är för badrumsventilationen.
Måste jag kontakta sotaren?
Vad skulle sotaren kunna ha för synpunkter på denna lösning?
MVH Mikael
Jag hade tänkt att förskjuta ett spirorrör som går från golv till tak ett par decimeter inåt väggen.
Så här:
Före Efter
O O
II II
II II
II \\
II II
II II
II //
II II
O = Renslucka
Jag tänkte lösa det genom att sätta fyra stycken 45-gradersböjar för att slippa rensluckor.
Det är i en bostadsrätt och röret är för badrumsventilationen.
Måste jag kontakta sotaren?
Vad skulle sotaren kunna ha för synpunkter på denna lösning?
MVH Mikael
Ta kontakt med BRF först.... Jag har vart med om att folk ändrat på ventilationen i lägenheter o sen när de kommer för renovera/ kolla luftflöde osv så är det barar att riva ner o återställa... Även så "små" ingrepp kan ha stora konsekvenser i lägenheter då de i regel har gemensam vent...
Sotaren behöver du inte bry dig i så länge det är vanlig ventilation och inte från spiskåpor etc. Om nån kan ha synpunkter så är det väl din förening.Mikael S skrev:
Fyra 45gradare placerade som på din skiss ökar inte tryckfallet så mycket att det har nån praktisk betydelse. (Såvida det inte sitter ett don direkt i taket i lägenheten under, då kan det påverkas av att du satt en böj nära.)
Det sitter ett don i taket i lägenheten under men det kommer vara ca 1.5 meter ifrån min böj så det bör väl inte påverka?
Det är bara vanlig ventilation för toaletten.
Jag får väl kontakta styrelsen och se vad de säger.
Tack för all hjälp. /Mikael
Det är bara vanlig ventilation för toaletten.
Jag får väl kontakta styrelsen och se vad de säger.
Tack för all hjälp. /Mikael
Klicka här för att svara